افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
3

قرارداد بلندمدت تامین تجهیزات بندر چابهار با هندی ها 16 اسفند واردات بنزین از کشورهای حوزه خلیج فارس.

  • کد خبر : 186757
قرارداد بلندمدت تامین تجهیزات بندر چابهار با هندی ها 16 اسفند واردات بنزین از کشورهای حوزه خلیج فارس.

بازار؛ گروه راه و مسکن: قاسم عسگری نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره قرارداد با طرف هندی برای تامین تجهیزات فاز اول بندر چابهار گفت: سازمان بنادر اخیرا از وزیر کشتیرانی هند دعوت کرده است که این قرارداد را امضا کند. قرارداد بلند مدت 10 ساله هفتم اسفند برای سفر به ایران […]

بازار؛ گروه راه و مسکن: قاسم عسگری نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره قرارداد با طرف هندی برای تامین تجهیزات فاز اول بندر چابهار گفت: سازمان بنادر اخیرا از وزیر کشتیرانی هند دعوت کرده است که این قرارداد را امضا کند. قرارداد بلند مدت 10 ساله هفتم اسفند برای سفر به ایران

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه کشور که از طرح توسعه بندر چابهار شهید بهشتی بازدید کردند، اظهار کرد: بندر اقیانوسی چابهار در ساحل جنوب غربی دریای عمان. چابهار دروازه تجارت و ترانزیت اقیانوس هند با عمیق ترین سطح آب و پذیرش کشتی های 120000 تنی است، چابهار در واقع دروازه طلایی ترانزیتی است که شبه قاره هند را با کوتاه ترین مسیر 8000 کیلومتری به اروپا متصل می کند، چابهار جنوبی ترین نقطه شرق است. – کریدور غرب جهان

وی افزود: 80 درصد کالاهای دنیا از طریق دریا و 90 درصد کالا از طریق دریا در ایران حمل می شود، توسعه دریا محور یک ضرورت اقتصاد مقاومتی است.

وی بیان کرد: 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل داریم که تنها از 5 درصد آن در 7 استان ساحلی کشور استفاده شده است.

عسگری نسب گفت: سواحل موکوران از میناب تا پاکستان 1000 کیلومتر است که 541 کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: شناورهای غیر صیادی سنتی در بندر شهید کلانتری پهلو می گیرند و اسکله کشتی های کانتینری و غیره است.

وی گفت: فاز اول توسعه بندر چابهار با یک میلیارد دلار انجام شد. 16.5 متر نهر و 100 هکتار حوض و 450 هکتار حوض داریم.
وی گفت: 2000 متر اسکله بندر شهید رجایی می تواند همزمان 6 کشتی را در خود جای دهد.

عسگری نسب گفت: از بندر چابهار به محورهای بزرگ ترانزیتی مانند چین خدمات منظمی برقرار کرده ایم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خط دریایی چابهار به بنادر هند به صورت دوره ای برای صادرات میوه با کانتینر یخچال دار ایجاد می شود که بندر چابهار با بندر جبل علی امارات متحده عربی متصل است.

وی گفت: با تخلیه 48 هزار کانتینر در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 110 درصد رشد داشتیم.

وی تصریح کرد: ترانشیپ از مبدا چابهار هم اکنون در حال توسعه است و 240 درصد رشد داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: رشد 14 درصدی صادرات مواد معدنی و مصالح ساختمانی در بندر چابهار داریم، پایانه مکانیزه مواد معدنی مکران در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: 30 درصد محصولات اساسی کشور در بندر چابهار تخلیه می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یک اسکله نفتی در بندر چابهار داریم، اسکله دوم نفتی در شرف ساخت است و شش جایگاه اسکله نفتی در طرح جامع در نظر گرفته شده است که تحویل می شود. به بخش خصوصی

عسگری نسب بیان کرد: بخش خصوصی 13 پروژه به ارزش 8.1 میلیارد تومان در بندر دارد.

وی افزود: فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار دارای 40 هکتار زمین است که با پذیرش کشتی هایی با ورودی 16 متری ترمینال کانتینری را می پذیریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بنادر صیادی کنارک، زرآباد و پسابندر را در حوزه بازرگانی فعال کرده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که قرارداد با طرف هندی برای تامین تجهیزات فاز اول بندر چابهار به کجا ختم می شود؟ وی گفت: سازمان بنادر اخیرا از وزیر کشتیرانی هند دعوت کرده که برای انعقاد قرارداد بلندمدت 10 ساله به ایران بیاید و احتمالا این قرارداد 16 اسفندماه در چابهار منعقد می شود.

وی گفت: قرارداد با هندی ها سرمایه گذاری است. ما زیرساخت ها را ایجاد می کنیم، هندی ها با واردات تجهیزات از این ظرفیت استفاده می کنند و بعد از 10 سال تجهیزات به ما برمی گردد.

عسگری نسب گفت: قرارداد اولیه 85 میلیون دلار بود که 20 میلیون دلار جرثقیل آوردند و بقیه تجهیزات با قرارداد بلندمدت وارد می شود.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری بازار که دلیل کندی امضای قرارداد با هندی ها طرف ایرانی است. وی تاکید کرد: بخشی از بندر فقط در اختیار هندی ها خواهد بود و منتظر هند نخواهیم بود. برای فاز دوم توسعه بندر چابهار از شرکت های بزرگ کشتیرانی و باربری دعوت کرده ایم.

عسگری نسب در پاسخ به این سوال که از ابتدای امسال چقدر بنزین وارد کشور شده و از کدام کشور می آید، تاکید کرد: سوخت مورد نیاز جنوب شرق کشور از جمله نیروگاه و… است. از خارج می آید و بندرعباس خودش تامین می کند.

وی با اشاره به اینکه میزان سوخت وارداتی از خارج کم است، افزود: حدود دو هفته پیش محموله بنزین از کشور حاشیه خلیج فارس وارد کشور شد. به طور معمول نفتکش هایی با ظرفیت 50000 تن در بندر چابهار پهلو می گیرند.

وی تاکید کرد: آمار دقیق واردات بنزین و میزان آن در اختیار گمرک است.

عسگری نسب با یادآوری اینکه در دنیا و در ایران به ترتیب 80 و 90 درصد کالاها از طریق دیار حمل می شود، گفت: توسعه دریا محور زیربنای اقتصاد پویا است و ایران به دلیل اقتصاد مقاومتی در دنیا شناخته شده است. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=186757

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.