افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و افغانستان در حال تدوین است

  • کد خبر : 357130
قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و افغانستان در حال تدوین است

به گزارش بازار، محمد خاکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد در وبینار فعالان اقتصادی لرستان و افغانستان گفت: قرارداد تجارت ترجیحی ایران و افغانستان در حال مذاکره و تعدیل است و تعرفه ها انتظار می رود در اسرع وقت نهایی شود تا فعالان اقتصادی مشخص کنند. خاکی افزود: باید با برگزاری […]

به گزارش بازار، محمد خاکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد در وبینار فعالان اقتصادی لرستان و افغانستان گفت: قرارداد تجارت ترجیحی ایران و افغانستان در حال مذاکره و تعدیل است و تعرفه ها انتظار می رود در اسرع وقت نهایی شود تا فعالان اقتصادی مشخص کنند.

خاکی افزود: باید با برگزاری جلسات مختلف و شناخت توانمندی های یکدیگر، توسعه روابط تجاری و اقتصادی را گسترش داد و در گام بعدی همکاری های بیشتری صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: امیدواریم با توافق چابهار، توانمندی های خوب سرزمینی و مرزهای رسمی به نتایج خوبی برسیم و اولویت همکاری های اقتصادی دولت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان را مشخص کنیم.

روحانی، رئیس اقتصادی سفارت افغانستان نیز موضوع بازگشت مهاجران افغانستانی به کشورشان را مورد تاکید قرار داد و گفت: افغانستان استراتژی کوتاه مدتی برای واردات دارد و تلاش می کند از تولید داخلی حمایت کند.

بر اساس اعلام اتاق ایران، وی افزود: واردات سموم کشاورزی، فناوری و ماشین آلات در اولویت قرار دارد، همچنین با توجه به خاک حاصلخیز و آب شیرین این کشور، زمینه همکاری با سرمایه گذاران در زمینه محصولات فراساحلی وجود دارد. ما Les We زمین را برای 90 سال اجاره می دهیم. همچنین حاضریم محصولات کشاورزی مانند چغندر را با محصولات دیگر مبادله کنیم.

مشاور وزیر تجارت و صنایع افغانستان، نیاز دیگر بازار مصرف افغانستان را شیرخشک عنوان کرد.

روحانی ادامه داد: در پایانه صادراتی افغانستان سردخانه نداریم، بنابراین بیشتر محصولات در سردخانه پاکستان نگهداری می شود و با قیمت دو برابر به فروش می رسد.

وی بر ایجاد سردخانه های مشترک تاکید کرد و اظهار داشت: امکان افزایش ذخیره سازی محصول وجود دارد به عنوان مثال 90 درصد مصرف فلفل دلمه ای در افغانستان از ایران تامین می شود و با راهکارهایی می توان ماندگاری محصول را افزایش داد. .

رئیس اقتصادی سفارت افغانستان در ایران ادامه داد: در بخش لوله پلیس خودکفا هستیم، اما در زمینه بشقاب های یکبار مصرف نیاز به واردات داریم، علاوه بر این، تولید نان و شیرینی در افغانستان بالاست اما مواد اولیه این غذاها قابل واردات است.»

روحانی با بیان اینکه افغانستان در بخش ماشین آلات نیاز زیادی دارد، گفت: 15 تا 20 درصد تولید داریم و بیشتر ماشین آلات صنعتی و نیمه صنعتی وارداتی است.

وی گفت: در افغانستان صادرات و واردات گوشت ممنوع است، گوشت گوسفند گرانتر از گوشت گاو است و نمی توان آن را با گوشت فروخت، اما با هر محصول دیگری به فروش می رسد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=357130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.