افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

قربانیان سیل سیستان و بلوچستان در میان خرابه ها رها شدند / این ویرانی آبادانی را می طلبد + فیلم

  • کد خبر : 228020
قربانیان سیل سیستان و بلوچستان در میان خرابه ها رها شدند / این ویرانی آبادانی را می طلبد + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امدادگران در حال رشد قرمز از روز هفتم اسفند، بارندگی ها در سیستان و بلوچستان تشدید شد، باعث جاری شدن سیل و جاری شدن سیل در مناطق جنوبی استان شد، به طوری که تا امروز 13 هزار و 951 خانه شامل 59 هزار و 287 نفر در اثر سیل آسیب […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امدادگران در حال رشد قرمز از روز هفتم اسفند، بارندگی ها در سیستان و بلوچستان تشدید شد، باعث جاری شدن سیل و جاری شدن سیل در مناطق جنوبی استان شد، به طوری که تا امروز 13 هزار و 951 خانه شامل 59 هزار و 287 نفر در اثر سیل آسیب دیده و خسارت دیده اند.

با تلاش امدادگران هلال احمر یک هزار و 325 خانوار شامل 5 هزار و 299 نفر اسکان اضطراری پیدا کردند و 102 نفر از سیل نجات یافتند.

فقر سیل زده

درد هر چه باشد در سیستان و بلوچستان در همان نقطه است. این مورد نیست؛ ولی بیکاری اینجا آب نیست. ولی خشکسالی اینجا خانه من نیست. اما شیطنت هایی وجود دارد. این یک شغل نیست؛ ولی سوخت گیری اینجا نان نیست. ولی اعتیاد اینجا دخترها در هوتک و با اشک سر سفره عقد می میرند. پسر همسر می نشینند

ازدواج کودکان همچنان در سیستان و بلوچستان بالاست. پیرمردها هنوز عروس های جوان را به خانه می آورند.

اینجا در سیستان و بلوچستان در این عصر و قرن هنوز خیلی از بچه ها آموزش نمی بینند. بیش از 100 هزار بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان وجود دارد، کودکانی که در سنین 6 تا 15 سالگی ترک تحصیل کرده یا ترک تحصیل می کنند. البته آمار رسمی منهای آمار غایب. شناسنامه اعلام شده است.

اینجا در سیستان و بلوچستان، زیبا و پر از ثروت، آبادانی نیست. اما فقر وجود دارد و زنان همچنان با آسیب های دیرینه دست و پنجه نرم می کنند. در سیستان و بلوچستان ازدواج کودکان به ازدواج صغیر رسیده است. در سال 1400 بود که آمار ازدواج سیستان و بلوچستان اعلام شد، همسری صغیر در این استان نشان دادند. مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان از ثبت 18 مورد ازدواج کودکان 5 تا 9 ساله در آن سال خبر داد.

اینجا در سیستان و بلوچستان، فقر و بیکاری در سطوح بی سابقه باقی مانده است. در میان استان های کشور، سیستان و بلوچستان سابقه فقر و محرومیت مضاعف را دارد. بیکاری در این استان ریشه بسیاری از ناهنجاری ها، مشکلات و آسیب های اجتماعی است. ریشه اعتیاد و مصرف سوخت را باید در رشد فقر در این استان جستجو کرد. در استان پهناوری که جوان ترین استان کشور است. اما به جای گسترش فضاهای آموزشی و رشد آمار اشتغال، فقر سراسر استان را فرا گرفته و مردم باید نان از سفره فقر بردارند.

اینجا در سیستان و بلوچستان سابقه طولانی بی آبی، بی آبی و تشنگی مردم و سرزمین هایشان وجود دارد. بیش از نیمی از جمعیت این استان پهناور با مشکل آب، این منبع حیات مواجه هستند.

تداوم دو دهه خشکسالی در سیستان و بلوچستان باعث ریزش آب های زیرزمینی و خشک شدن بسیاری از قنات ها و در نتیجه تخریب زیرساخت های بخش کشاورزی و تخریب اکوسیستم طبیعی در سطح وسیعی از کشور شده است. اراضی و مراتع این استان.

این خشکسالی ها و سوء مدیریت موازی آن در توزیع آب، سال به سال رنج مردم این منطقه را تلخ تر می کند. بدون آب سلامتی وجود ندارد.

نظام بهداشت و درمان کشور در سال های اخیر وظایف خود را به ویژه در حوزه سلامت زنان به خوبی انجام نداده است و همین امر باعث شده تا شاهد آسیب های جدی به سلامت در این منطقه باشیم.

نظام بهداشت و درمان کشور در سال های اخیر به وظایف خود به ویژه در روستاها عمل کرده است. سلامت زنان در این زمینه کارساز نبوده است.

چند همسری در این منطقه حاکم است. هر مرد از هر زن چند فرزند دارد و وضعیت این فرزندان در منطقه ای از کشور است که آب ندارد. عفونت های دوران بارداری در این ناحیه بیشتر خواهد بود که سلامت مادر و کودک را به خطر می اندازد.

اینجا در سیستان و بلوچستان، زنان هنوز با سطل و سطل بر سر، به حاشیه رودخانه ها و هوتک ها می روند. حتی دختر بچه ها هم برای آوردن آب و حتی در این کلبه ها جانشان قربانی حملات گوندو می شود.

فقط در چابهار 1070 هوتک و پیت داریم. در شهر دشتیاری از 300 کلبه موجود فقط 10 کلبه فنس کشی شده است. در ده سال گذشته 47 کودک در این چاه ها افتاده اند. 60 درصد روستاهای این شهرستان به لوله کشی آب شرب مجهز شده اند، وی مدعی است: 10 درصد از این 60 درصد فقط خام لوله است و آب لوله کشی ندارد.

اینجا در سیستان و بلوچستان حجم درد و زخم و ابعاد فقر بی پایان است. اکنون سیل بر روی خرابه ای جاری شده است.

در همان سیل بچه ها به آسمان نگاه می کنند و از امدادگران کمک می خواهند تا جان اندکی را که برایشان باقی مانده است نجات دهند. در همین حال، دختران و زنان برای تامین آب خانه دبا به سمت ابتدای جاده ادامه می‌دهند و این بار سر و صورت خود را با آب ناشی از سیل می‌شویند.

اینجا هزاران فریاد می آید و گوش برای شنیدن نیست. در اینجا “درد” ادامه خواهد یافت.

سیل زدگان روی خرابه های سیل نشسته اند

59 هزار نفر در سیستان و بلوچستان درگیر سیل هستند. اگرچه سیل فروکش کرده است، اما خسارات آن کاهش نیافته است. مردم سیل زده در میان خرابه های سیل مانده اند، این خرابه ها نیاز به تعمیر و کمک دارند.

علاوه بر اقدامات دولتی که باید انجام شود، هموطنان نیکوکار می توانند با شماره گیری کد دستوری #1*112* و یا واریز به شماره کارت 63679570836666235 و حساب 410106666235 و حساب 4101063646235 به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان کمک نقدی خود را به مردم سیل زده استان سیستان و بلوچستان اهدا کنند. 1666666666666666666660660TRO. واریز به نام جمعیت هلال احمر.

خبرنگار: آزاده مختاری

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=228020

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.