افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

قطعنامه تعامل با دولت موقت افغانستان در شورای امنیت تصویب شد – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 165754
قطعنامه تعامل با دولت موقت افغانستان در شورای امنیت تصویب شد – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلوع نیوز، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه نحوه تعامل با دولت موقت افغانستان را تصویب کرد. گفته می شود این مصوبه با 13 رای از 15 رای به تصویب رسیده است. شورای امنیت سازمان ملل در بولتنی اعلام کرد که این پیش نویس توسط ژاپن و امارات متحده […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلوع نیوز، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه نحوه تعامل با دولت موقت افغانستان را تصویب کرد.

گفته می شود این مصوبه با 13 رای از 15 رای به تصویب رسیده است.

شورای امنیت سازمان ملل در بولتنی اعلام کرد که این پیش نویس توسط ژاپن و امارات متحده عربی تهیه شده است. از سوی دیگر، معاون نظارت بر حقوق بشر یکی از اهداف این قطعنامه را ادغام مجدد کامل افغانستان به جامعه بین المللی عنوان کرده است، مشروط بر اینکه «طالبان» به تعهدات خود در قوانین بین المللی عمل کند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز اعلام کرد که در این نشست ها به جای انتقاد، نگرانی ها از مجاری قانونی و دیپلماتیک حل شود. مجاهد گفت: آرزوی ما این است که واقعیت ها، پیشرفت ها و دستاوردهایی که داریم مورد توجه قرار گیرد و افغانستان به عنوان یک فرصت دیده شود که ثبات و امنیت آن که در اینجا ایجاد شده، با فداکاری های فراوان حاصل شده است.

هیئت امارات متحده عربی در سازمان ملل نیز اعلام کرد: این قطعنامه از روند مشخص شده در ارزیابی مستقل در مورد افغانستان، از جمله از طریق ایجاد نماینده ویژه سازمان ملل برای ارتقای اجرای توصیه های ارزیابی پیروی می کند.

به گفته نماینده امارات متحده عربی، این قطعنامه تاکید می کند که هدف از این روند صلح برای افغانستان در داخل و با کشورهای همسایه آن، ادغام مجدد کامل به جامعه بین المللی، با مشارکت امن، کامل، برابر و معنادار افغانستان است. زنان.

نماینده ژاپن همچنین گفت که این قطعنامه راهبرد جدیدی را برای موضوعات مختلف در افغانستان برای “تعامل هماهنگ جامعه جهانی در مورد افغانستان” ارائه می کند.

وی با بیان اینکه افغانستان با چالش های بزرگی روبروست و جامعه جهانی متعهد به همکاری است، گفت: ما در سال جاری (2023) متحد در برابر افغانستان ایستاده ایم و امیدواریم این روند در سال 2024 ادامه یابد.

این قطعنامه بر تعهد قاطع خود به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان تاکید می کند و به حمایت مستمر خود از مردم افغانستان ادامه می دهد.

این قطعنامه بر حمایت خود از افغانستان صلح آمیز، باثبات، مرفه و فراگیر و نقش اساسی زنان در جامعه افغانستان و اهمیت مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان و حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق زنان تاکید می کند. زنان، کودکان، اقلیت ها و افرادی که در موقعیت های آسیب پذیر قرار دارند.

این قطعنامه با اذعان به اینکه سلامت، رفاه و امنیت مردم افغانستان بر کل منطقه و فراتر از آن تأثیر می گذارد، از دبیرکل درخواست می کند تا با مشورت اعضای شورای امنیت، بازیگران و ذینفعان سیاسی مرتبط با افغانستان، از جمله مقامات مربوطه، زنان افغان و جامعه مدنی و همچنین منطقه و جامعه جهانی یک نماینده ویژه برای افغانستان تعیین می کنند.

در 8 نوامبر 2023، دبیر کل سازمان ملل متحد گزارش هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، فریدون سینیرلی اوغلو، را در مورد “تعامل سازمان ملل متحد و جامعه جهانی با رژیم طالبان” به شورای امنیت ارائه کرد. که بر ایجاد حکومت فراگیر، صلح پایدار و توسعه اجتماعی در افغانستان تمرکز داشت. و بر «گفتگوی ملی» تأکید شده است.

در قطعنامه 2679 شورای امنیت، ارزیابی مستقلی از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد به عنوان “توصیه های آینده نگر برای یک رویکرد یکپارچه و منسجم” در مورد افغانستان صورت گرفت.

از جمله پیشنهادات این گزارش ارائه «نقشه راه» برای مشارکت سیاسی با هدف «ادغام کامل» افغانستان در جامعه بین المللی است که با انتقادات متعدد مخالفان دولت افغانستان موقت (طالبان) مواجه شده است. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=165754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.