افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

قانون MiCA چیست؟ آشنایی با مقررات بازار دارایی دیجیتال در اتحادیه اروپا

  • کد خبر : 21804
قانون MiCA چیست؟  آشنایی با مقررات بازار دارایی دیجیتال در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا اخیرا قوانین میکا تایید کرده و امیدوار است از آن برای ایجاد شفافیت مورد نیاز برای کنترل بازار ارزهای دیجیتال استفاده کند. MiCA می خواهد از فعالان بازار ارزهای دیجیتال به دلیل رویدادهایی مانند فروپاشی شبکه Terra و فروپاشی شرکت هایی مانند صرافی FTX محافظت کند. گل میکا این برای محافظت از مصرف […]

اتحادیه اروپا اخیرا قوانین میکا تایید کرده و امیدوار است از آن برای ایجاد شفافیت مورد نیاز برای کنترل بازار ارزهای دیجیتال استفاده کند. MiCA می خواهد از فعالان بازار ارزهای دیجیتال به دلیل رویدادهایی مانند فروپاشی شبکه Terra و فروپاشی شرکت هایی مانند صرافی FTX محافظت کند. گل میکا این برای محافظت از مصرف کنندگان اروپایی و افزایش مسئولیت توسعه دهندگان دارایی های دیجیتال و ارائه دهندگان خدمات مرتبط با آنها با ایجاد یک چارچوب نظارتی جدید است. ولی MiCA دقیقا چیست؟ و چه چیزی را پوشش می دهد؟ آیا قوانین جدید اروپا تأثیری بر بخش‌های DeFi و توکن‌های غیرقابل تعویض خواهد داشت؟ کمیسیون اروپا دقیقاً چه زمانی اجرای این قوانین را آغاز خواهد کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با بلاک چین همراه باشید.

خلاصه مطالب مهم مقاله:

MICA مخفف Markets in Crypto Assets است که قانونی برای یک چارچوب نظارتی برای بازار دارایی‌های کریپتو در اتحادیه اروپا است.

👈 این قانون اخیراً در فروردین 1402 به تصویب رسیده و احتمالاً در سال 2024 اجرایی خواهد شد.

👈 برای ارائه دهندگان خدمات ارز دیجیتال و مصرف کنندگان، قوانین MICA دارای معایبی مانند کاهش حریم خصوصی تراکنش ها و مزایایی مانند تضمین امنیت سرمایه گذاری کاربران است.

قانون MiCA چیست؟

آشنایی با قانون میکا

تنظیم بازار دارایی های دیجیتال یا MiCA، قانونی برای بخش مالی است که با هدف همگام سازی قوانین صنعت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف اروپایی ایجاد شده است. MICA قوانین ثابتی را برای تنظیم ارزهای دیجیتال ذخیره شده در دفتر کل توزیع شده یا فناوری هایی مانند بلاک چین یا DAG به رگولاتورهای اروپایی ارائه می دهد.

واریز و برداشت نامحدود در صرافی Etrax
با ثبت نام در Etrax 50000 بیت شبا و 500000 بیت تورنت دریافت کنید!

هدیه بگیر!

قانون جدید مبارزه با پولشویی همه شرکت های فعال در صنعت ارزهای دیجیتال را مجبور می کند تا تمام جزئیات تراکنش ها و اطلاعات مربوط به فرستنده و گیرنده خود را ثبت کنند. متن کامل این خبر را می توانید اینجا بخوانید. از سوی دیگر، این موضوع برخلاف یکی از اصول بنیادی فناوری بلاک چین تلقی می شود.

علاوه بر این، صرافی‌ها باید تراکنش‌های بیش از 1000 یورو را بین صرافی‌ها و کیف پول‌های خود نگهبانی گزارش کنند. بدیهی است که این قانون باعث ناراحتی تاجرانی می شود که به حریم خصوصی و ناشناس بودن آنها اهمیت می دهند. با توجه به احتمال مهاجرت صرافی کوین بیس از بازار آمریکا، می توان ادعا کرد که قوانین MICA تغییرات قابل توجهی را در جهان ایجاد خواهد کرد.

