جادوگر این فیلم در شهر پاریس زندگی می کند و اتفاقا مثل بقیه لباس می پوشد. یکی دیگر از نکات این فیلم بازی تاثیرگذار است. گلشیفته فراهانی jw.org j البته، نه به عنوان یک هموطن، بلکه به این دلیل که شاهد اجرای درخشان او هستیم. نکته ای که در کارنامه کاری او دیده می شود. اما این همه ماجرا نیست.
پیش از ورود به دنیای داستانی سعید بلکتبیا، کارگردان فیلم «ساهر محل»، شاهد سیر این تحول معنا هستیم. عکس زنی که به صلیب بسته شده و در شرف سوزاندن است، داستان جادوگران و جادوگر بودن و همچنین پایان سحر را نشان می دهد.
قبل از شروع روایت فیلمساز، جملاتی از افراد مختلف می بینیم و نظرات مختلفی را درباره جادوگران می شنویم. یک نفر وضعیت را به هویت زن در طول تاریخ ربط می دهد، دیگری جادو را در رابطه با مذهب تعریف می کند و در یک نقطه جادوگری دیده می شود که در تلویزیون ظاهر می شود و از روش های زندگی خود به مردم می گوید، اما شما هرگز حقیقت را نمی دانید. در یک مکان جمع نمی شود و همه احتمالاً بخشی از حقیقت را با خود حمل می کنند.
اگرچه به نظر میرسد انسان در این نوع موقعیتها بر رویکرد سنتی غلبه کرده است، اما اینطور نیست و سعید بلکتبیا به تصویر کشیدن حقیقتی فراتر از آنچه گفته میشود. برخلاف تصور گذشته یا اخیرش در ذهن مردم عادی، جادوگر یک انسان است. شاید شما یک پسر دارید و او را دوست دارید.
جادوگر محلی
باید به جادوگری ادامه داد!
گلشیفته فراهانی در نقش نور از ابتدای فیلمنامه با چالش ها و مشکلات جدی مواجه است. او زن میانسالی است که به همراه پسرش امین پس از سفر به مراکش به پاریس بازگشته است، جایی که زندگی خود را در آنجا بنا کرده است. نور نماینده یک جادوگر مدرن است که در عین حال به عنوان یک مادر مهاجر درگیر درگیری بر سر حضانت پسرش است.
فیلمساز جاه طلبانه با روایت های چالش برانگیز و تاثیرگذار تاریخ درام برخورد کرده است، اما فیلمنامه با مشکلات روایی و ریتمیک مواجه است. این اثر به خودی خود جاه طلبانه به نظر می رسد، زیرا موضوع و مفاهیم محوری ارزش ذاتی دارند. مفهوم حقیقت سرکوب شده در طول زمان و مکان تغییر می کند و این اهمیت شکل روایت و پرداخت را بیشتر می کند. تلفیق نمادها با توجه به سوابق او کار سختی است، هرچند فیلمساز تا حدودی توانسته به آن دست یابد، اما گاهی لغزش هایی نیز وجود دارد.
نور، شخصیت اصلی فیلم، از فروش حیوانات کمیاب در پاریس امرار معاش می کند و به تازگی از همسرش جدا شده است. «جادوگر هود» داستان درگیری این شخصیت با همسر سابقش دیلن (با بازی اشتباه جرمی فراری) را روایت می کند.
دوگانگی نور و دیلن در فیلم تکامل نیافته است. از یک سو شاهد نفرت شدید نور نسبت به همسر سابقش هستیم و از سوی دیگر، دیلن گهگاه نشان می دهد که هنوز نسبت به نور احساسی دارد.
دیلن در نگاه فیلمساز به عنوان یک فرد احمق و خشن به تصویر کشیده می شود. فیلمساز سعی می کند تماشاگر را متقاعد کند که چرا نور زندگی با مرگ را به ادامه زندگی با آن ترجیح می دهد. دیلن از شغل نامتعارف نور استفاده کرد و از نظر مالی به او فشار آورد و باعث شد نور مانند یک جادوگر عمل کند. راهی که تنها درآمدش را از آن می گیرد و به آن اعتقادی ندارد.
جادوگر را شکار کنید اما بدانید که فیلمساز جلوی شما را خواهد گرفت!
فیلم «سحره محل» سعی دارد داستان را از یک درام خانوادگی پرتنش به روایتی مدرن شکار جادوگر تبدیل کند، اما در این گذار با چالش هایی مواجه است. سعید بلکتبیا روی مهاجر بودن نور و نگاه انتقادی به او تمرکز زیادی دارد، اما تغییر ناگهانی داستان از موضوع اختلافات طلاق به فشار اجتماعی و فشار نور غیرمنتظره و نامنسجم به نظر میرسد.
کاربران شبکه های اجتماعی و جوامع محلی به نوعی تنش ها را تشدید می کنند و با نور مخالفت می کنند به گونه ای که در دنیای مدرن عجیب است. این رفتار ممکن است تا حدودی غیر منطقی به نظر برسد، زیرا به سختی با واقعیت مطابقت دارد. در واقع مشکل این است که خطر در فیلم به عمد و تنها زمانی ظاهر می شود که داستان به آن نیاز داشته باشد. در روایتهای موفق شکار، نقش شکارچیان در روند روایت عمیقتر و فعالتر است. به نظر می رسد کارگردان بیشتر به دنبال پیوند قسمت های مختلف داستان و هدایت نور به سوی رستگاری است و به این ترتیب فیلمنامه نیز به این هدف تن می دهد.
جادوگر محلی
بازی گلشیفته فراهانی در نقش نور یکی از نقاط قوت فیلم است. اگر مشکلات روایت را کنار بگذاریم، «صحرا محل» فرصتی را برای نور فراهم می کند تا عشق و از خودگذشتگی خود را نسبت به پسرش نشان دهد. احساسات و اعمال آنها جهت کلی داستان را هدایت می کند. اگرچه مسیر ممکن است ناهموار به نظر برسد، اما حامل حقیقتی انسانی و قدرتمند است.
این فیلم در سایت IMDb امتیاز 5.4 را به خود اختصاص داده است که امتیاز نسبتاً پایینی است، با این حال احساسی قوی در دل فیلمنامه وجود دارد که هدف آن نشان دادن قدرت و دگرگونی زنان است. در نهایت باید گفت که ارزش دادن به این احساسات فراتر از اعداد و نمره است. «ساهر محل» با وجود ایراداتی که دارد توانسته لایه ای از احساسات انسانی و عاطفی را به مخاطب منتقل کند.