افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

قابلیت ارتباط خراسان جنوبی با ترکیه

  • کد خبر : 269730
قابلیت ارتباط خراسان جنوبی با ترکیه

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا خامزار صبح دوشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان با سرکنسول ترکیه در مشهد (سینان جامباش) با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی 330 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، اظهار داشت: این استان 10 کیلومتر مرز مشترک دارد. درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور. وی با بیان اینکه مرز […]

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا خامزار صبح دوشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان با سرکنسول ترکیه در مشهد (سینان جامباش) با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی 330 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، اظهار داشت: این استان 10 کیلومتر مرز مشترک دارد. درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور.

وی با بیان اینکه مرز رسمی ترانزیتی ماهیرود در خراسان جنوبی فعال است، افزود: در سال های اخیر بین 2 تا 3 میلیارد دلار از این مرز به افغانستان صادر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه حدود یک سوم صادرات ایران به افغانستان از مرز ماهیرود انجام می شود، گفت: خراسان جنوبی از نظر جغرافیایی در مسیر دو کریدور شرقی و جنوبی قرار دارد پراهمیت. اهمیت.

تاکنون 58 نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی کشف شده است و گفت: خراسان جنوبی پذیرای سرمایه گذاران خارجی به ویژه در زمینه سنگ های فلزی و غیرفلزی و فرآوری مواد معدنی است.

صنایع تبدیلی و تکمیلی برای سرمایه گذاری نیاز به خراسان جنوبی دارد

خامه زر با بیان اینکه خراسان جنوبی نیازمند سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افغانستان در زمینه تولید نقاط ضعف دارد، خراسان جنوبی با داشتن مناطق صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی می تواند در زمینه تولید کالا سرمایه گذاری کند. که در افغانستان استفاده می شود.

وی گفت: شرکت های حمل و نقل و بازرگانی خراسان جنوبی آماده اتصال ترکیه به افغانستان از مرز خراسان جنوبی هستند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات خراسان جنوبی قابل صادرات به ترکیه است، افزود: در حال حاضر امکان صادرات مواد معدنی از داخل استان به ترکیه وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی یک استان مصرف کننده نهاده های دامی و خوراک دام است، گفت: اگر امکان صادرات نهاده ها در ترکیه وجود داشته باشد می توانیم زمینه واردات آنها را فراهم کنیم.

همزار ادامه داد: حدود 250 هزار تن ذرت برای تولید خوراک دام در استان مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه اقامتگاه های بوم گردی بسیار بکری در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: خراسان جنوبی سالانه بیش از 300 روز تابش مستقیم نور خورشید دارد و اگر فردی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در استان سرمایه گذاری کند و برق خورشیدی خریداری کند، دولت اقدام به ایجاد یک اقدام مناسب می کند. خرید تضمینی برای مدت 20 سال و دوره بازگشت سرمایه در این پروژه ها تقریباً سه تا سه سال و نیم است.

آمادگی خراسان جنوبی برای ازدواج خواهر با ترکیه

سرمایه گذاری های خارجی زیادی تاکنون در خراسان جنوبی به ویژه در حوزه معدن انجام شده است و گفت: اتاق بازرگانی بیرجند آمادگی انعقاد قرارداد برادری با استان های فرآوری صنایع معدنی ترکیه را دارد.

احسان بیکی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی از نظر منابع آبی محدودیت هایی دارد توانسته در تولید برخی محصولات کشاورزی رکورددار باشد.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی از آنجایی که به عنوان قطب پرورش طیور کشور شناخته می شود دارای زنجیره کامل طیور است، افزود: یکی از بزرگترین کارخانه های تولید خوراک دام و طیور در استان خراسان جنوبی در حال فعالیت است.

توانمندی های خراسان جنوبی در حوزه کشاورزی

بیکی با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمینه گیاهان دارویی در سراسر کشور حرفی برای گفتن دارد، بیان کرد: بیش از 800 نوع گیاه دارویی در استان وجود دارد که همگی قابل صادرات هستند.

وی با اشاره به اینکه سه محصول استراتژیک زرشک، زعفران و عناب در خراسان جنوبی تولید می شود، گفت: سالانه حدود 97 هزار و 500 تن زرشک در خراسان جنوبی تولید می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر کیفی رتبه اول و از نظر کمیت رتبه دوم تولید زعفران را دارد، افزود: تحول محصولات استراتژیک و صنایع تکمیلی خراسان جنوبی مستعد سرمایه گذاری خارجی است. .

وی بیان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی تنها تولید کننده زرشک بدون دانه در جهان است، این محصول محل بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری است.

بیکی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که محصول تازه زرشک را برای فرآوری بیاوریم، گفت: پس از برگزاری جشن های ملی زرشک در خراسان جنوبی درخواست های زیادی در خصوص واردات زرشک از استان برای ترکیه دریافت کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته تجار ترکیه زرشک را از استان های دیگر خریداری می کردند و به همین دلیل زرشک های دست دوم و بی کیفیت را وارد می کردند که بسیار مناسب تر بود.

آذرکار رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه اظهار داشت: خراسان جنوبی به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیاری از قابلیت های گردشگری آن بکر و دست نخورده باقی مانده است.

وی با بیان اینکه منطقه خراسان جنوبی زادگاه فیلسوفان و منجمانی است که مایه مباهات ایران و جهان هستند، افزود: بناها و فرهنگ به جای مانده از گذشتگان و فرهیختگان این استان مایه مباهات است.

آذرکار با اشاره به اینکه گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد و ارزشمندی در خراسان جنوبی یافت می شود، گفت: مراحل کاشت، کشت و برداشت محصولات استراتژیک استان بسیار دیدنی است و گردشگران می توانند در فصل مناسب از این رویداد مهم بازدید کنند.