اهداف قانون میکاه چیست؟

تمرکز اصلی قانون MiCA تضمین ثبات مالی و ایجاد شفافیت مالی در دنیای دیجیتال. به طور کلی قوانین و مقررات مندرج در این را می توان به 4 گروه اصلی تقسیم کرد:

  • ایجاد یک چارچوب نظارتی برای دارایی های دیجیتالی که قبلاً تحت پوشش قوانین مالی نبودند.
  • ارائه دستورالعمل های ایمن و روشن برای حمایت از کسب و کارهای نوظهور در صنعت ارز دیجیتال.
  • حفاظت از سرمایه گذاران صنعت ارزهای دیجیتال و یکپارچگی آن با کاهش ریسک بازار ارزهای دیجیتال.
  • دستیابی به ثبات مالی و مقررات منسجم در سراسر اروپا با سرکوب دستکاری بازار.

برای سرکوب دستکاری بازار، MICA از ارائه‌دهندگان دارایی‌های مالی یا خدمات مرتبط می‌خواهد تا اطلاعاتی درباره معاملات خود یا سایر روش‌های موجود سوءاستفاده از بازار ارائه دهند.

MiCA شامل چه دارایی هایی می شود؟

اتحادیه اروپا Mica-قانونگذاران اتحادیه اروپا-تصویب-نهایی-نهایی-را-میکا-قانونگذاری رمزنگاری

MiCA ارزهای دیجیتال را در گروه های مختلف دسته بندی می کند. این چارچوب نظارتی تاکنون سه نوع دارایی دیجیتال را شناسایی کرده است که عبارتند از:

  • نشانه های مرجع دارایی (به اختصار ART): همانطور که از نام آنها پیداست، ART به دارایی های دیجیتالی اطلاق می شود که ارزش آنها بر اساس سبدی از چندین ارز ثابت، کالا یا دارایی دیجیتال تعیین می شود. لازم به ذکر است که این دارایی ها با استیبل کوین هایی که ارزش آنها به ارزش یک ارز فیات مرتبط است متفاوت است.
  • نمایندگان پول الکترونیکی (ژتون های پول الکترونیکی): ارزش این دارایی ها به ارزش یک ارز فیات خاص که واحد پول رایج و قانونی یک کشور است، مرتبط است. این دارایی ها به استیبل کوین ها و ارزهای دیجیتال ملی اشاره دارد.
  • دارایی های متفرقه: کلیه دارایی های دیجیتالی که در دو گروه ذکر شده قرار نمی گیرند در این گروه قرار می گیرند. این توکن های کاربردی به دارندگان خود اجازه می دهند به کالاها یا خدمات خاصی دسترسی داشته باشند. برخلاف توکن های اوراق بهادار، این توکن ها طبق قوانین اوراق بهادار کشورهای مختلف نوعی ابزار مالی نیستند.

لازم به ذکر است که MiCA قوانین مربوط به بخش‌های DeFi، توکن‌های غیرقابل تعویض و ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی را تعیین نکرده است.

ارائه دهندگان ارزهای دیجیتال

MICA استانداردهای مورد نیاز ارائه دهندگان ارزهای دیجیتال را برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر پروژه های تقلبی که در صنعت ارزهای دیجیتال وجود دارد، بهبود بخشیده است. در نتیجه، ارائه دهندگان دارایی دیجیتال اکنون باید تعهدات خاصی را انجام دهند.

مثلا، ارائه دهندگان ارزهای دیجیتال باید کاغذ سفید خود را به گونه ای منتشر کنند که تمام انتظارات سرمایه گذاران را برآورده کند. علاوه بر این، آنها باید قبل از انتشار توکن خود یا ایجاد نقدینگی لازم برای آن، تأییدیه های لازم را از رگولاتورها دریافت کنند.

