افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
0

لایه های پنهان لایحه بودجه 1404 آشکار

  • کد خبر : 405741
لایه های پنهان لایحه بودجه 1404 آشکار

حامد شایگان; گروه بورسرئیس جمهور امروز برای ارائه لایحه بودجه 1404 به مجلس رفت. بسیاری از فعالان بازار سرمایه منتظرند ببینند دولت برای مدیریت مالی در سال آینده چه برنامه ای دارد تا بر اساس آن چشم انداز اقتصادی کشور را ترسیم کنند. یکی از مهمترین چالش های اقتصادی کشور کسری بودجه است. در سال […]

حامد شایگان; گروه بورسرئیس جمهور امروز برای ارائه لایحه بودجه 1404 به مجلس رفت. بسیاری از فعالان بازار سرمایه منتظرند ببینند دولت برای مدیریت مالی در سال آینده چه برنامه ای دارد تا بر اساس آن چشم انداز اقتصادی کشور را ترسیم کنند.

یکی از مهمترین چالش های اقتصادی کشور کسری بودجه است. در سال های اخیر دولت از ابزارهای مختلفی برای جبران این موضوع استفاده کرده است. استقراض عمومی از طریق انتشار اوراق قرضه یکی از راه های جبران کسری بودجه است. اما در سال های اخیر این بدهی به یک روند تصاعدی تبدیل شده و استفاده از آن عمدتاً در بودجه عمومی بوده است. در سال های اخیر شاهد افزایش موجودی اوراق در سه دوره بوده ایم.
1- تابستان 2018 و رفتن از تراز 80 همت به 120 همت تا پاییز (50 درصد)
2- بهار 2019 و از محدوده 130 تا 250 تا زمستان (100 درصد)
3- زمستان 1402 و رشد 500 تا 750 همات تا تابستان 1403 که با وجود رشد 50 درصدی ادامه دارد.
پس از اینکه سال گذشته انتشار اوراق دولتی رشد چشمگیری داشت، امسال پیش بینی می شد این روند مدیریت شود و انتشار اوراق دولتی منظم تر شود. اما در مقطعی 60 اوراق دولتی اعلام شد که نشان از این بهم ریختگی دارد.
امسال طبق قانون بودجه دولت می توانست 255 اوراق منتشر کند که 181 فقره به صورت مرابحه منتشر شد و با این 60 اوراق به حداکثر سقف رسید. سال گذشته در دی ماه به سقف انتشار 187 اوراق رسید. اما دولت در دو هفته پایانی سال 165 مجوز دیگر (135 مجوز مصوب شورای عالی هماهنگی اقتصادی + 30 مجوز اضافه به تبصره 5 قانون بودجه) را به اسناد منتشر شده اضافه کرد.

برآورد می شود امسال حجم انتشار اوراق دولتی (باقی مانده از سال قبل و مربوط به بودجه امسال) در مجموع به 634 همت برسد که نشان دهنده رکورد جدیدی برای انتشار اوراق دولتی در یک سال است. به همین دلیل روند انتشار اوراق در بودجه 1404 نیز افزایش خواهد یافت

امسال مجوز انتشار 254 اوراق به دولت داده شد که نشان می دهد با وجود خروج صندوق توسعه ملی، دولت حداقل به 275 اوراق نیاز دارد. این در حالی است که در اوایل امسال شاهد انتشار حدود 130 همات بودیم. البته این تبصره مربوط به بودجه سال قبل بود. در واقع در سال 1403 تاکنون 324 اوراق دولتی منتشر شده که اخیراً 60 فقره آن اعلام شده است. علاوه بر این، تنها 100 حمت برای پوشش بودجه عمومی و 100 حمت برای پوشش هزینه های یارانه ها مورد نیاز است. یعنی بعد از تکمیل این 60 اوراق می توان انتظار داشت که دولت مجوز انتشار 200 تا 250 اوراق دیگر را بگیرد.
به این ترتیب برآورد می شود که امسال حجم انتشار اوراق دولتی (باقی مانده از سال قبل و مربوط به بودجه امسال) در مجموع به 634 همات برسد که نشان دهنده رکورد جدیدی در انتشار اوراق دولتی در یک سال است. سال به همین دلیل روند انتشار اوراق نیز در بودجه 1404 افزایش می یابد.

بنابراین اکنون که سقف انتشار اوراق تکمیل شده و 5 ماه به پایان سال باقی مانده است، باید منتظر الحاقیه ها و مصوبات جدید برای افزایش سقف انتشار اوراق باشیم. یا اینکه دولت از راه های دیگری برای رفع این کمبود استفاده می کند. به نوعی در بودجه 1404 حداکثر سقف انتشار اوراق افزایش می یابد.
البته انتشارات اخیر بیشتر همزمان با بازخرید اوراق منتشر شده در گذشته رخ داده و به نوعی تمدید سررسید اوراق بوده است. در ماه‌های آینده، با کوتاه شدن سررسید اوراق، ممکن است فشار برای انتشار اوراق کاهش یابد.

