افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
2

قلب «آلپ ایران» تازه شد/ حادثه «بهمن» دوباره در آذر اتفاق افتاد! – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 136033
قلب «آلپ ایران» تازه شد/ حادثه «بهمن» دوباره در آذر اتفاق افتاد!  – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: روز جمعه خبر مفقود شدن یک تیم کوهنوردی در ارتفاعات اشترانکوه برای ثبت حادثه دلخراش در “آلپ باز هم «ایران»، سوالی که چند ساعت بعد با پیدا شدن جسد چند کوهنورد به واقعیت تبدیل شد. هر ساله رسانه ها از مفقود شدن کوهنوردان در اشترانکوه خبر می دهند و […]

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: روز جمعه خبر مفقود شدن یک تیم کوهنوردی در ارتفاعات اشترانکوه برای ثبت حادثه دلخراش در “آلپ باز هم «ایران»، سوالی که چند ساعت بعد با پیدا شدن جسد چند کوهنورد به واقعیت تبدیل شد.

هر ساله رسانه ها از مفقود شدن کوهنوردان در اشترانکوه خبر می دهند و گاهی این خبر با اتفاقات تلخی همراه می شود که در آذرماه ۱۳۹۶ شاهد مدفون شدن یک تیم کوهنوردی در زیر بهمن بودیم.

منطقه “بهمن” است.

بر اساس اطلاعات اعلام شده دیروز از سوی هلال احمر لرستان تیم 9 نفره هيچ كس به منطقه «سنبران». در باره بالا می رود اما متأسفانه در بهمن گرفتار می شود. از این 9 نفر دو نفر اهل شهرستان ملایر استان همدان و بقیه اهل لرستان هستند.

در ساعات اولیه این حادثه دو نفر مجروح و در مجموع چهار نفر نجات یافتند. اما متاسفانه پنج نفر دیگر زیر بهمن گرفتار شده اند.

به محض اطلاع از حادثه، تیم های امداد و نجات کوهستان و تیم های امداد و نجات هوایی با بالگرد به محل حادثه اعزام می شوند. اما نتیجه جست و جو و تلاش ها یافتن اجساد چند کوهنورد مفقود شده بود.

منطقه محل حادثه در اشترانکوه منطقه «بهمن خیز» است و بارها هشدارهای لازم در این زمینه داده شده است، چیزی که برخی کوهنوردان به آن توجه نکرده و توصیه های ایمنی و ارزیابی منطقه را رعایت نمی کنند. منطقه در حالی که شما به طور جدی صعود می کنید.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان: به ما تذکر دادند!

مهدی پازوکی روز جمعه در گفتگو با اصحاب رسانه در تشریح آخرین وضعیت کوهنوردان گرفتار در ارتفاعات سنبران اشترانکوه گفت: تیم 9 نفره. هيچ كس روز گذشته علیرغم هشدارهای اداره کل مدیریت بحران استان و شهرستان در باره با توجه به اینکه کوهنوردان و گردشگران به ارتفاعات صعود نمی کنند سلام به ارتفاعات «سنبران» صعود می کنند که متاسفانه درگیر بهمن می شوند.

قلب از

وی گفت: این 9 نفر از استان همدان (دو نفر از کوهنوردان ملایری)، هفت نفر از لرستان (یک نفر از بروجردی و شش نفر) هستند. سلام) که از این تعداد چهار نفر مجروح و با بالگرد به بیمارستان امام جعفر صادق (ع) الیگودرز منتقل شدند و پنج نفر نیز در ریزش بهمن جان باختند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به اینکه هویت 5 مفقودی مشخص است، افزود: از این 5 نفر دو نفر ملایری و دو نفر هستند. سلام و یک نفر بروجردی است.

پازوکی ادامه داد: با تلاش فراوان جسد دو کوهنورد پیدا و به بیمارستان منتقل شد.

اجساد برخی از مفقودان هنوز پیدا نشده است

وی با بیان اینکه در عملیات جستجو پنج تیم کوهنوردی شامل یک تیم در زمین و چهار تیم در هوا جمعاً 25 کوهنورد نخبه حضور دارند، تصریح کرد: از شهروندان و استان ها می خواهیم از طریق رسانه های رسمی و اداره کل اطلاع رسانی کنند. مدیریت بحران و به شایعات احتمالی در فضای مجازی توجه نکنید و تحت هیچ شرایطی از منطقه بازدید نکنید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به ناامنی بودن منطقه به دلیل ریزش بهمن گفت: منطقه ممکن است خطراتی را برای هموطنان و شهروندان به همراه داشته باشد.

پازوکی با اشاره به اینکه نیروهای امداد و نجات هلال احمر و تیم های تخصصی کوهنوردی در منطقه مستقر هستند، افزود: امیدواریم با تلاش های صورت گرفته از سرنوشت مفقودان خبری داشته باشیم.

تاکنون چندین عملیات ضربتی انجام شده و افزود: از نظر امکانات و تجهیزات مشکلی در منطقه وجود ندارد و در صورت نیاز تجهیزات لازم به منطقه ارسال می شود.

اورژانس مرگ 5 کوهنورد را تایید کرد

محسن آدینه وند رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به محبوس شدن 9 کوهنورد در بهمن اشترانکوه، اظهار داشت: چهار اورژانس هوایی الیگودر. پروازهایی برای نجات این کوهنوردان به منطقه اعزام شد.