ارائه دهندگان خدمات دارایی دیجیتال

ارائه دهندگان خدمات دارایی دیجیتال بسیاری از مشاغل را پوشش می دهند. این کسب‌وکارها می‌توانند اپلیکیشن‌های مبتنی بر ارز دیجیتال (مانند ارائه‌دهندگان کیف پول نرم‌افزاری) یا پلتفرم‌های تجاری و صرافی‌هایی مانند بایننس باشند.

بر اساس قوانین جدید، ارائه دهندگان این خدمات قانوناً مسئول ضرر و زیان دارایی هایی هستند که به آنها سپرده شده است. این ریسک را برای سرمایه گذارانی که مخالف کیف پول های خودسرپرستی هستند کاهش می دهد. در واقع، اگر ارائه دهندگان به اندازه کافی از کاربران خود محافظت نکنند، کمیسیون بورس و اوراق بهادار اروپا (ESMA) می تواند از فعالیت آنها جلوگیری کند. این سازمان حتی می تواند آنها را ممنوع کند.

تاثیر بازار ارز دیجیتال بر محیط زیست

هدف دیگر MICA کاهش تاثیر ارزهای دیجیتال بر محیط زیست است. زمانی که این طرح برای اولین بار پیشنهاد شد، کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا می خواست شبکه های اثبات کار (مانند بیت کوین) را ممنوع کند.

اما کمیته مذکور پس از بررسی های لازم، رویکرد ملایم تری را در پیش گرفت. اما اعلام کرد که مشاغل فعال در این بخش همچنان ملزم به کاهش آسیب های زیست محیطی خود هستند. در حال حاضر این شرکت ها باید گزارش های مستقلی از مصرف انرژی خود ارائه دهند.

در آینده چه خواهد شد؟

در آوریل 2023 (آوریل 1402)، پارلمان اتحادیه اروپا قوانین MiCA با 517 رای موافق و 38 رای مخالف تصویب شد. Changpeng Zhao، مدیر عامل صرافی Binance، از این قانون جدید حمایت کرد و تأیید کرد که Mica یک راه حل عملی برای چالش های پیش روی شرکت های فعال در صنعت ارز دیجیتال است.

تعداد زیادی رای موافق نشان می دهد که قوانین MiCA اجرا خواهند شد. این قوانین احتمالاً در سال 2024 با قوانین بازنگری شده برای بازارهای توکن غیرقابل تعویض و DeFi (مانند وام دادن به ارز دیجیتال) اجرا خواهند شد.

مزایا و معایب MiCA

همه بازیگران صنعت ارزهای دیجیتال در اتحادیه اروپا تحت تأثیر این قوانین جدید قرار خواهند گرفت، فارغ از اینکه تجربه زیادی در این زمینه داشته باشند یا نه. در ادامه به بررسی بیشتر مزایا و معایب MiCA می پردازیم.

مزایای:

  • افزایش شفافیت قوانین و مقررات بازار ارزهای دیجیتال در اروپا: MICA جامع ترین چارچوب نظارتی در صنعت دارایی های دیجیتال است و به مشروعیت بخشیدن به مشاغل مبتنی بر ارز دیجیتال که در اتحادیه اروپا فعالیت می کنند کمک می کند.
  • حمایت از سرمایه گذار: ارائه دهندگان ارزهای دیجیتال و خدمات مرتبط، مسئول دارایی های دیجیتال هستند و باید از سرمایه گذاران محافظت کنند.
  • ادغام چارچوب های نظارتی در حوزه های قضایی مختلف: کشورهای عضو اتحادیه اروپا اکنون می توانند از قوانین و مقررات هماهنگ MiCA استفاده کنند.

معایب:

  • کاهش حریم خصوصی و ناشناس بودن تراکنش ها: تراکنش افرادی که می خواهند بیش از 1000 یورو برداشت کنند و به کیف پول های خود نگهداری کنند باید به رگولاتوری گزارش شود. از بسیاری جهات، این برخلاف اصول اخلاقی فناوری بلاک چین است.
  • سختی اجرای آن: کاربرانی که می خواهند از حریم خصوصی خود محافظت کنند می توانند به راحتی راه هایی را برای دور زدن قوانین جدید پیدا کنند. به عنوان مثال، سکه های حریم خصوصی و برنامه های غیرمتمرکز برای دور زدن چنین مسائلی طراحی شده اند و ردیابی تراکنش های ارزهای دیجیتال را دشوار می کنند.