وی با بیان اینکه مزارع بزرگ زرشک روستای افین برای گردشگران جذابیت دارد، گفت: برداشت زعفران آمیخته با فرهنگ مردم این منطقه بسیار دیدنی است که امیدواریم خراسان جنوبی پذیرای گردشگران باشد. از ترکیه.

محمد احسن بخش نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: پیشنهاد می شود با انعقاد تفاهم نامه مشترک و ایجاد کارخانه صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با بودجه اولیه 20 میلیارد تومان اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه بازار گوهرهای ترکیه بازار بسیار خوبی برای فروش است، افزود: معادن عقیق که دارای 275 نوع رنگ مختلف است می تواند ارتباط مشترکی بین خراسان جنوبی و ترکیه برقرار کند.

سینا سرحدی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به تامین پنل های خورشیدی در خراسان جنوبی گفت: ایران در حال حاضر به 15 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر نیاز دارد.

وی با بیان اینکه از ترکیه درخواست داریم مستقیم و بدون واسطه با خراسان جنوبی ارتباط برقرار کند، افزود: با در نظر گرفتن نیاز جدی افغانستان امکان صادرات برق به این کشور از خراسان جنوبی وجود دارد.

مدیر کل صمت خراسان جنوبی: بنتونیت پرمصرف ترین ماده معدنی جهان است و قابلیت صادرات به چندین کشور از جمله ترکیه را دارد.

آریافر مدیرعامل سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی در این نشست اظهار داشت: استان خراسان جنوبی در زمینه انواع مواد معدنی از جمله بنتونیت، منیزیت، زغال سنگ و طلا جزو استان های پیشرو کشور است.

وی با بیان اینکه باید صنایع مرتبط با مواد اولویت دار استان را راه اندازی و توسعه دهیم افزود: بنتونیت پرمصرف ترین ماده معدنی جهان است و ظرفیت صادرات به چند کشور از جمله ترکیه را دارد.

آریافر ادامه داد: با وجود ذخایر زغال سنگ در استان خراسان جنوبی، کنسانتره زغال سنگ به اندازه فولاد مورد نیاز کشور وارد نمی شود.

وی گفت: ایران در تنوع رنگ سنگ های ساختمانی پس از برزیل در رتبه دوم قرار دارد اما متاسفانه تکنولوژی فرآوری در این زمینه مشکل دارد.

محمدحسین اکبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز به خواص دارویی محصول زرشک اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله خواص دارویی این محصول تصفیه خون، کاهش فشار خون و پاکسازی کبد است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ایجاد کارخانه کنسانتره زرشک در خراسان جنوبی توسط سرمایه گذار ترکیه ای مطرح شده است، افزود: می توانیم سالانه حدود 2 هزار تن زرشک تازه به ترکیه عرضه کنیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در خراسان جنوبی قطعا برای سرمایه گذاران ترکیه ای سودآور خواهد بود.

کدمگاهی، فعال اقتصادی در این نشست اظهار داشت: یکی از بزرگترین مزیت های خراسان جنوبی برای سرمایه گذاری وجود مرز مشترک با افغانستان است.

وی ادامه داد: با توجه به نبود ثبات و امنیت اقتصادی در افغانستان، خراسان جنوبی می تواند مکان جذابی برای سرمایه گذاران خارجی باشد.

وی با بیان اینکه یکی از نیازهای ترکیه بحث شمش روی است که از استان زنجان به افغانستان صادر می شود، افزود: آمادگی داریم در زمینه سرمایه گذاری و مشارکت با بازرگانان ترکیه ای در رابطه با ایجاد کارخانه فرآوری شمش روی همکاری کنیم. .

تمایل ترکیه به سرمایه گذاری در خراسان جنوبی

سینان جامباش سرکنسول ترکیه در مشهد نیز در این دیدار اظهار داشت: خراسان جنوبی یکی از مناطقی است که سرکنسولگری ترکیه برای سرمایه گذاری در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه بازدید از توانمندی های استان بسیار ارزشمند و مفید بود، افزود: خراسان جنوبی از ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است و از نظر موقعیت جغرافیایی منطقه ای بسیار استراتژیک است.

وی با اشاره به اینکه آمادگی همکاری و سرمایه گذاری در خراسان جنوبی را داریم، گفت: اگر خراسان جنوبی خواهان توسعه تجاری و گردشگری است، باید پرواز مستقیم بیرجند به استانبول و بالعکس برقرار شود و ما تمام تلاش خود را در این زمینه انجام خواهیم داد.

وی گفت: رایزنی تجاری در کنسولگری در حال برگزاری است که هدف اصلی آن ارتباط شرکت هایی است که می خواهند با ترکیه همکاری کنند.

در این جلسه مهدی جعفری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ارزش مبادلات تجاری ترکیه در سال 2023 حدود 618 میلیارد دلار بوده است، اظهار داشت: از این میزان سهم واردات از ایران است. 3 درصد و سهم صادرات به ایران 1.5 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم یک خط هوایی از کابل به بیرجند و سپس استانبول ایجاد کنیم، افزود: ترکیه موضوع سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی و مواد معدنی در استان را تایید کرده است.

وی با اشاره به تسهیل صادرات و واردات مواد معدنی و کشاورزی بین دو کشور بر اساس نیاز و علاقه، گفت: قول های بسیار خوبی در خصوص ارتباط بین دانشگاه ها در زمینه همکاری های علمی و دانشگاهی داده شده است.

وی با بیان اینکه باید هیئت های تجاری و علمی بین استان های خراسان جنوبی و ترکیه ایجاد شود، اظهار داشت: تجار ترکیه ترانزیت کالاهای ترکیه را از مرز ماهیرود پذیرفته اند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=269730

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.