قلب از

وی گفت: متاسفانه با وجود اعزام نجاتگران هلال احمر، پنج نفر از این کوهنوردان جان باختند، سه نفر مصدوم شدند و یک نفر نیز مفقود است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک مصدوم این حادثه به بیمارستان شهید ولیان و دو مصدوم به بیمارستان امام جعفرصادق(ع) اعزام شدند.به) الیگودرها منتقل شدند.

هلال احمر لرستان: عملیات جست و جو به فردا موکول شد

محمد کدمی مدیر کل هلال احمر لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عملیات جست و جوی کوهنوردان مفقود شده در اشترانکوه به فردا شنبه موکول شد.

وی گفت: خوشبختانه چهار کوهنورد پس از ساعت ها عملیات تیم های امداد و نجات کوهستان هلال احمر مصدوم شدند. در باره و تیم های امداد هوایی و اورژانس الیگودر و هلال احمر به بیمارستان منتقل شده اند.

مدیرعامل هلال احمر لرستان ادامه داد: پس از چندین ساعت جستجوی تیم های عملیاتی، سرانجام اجساد دو نفر از مفقودان پیدا شد و جسد سه نفر هنوز پیدا نشده است.

قلب از

قدمی ادامه داد: به دلیل شرایط نامساعد جوی و در شب عملیات امداد و نجات فعلا متوقف شده و عملیات فردا از ابتدای صبح ادامه دارد.

گفت: هموطنان عزیز ما در تقاضا هستیم اخبار حوادث را از منابع موثق دنبال کنید و از نشر اکاذیب خودداری کنید.

آذر 1402 و تداعی حادثه آذر 1397

حادثه آذرماه امسال در حالی رخ داد که آذرماه 1396 14 کوهنورد مشهدی به همراه یک کوهنورد الیگودرزی در حال صعود به ارتفاعات اشترانکوه بودند. آلپ ایران – آنها به منطقه می رفتند و تصادف کردند. این کوهنوردان علیرغم اعلام وضعیت جوی نامساعد جوی به همراه یکی از کوهنوردان الیگودرزی راهی منطقه می شوند که متاسفانه در بین راه با “بهمن” مواجه شده و از هم جدا شدند.

قلب از

در این حادثه هشت کوهنورد مشهدی به همراه یک کوهنورد الیگودرزی جان باختند و جسد آخرین کوهنورد مفقود شده پس از 7 روز جستجو در اشترانکوه پیدا شد.

با وجود این حوادث تلخ، هنوز هم فراز و نشیب هایی وجود دارد. ناامن کوهنوردان اشترانکوه در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

«آلپ ایران» کجاست؟

رشته کوه اشترانکوه یکی از مرتفع‌ترین رشته‌کوه‌های زاگرس است که از غرب به این شهرستان می‌رسد. سلاماز شمال به شهر در باره و از شرق و جنوب به شهرستان الیگودرز محدود می شود. اشترانکوه به دلیل قرار گرفتن در دل رشته کوه زاگرس دارای است كاهش دادن سرد است و بیش از سه هزار و 500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و همچنین دره های نسبتاً گرمی دارد. اشترانکوه رشته کوهی به طول حدود 50 کیلومتر است که در جهت شمال غربی – جنوب شرقی امتداد دارد.

یخچال های طبیعی و دائمی این رشته کوه که یکی از زیباترین کوه های کشور محسوب می شود، در طول سال از برف اشترانکوه در جنوب شهر پوشیده است. سلام و در باره قبلا پیدا شده استآلپ «ایران» هم معروف است; البته این نام صرفاً به دلیل طولانی بودن آن نبوده است. بلکه به دلیل شیب‌های تند کوه‌ها و دره‌های جوان به شکل «V» و یخچال‌های طبیعی است.

قله «سنبران» بلندترین قله رشته کوه اشترانکوه با ارتفاع 4150 متر است و پس از دانا و زردکوه سومین رشته کوه مرتفع زاگرس محسوب می شود. در مورد واژه «سنباران» باید گفت که بومیان این منطقه معتقدند که «سنباران» در زبان محلی به معنای «سخت و سخت» است. بران” یعنی و به همین دلیل نام محلی یکسانی بر این قله گذاشته اند.

قلب از

بنابراین گزارش، بررسی حوادث مختلف رخ داده در کوه نشان می دهد که بیشتر صدمات ناشی از بی توجهی به هشدارها و یا عدم آموزش و رعایت نکردن آنها بوده است.

كارشناسان خاطرنشان مي‌كنند: شيب يكي از مهم‌ترين عوامل بروز بهمن است و در شيب‌هاي 35 تا 45 درجه رخ مي‌دهد. بنابراین در گذر از این مناطق باید مراقب بود»؛ مشکلی که همیشه در اشترانکوه امکان پذیر است.

به طور کلی احتمال ریزش بهمن در روزهای بعد از باد و باران بسیار بیشتر است و تجربه نشان داده است که بیشتر بهمن ها مربوط به اولین بارش برف و آخرین بارندگی فصل است. این در حالی است که طی چند روز اخیر در لرستان بارندگی و اولین برف پاییزی رخ داده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=136033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.