افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
2

لایحه ساماندهی هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی به مجلس رسید – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 194994
لایحه ساماندهی هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی به مجلس رسید – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

گزارش کردن خبرگزاری بیشتردر نامه ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، لایحه قانون ساماندهی پرندگان غیرنظامی از راه دور (پهپاد) در 27 ماده به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ارائه شد. نیروها در جلسه 31 آذرماه سال جاری هیئت وزیران تصویب و طبق روال گذشته برای […]

گزارش کردن خبرگزاری بیشتردر نامه ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، لایحه قانون ساماندهی پرندگان غیرنظامی از راه دور (پهپاد) در 27 ماده به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ارائه شد. نیروها در جلسه 31 آذرماه سال جاری هیئت وزیران تصویب و طبق روال گذشته برای بررسی و تصویب به مجلس فرستاده شدند.

در تبیین نامه این لایحه به ضرورت ساماندهی پهپادهای غیرنظامی به دلیل نیاز روزافزون آنها در صنعت، کشاورزی، خدمات و علم و فناوری به دلیل امکان استفاده دوگانه از این وسایل پرنده اشاره شده است.

برخی از مواد این لایحه به شرح زیر است:

– پهپادهای غیرنظامی در مواردی مانند تصویربرداری، امداد و نجات، راه و شهرسازی، محیط زیست، پست و ارتباطات، اکتشاف معدن، کنترل خطوط آب، گاز، برق و راه آهن، مدیریت بحران و بلایای طبیعی و غیره کاربرد دارند.

حداکثر ارتفاع پهپادهای غیرنظامی از سطح زمین 500 متر است.

– پهپادهای ورزشی و تفریحی با حداکثر ارتفاع 100 متر و شعاع یک کیلومتر و پهپادهای اسباب بازی با وزن 200 گرم، شعاع 100 و ارتفاع 50 متر و رزولوشن 480 مگاپیکسل با دوربین های نصب شده پشتیبانی می شوند. در آنها. آنها همچنین وسایل پرنده محسوب می شوند، اما پهپادهای اسباب بازی مشمول این قانون نخواهند بود.

– مسئولیت دبیرخانه صدور مجوز بهره برداری، تولید و یا واردات هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی در نزد سازمان هواپیمایی کشوری است. کارگروه مربوطه نیز شامل وزارتخانه های راهداری، امنیت، دفاع، کشور و اطلاعات، قرارگاه پدافند هوایی خاتم، اطلاعات سپاه، فراجا، ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود. .

– واردات پهپادهای غیرنظامی و قطعات آن ممنوع است مگر در مواردی که معادل ملی نداشته باشد و برای انتقال فناوری انواع خارجی این وسیله پرنده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هماهنگ شده باشد.

– واردات و صادرات پهپاد و قطعات آن بدون اخذ مجوزهای مربوطه قاچاق محسوب می شود و مرتکبان آن مشمول جرایم مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می باشند. خرید و فروش پهپادهای غیرنظامی فاقد سند مالکیت مشمول جرایم مندرج در قانون کیفری می باشد.

– پرواز پهپادهای غیرنظامی بدون اخذ مجوزهای مربوطه ممنوع بوده و علاوه بر توقیف هواپیما، صاحب آن نیز تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. در صورتی که پرواز بر فراز مناطق ممنوعه دارای رده حفاظتی باشد، مرتکب این تخلف متهم به جاسوسی می شود و صاحب پهپاد بلافاصله تحویل مراجع قضایی می شود.

دارندگان هواپیماهای بدون سرنشین به بیمه مسئولیت شخص ثالث نیاز دارند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=194994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.