افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
3

قیمت سیمان 13 آبان 1402/ آیا بی گازی بازار سیمان را مختل می کند؟

  • کد خبر : 119489
قیمت سیمان 13 آبان 1402/ آیا بی گازی بازار سیمان را مختل می کند؟

بررسی قیمت سیمان در بازار امروز 10 آبان ماه نشان می دهد که قیمت سیمان در کارخانه های مختلف تهران و شهرستان ها بین 40 هزار تا 75 هزار و 500 تومان است. همچنین مقایسه قیمت‌ها با هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که پس از کاهش جزئی پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، قیمت‌ها به […]

بررسی قیمت سیمان در بازار امروز 10 آبان ماه نشان می دهد که قیمت سیمان در کارخانه های مختلف تهران و شهرستان ها بین 40 هزار تا 75 هزار و 500 تومان است.

همچنین مقایسه قیمت‌ها با هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که پس از کاهش جزئی پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، قیمت‌ها به قیمت‌های قبلی که از هفته سوم شهریور در بازار ثابت مانده بود، بازگشته است. .

اساسا پس از افزایش 18 تا 39 درصدی قیمت سیمان در اواسط شهریور، قیمت این محصول از هفته سوم شهریور ثابت ماند، اما در هفته سوم مهرماه، قیمت هر بسته سیمان در برخی موارد کارخانه ها کاهش یافتند.

پیش بینی یک کارشناس از آینده بازار ارز/دلار چیست؟

این در حالی است که از اواسط مهرماه و در پی تنش بین اسرائیل و حماس، بازار ارز در مدت کوتاهی رشد بیش از 2000 توکنی را تجربه کرد و این وضعیت در چندین بازار مالی بازتاب داشت و باعث افزایش نرخ ارز شد. قیمت کالاهای سرمایه ای اما چون جنگ به منطقه سرایت نکرد، این روند صعودی تا حدودی متوقف شد.

آیا عدم تعادل انرژی همچنان کابوس تولید سیمان خواهد بود؟

در مجموع از اواخر شهریورماه اخبار مربوط به مذاکرات سیاسی، نرخ دلار و … در هفته جاری بر چند بازار اثر گذاشت و باعث کاهش یا ثبات قیمت ها در بازار شد. البته رکود بازار مسکن و ساخت و ساز و کمبود نقدینگی همچنان آثار خود را بر بازار مصالح ساختمانی می گذارد.

این در حالی است که تولیدکنندگان سیمان رکود حاکم بر بازار را تایید می کنند اما معتقدند افت قیمت ها به دلیل رکود نیست، بلکه به دلیل افزایش تولید و ثبات عرضه است. زیرا تولیدکنندگان با وجود محدودیت های برق در تابستان به لطف تجربه صنعت، آینده نگری اوضاع و استفاده از ذخایر کلینکر توانستند بازار را کنترل کنند.

از سوی دیگر، برخی از فروشندگان بر این باورند که مدیریت عرضه سیمان در بورس کالا و جلوگیری از نوسانات قبلی عرضه توسط وزارت حراست، دلیل روند نزولی و سپس ثبات بازار است.

البته قیمت سیمان در تیرماه روندی صعودی داشت. موضوعی که با توجه به شروع قطعی برق در فصل گرما و افزایش قیمت سیمان سوختی دور از انتظار نبود. اما در مرداد ماه این روند نزولی بود که به نظر می رسد دلیل اصلی رکود بازار ساخت و ساز و مدیریت عرضه باشد.

اما با توجه به عدم تعادل انرژی که در تامین برق در تابستان و گازرسانی در زمستان خود را نشان می دهد و همچنین وابستگی زیاد صنعت سیمان به گاز، این نگرانی وجود دارد که با شروع به کار به دلیل سرمای هوا، برق مشکلات عرضه بر تولیدکنندگان تاثیر خواهد گذاشت.

کمبود گاز در زمستان سال قبل نیز باعث کاهش تولید سیمان شد. به این ترتیب طبق اظهارات اخیر الوندیان، دبیر اتحادیه صنعت سیمان در نشست خبری، تولید سیمان در بهمن ماه سال گذشته به چهار میلیون تن رسید که میانگین ماهانه هفت میلیون تن بود. در مجموع ظرفیت تولید 89 میلیون تن سیمان در کشور وجود دارد، اما به دلیل محدودیت تامین برق و گاز، تولید سالانه حدود 72 میلیون تن است.

از سوی دیگر، گاز برخلاف برق، سوخت جایگزین دارد و تولیدکنندگان در مواقعی که عرضه آن محدود است، از سوخت دیزل استفاده می کنند. اگرچه این وضعیت منجر به تشدید آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ می شود، اما تامین به موقع آن نیز با محدودیت هایی مواجه است که تولید را با مشکل مواجه می کند. همانطور که الوندیان در نشست خبری اخیر خود گفته بود، قانون بودجه مقرر می‌دارد وقتی گاز صنعتی قطع می‌شود، سوخت جایگزین معادل قیمت گاز تحویلی به صنایع تحویل داده شود، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد. . زیرا اولاً گازوئیل از مبادی دور به دست تولیدکننده می رسد که در این صورت شرکت باید برای گازوئیل بیشتر از بنزین بپردازد که باعث می شود شرکت با سود تمام شود.

یکی دیگر از مشکلات این صنعت کیفیت پایین نفت کوره است. اگر سوخت گازوئیل استاندارد باشد، آلودگی هوا وجود نخواهد داشت، اما به دلیل نبود سوخت دیزل با کیفیت مناسب، شاهد افزایش مصرف سوخت و در نتیجه جریمه برای شرکت های تولید کننده سیمان خواهیم بود. به عنوان مثال یک شرکت به دلیل سه ماه مصرف سوخت 80 میلیارد تومان جریمه شد. این جرایم به حساب شرکت ملی صدا و سیما واریز می شود.

به طور کلی مهمترین درخواست تولیدکنندگان برای ماه های آینده تامین نفت کوره شرکت از نزدیکترین انبار و پالایشگاه و همچنین تحویل نفت کوره به صورت گازی به شرکت ها است تا بتوانند مخازن را پر کرده و به تولید ادامه دهند. تولید .

افزایش تقاضای سیمان ماهانه

این در حالی است که اخیراً وزارت راه و شهرسازی از طریق وزارت بهداشت جدولی را به عنوان ملزومات مسکن برای تولیدکنندگان ارسال کرده است که بر اساس آن علاوه بر عرضه ماهیانه پنج میلیون تن سیمان در کیسه، تولیدکنندگان باید عرضه کنند. بین 2.2 تا 2.5 میلیون تن سیمان در ماه برای پروژه ملی مسکن، یعنی کل تولید ماهانه باید به بیش از 7.2 میلیون تن برسد.

اما با وجود افزایش تقاضا برای سیمان، شاهد آن هستیم که در روزهای آینده مصرف نفت کوره آغاز شده و تولیدکنندگان در تامین نفت کوره با مشکلات زیادی مواجه هستند. بنابراین انتظار می رود در صورت رفع نشدن این موانع، ثبات در بازار سیمان ادامه پیدا نکند.

۲۱۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=119489

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.