مقررات صنعت ارز دیجیتال پیچیدگی زیادی دارد. از یک سو، به مشروعیت بخشیدن به صنعت ارزهای دیجیتال کمک می کند و نشان می دهد که این بازار به بلوغ مورد نیاز خود رسیده است. از سوی دیگر ماهیت شبکه های غیرمتمرکز و ناشناس بودن تراکنش ها را مختل می کند.

سوالات متداول

پرسش و پاسخ
  • قانون MiCa چیست؟
    MICA یک چارچوب نظارتی و نظارتی برای دارایی های رمزنگاری شده است که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده است.
  • هدف از قانون میکاه چیست؟
    هدف اصلی MICA ایجاد یک چارچوب نظارتی روشن برای محافظت از سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال و حمایت از کسب و کارهای مبتنی بر آن است.
  • آیا MiCA اجرا شده است؟
    MiCA توسط پارلمان اتحادیه اروپا تصویب شده است و انتظار می رود در سال 2024 اجرا شود.
  • طرح میکا در چه تاریخی تصویب شد؟
    پارلمان اتحادیه اروپا قوانین و مقررات MICA را در آوریل 2023 با 517 رای موافق و 38 رای مخالف تصویب کرد.
  • MiCA چگونه بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟
    MiCA قوانین و استانداردهای منسجمی را برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد می کند، شفافیت بازار ارزهای دیجیتال را افزایش می دهد و از مشاغل مبتنی بر آن حمایت می کند.

نتیجه

چارچوب نظارتی MiCA این اولین چارچوب قانونی موجود برای صنعت ارز دیجیتال در نظر گرفته می شود. به نظر می رسد MICA دقیق ترین و کامل ترین چارچوب قانونی در صنعت ارزهای دیجیتال باشد. اگر قوانین MiCA در صورت موفقیت، سایر کشورها احتمالاً مقررات مشابهی را اجرا خواهند کرد. از این رو در این مقاله به بررسی طرح MICA و مزایا و معایب آن پرداختیم تا در آینده با الزامات مشابهی که در صنعت ارزهای دیجیتال با آن مواجه خواهیم بود آشنا شویم. به نظر شما آیا این قوانین می توانند به موفقیت مورد نظر دست یابند؟ به طور کلی وجود این چارچوب های نظارتی را برای کریپتو مثبت می دانید یا خیر؟

{“@context”:”https://schema.org”،”@type”:”FAQPage”،”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”قانون MiCa چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”میکا یک چارچوب نظارتی و قوانینی برای دارایی‌های رمزارزی است که توسط اتحادیه اروپا مطرح شده است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”هدف قانون میکا چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”هدف اصلی میکا ایجاد یک چهارچوب نظارتی روشن برای محافظت از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال و پشتیبانی از کسب‌وکارهای مبتنی بر آن است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”آیا MiCA به مرحله اجرا رسیده است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”MiCA توسط پارلمان اتحادیه اروپا تصویب شده است و احتمالاً در سال ۲۰۲۴ اجرا می‌شود.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”طرح میکا در چه تاریخی تصویب شده است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”پارلمان اتحادیه اروپا قوانین و مقررات میکا را در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) با ۵۱۷ رأی موافق و ۳۸ مخالف تصویب کرده است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”MiCA چه تأثیری روی بازار ارزهای دیجیتال می‌گذارد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”MiCA قوانین و استانداردهای منسجمی را برای تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند، شفافیت بازار ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد و از مشاغل مبتنی بر آن پشتیبانی می‌کند.”}}]}

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2023-05-28 23:03:00

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=21804

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.