کاهش خرید اوراق قرضه توسط بانک ها

بازارهای مالی و اقتصاد ایران در شرایط عجیبی گرفتار شده است. در عین حال دولت با سرعت بسیار بالایی اقدام به انتشار اوراق می کند. در گام آخر حدود 60 سند حمت باقی مانده از مجوز بودجه امسال به یکباره امضا شد. در حالی که بانک مرکزی همچنان بر سیاست پولی انقباضی سختگیرانه اصرار دارد.
بر اساس اطلاعات فروش اوراق دولتی، در ماه های ابتدایی سال صندوق های سرمایه گذاری و بانک ها خریداران اصلی اوراق دولتی بوده اند. بانک ها از این اوراق در عملیات بازار آزاد و وام دهی بانک مرکزی استفاده کردند و در عرضه های بعدی شرکت کردند.
در ماه های اخیر با روی کار آمدن دولت جدید، بانک مرکزی تزریق پول و اعتبار به بانک ها را نپذیرفت و تقاضای پول آنها بی پاسخ ماند. این موضوع باعث شده تا بانک ها تمایلی به خرید اوراق دولتی نداشته باشند و در دو ماه اخیر اکثر صندوق های سرمایه گذاری و سایر موسسات اقدام به خرید اوراق دولتی کرده اند.
البته در سال‌های اخیر تنوع ابزارهای تامین مالی دولت از اوراق خزانه‌ای که با تخفیف فروخته می‌شوند و در سررسید به مبلغ اسمی تسویه می‌شوند، به اوراق مرابحه که سود نقدی در دوره‌ها پرداخت می‌کنند و با سود کمتر فروخته می‌شوند، تغییر یافته است. تخفیف.
مرابحه علاوه بر تامین بهتر نیازهای مالی دولت در حین انتشار و فروش، اثر تورم را در طول عمر اوراق گسترش می دهد و هم از نظر مبلغ دریافتی به نفع دولت است و هم فشار کمتری بر انحلال وارد می کند.

دولت برای جبران کسری بودجه خود نرخ ارز را افزایش داده است. هرچند وزیر اقتصاد وانمود می کند که این کار را برای حمایت از بورس انجام می دهد، اما واقعیت چیز دیگری است.

دولت به سه دلیل به دلیل عدم اجرای بودجه 1403 دچار مشکل شده است.
1- عدم تحقق درآمدهای مالیاتی به ویژه در مالیات بر ارزش افزوده و سایر اقلام مالیاتی به دلیل رکود شدید و اشتباه در بودجه ریزی.
2- ناتوانی در کاهش هزینه های جاری و یارانه ها (مهم ترین یارانه، یارانه بنزین)
3- افزایش هزینه ها به دلیل ردیف های جدید در بودجه یا افزایش ردیف های قبلی
البته دولت برای جبران کسری بودجه خود نرخ ارز را افزایش داده است. هرچند وزیر اقتصاد وانمود می کند که این کار را برای حمایت از بورس انجام می دهد، اما واقعیت چیز دیگری است.
در واقع بزرگترین ذینفع از رشد دلار نیما دولت است و این ساده ترین و اصلی ترین دلیل رشد قیمت نیما در هفته ها و ماه های آینده است.
در این سال دولت حدود 13.5 میلیارد دلار نفت دریافت کرد و 6 میلیارد دلار از صندوق توسعه وام گرفت. 13.5 میلیارد دلار با نرخ 28500 تومب (ارز ترجیحی یا خوب) فروخت و 6 میلیارد دلار با نرخ نیما فروخت. حالا هر چه نرخ نیما بیشتر شود، دولت می تواند آن 6 میلیارد دلار را با نرخ ارز بالاتر بفروشد. علاوه بر این، هر ارز خارجی بیش از 13.5 میلیارد دلار که دولت به دست می آورد، می تواند به نرخ نیما فروخته شود. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در بودجه 1404 اقلام وارداتی با ارز ترجیحی کاهش یابد، به این ترتیب دولت می تواند ارز بیشتری را با نرخ نیما بفروشد.
علاوه بر این، ارائه دهندگان ارز ترجیحی عمدتاً شرکت های بزرگ دولتی و شبه دولتی هستند. فروش ارز با نرخ ارز بالاتر توسط این شرکت ها به طور مستقیم و غیرمستقیم به نفع دولت است. اما این موضوع تبعات تورمی نیز دارد که با وعده دولت برای کنترل تورم و کاهش آن به زیر 30 درصد که اکنون چند درصد بالاتر از این سطح است، متفاوت است.

برنامه دولت برای جبران هزینه های بودجه

بودجه 1404 دلیل مهمی است که دولت به دنبال کاهش نارضایتی است و اینجاست که قسمت مالیات مورد توجه قرار می گیرد.
بر اساس شنیده ها دولت قصد دارد برای جبران هزینه های بودجه ای نرخ ارز را در بودجه واقعی کند. در این رویکرد به جای فشار بر صنایع از طریق افزایش مالیات و سایر هزینه ها، کسری بودجه با تعدیل یارانه های غیرمستقیم و پنهان جبران می شود. انتقال دارایی و مالیات های غیرمستقیم نیز نقش برجسته ای در تامین هزینه های بودجه ایفا خواهد کرد.
در واقع مالیات در بودجه به دو بخش مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. بخش مهمی از مالیات های مستقیم مربوط به مالیات اشخاص حقوقی (همان مالیاتی است که شرکت های تولیدی پرداخت می کنند و …). مالیات های غیرمستقیم از دو جزء اصلی تشکیل شده است: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات واردات (عوارض گمرکی کالاهای ورودی به کشور).
تعدیل نرخ ارز در بودجه دولت تاثیر مستقیمی بر افزایش مالیات های غیرمستقیم دارد. مالیات گمرکی به طور مستقیم باعث افزایش واردات کالا و به طور غیرمستقیم مالیات بر ارزش افزوده می شود. در سال های اخیر، درآمدهای مالیاتی با اخذ مالیات از شرکت ها و افراد افزایش یافته است. به نظر می رسد دولت امسال قصد دارد با تعدیل نرخ ارز بودجه، حقوق گمرکی واردات و هزینه های مالیات بر ارزش افزوده خود را جبران کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=405741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.