افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

فوبیای تماس تلفنی چیست؟ چگونه بر آن غلبه کنیم؟

  • کد خبر : 116827
فوبیای تماس تلفنی چیست؟  چگونه بر آن غلبه کنیم؟

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که دوست دارید وقتی تلفن زنگ می‌خورد جواب ندهید یا مثلاً وقتی می‌خواهید با کسی تماس بگیرید، سناریوهای مختلف مکالمه را در ذهنتان مرور می‌کنید. شاید وقتی تلفن زنگ می زند عرق می کنید و احساس ترس می کنید. اگر چنین است، شما تنها نیستید. ترس از […]

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که دوست دارید وقتی تلفن زنگ می‌خورد جواب ندهید یا مثلاً وقتی می‌خواهید با کسی تماس بگیرید، سناریوهای مختلف مکالمه را در ذهنتان مرور می‌کنید. شاید وقتی تلفن زنگ می زند عرق می کنید و احساس ترس می کنید. اگر چنین است، شما تنها نیستید. ترس از تماس تلفنی یک فوبی رایج در جهان است. چگونه بر این ترس غلبه کنیم؟ مقاله ما را تا انتها بخوانید.

فوبیای تماس تلفنی چیست؟

شاید عجیب به نظر برسد، اما برخی افراد وقتی می خواهند به تلفن پاسخ دهند، دچار اضطراب و ترس می شوند. آیا صحبت با تلفن ترسناک است؟ برای برخی، بله! این ترس به حدی شدید است که این افراد ممکن است از پاسخگویی به تماس خودداری کنند. این افراد به‌ویژه از شکل ظاهری صدا یا چهره‌شان (در تماس‌های ویدیویی) می‌ترسند.

فوبیای تماس تلفنی چقدر رایج است؟

اگر از تماس تلفنی اجتناب می کنید، تنها نیستید. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2019، حدود 76 درصد از بزرگسالان از برقراری تماس تلفنی خوششان نمی آید. عدم تمایل به تماس تلفنی نیز در بین جوانان به دلیل افزایش اضطراب در این گروه سنی رایج است و بیشتر آنها ترجیح می دهند از روش های دیگری مانند چت استفاده کنند.

البته در همه شرایط نمی توان از روش های جایگزین استفاده کرد. با این حال، برخی از مهمترین کارها باید از طریق تلفن و چهره به چهره انجام شود.

علائم فوبیای تماس تلفنی

اگر قبل از پاسخ دادن به تلفن احساس ترس و اضطراب می کنید، این اولین و مهم ترین نشانه این فوبیا است. سایر علائم این بیماری عبارتند از:

  • از تماس تلفنی با دیگران خودداری کنید؛
  • دیر به تماس پاسخ دهید؛
  • وسواس نسبت به آنچه دیگران در مورد شما پس از پایان تماس تلفنی می گویند.
  • نگرانی در مورد مزاحمت دیگران از طریق تلفن؛
  • به حرفی که میزنی اهمیت بده

برخی از علائم فیزیکی نیز ممکن است ظاهر شوند، مانند افزایش ضربان قلب، حالت تهوع و لرزش.

چرا برخی افراد فوبیا از تماس های تلفنی دارند؟

1. ضعف در شناسایی سیگنال های کلامی.

هنگام صحبت تلفنی برای فهمیدن معنای طرف مقابل، علاوه بر توجه به اصل کلمات، باید به لحن و نوع گفتار نیز توجه کنیم. اگر شخصی به دلایلی این توانایی را نداشته باشد یا در آن ضعیف باشد، مکالمه تلفنی ناخوشایند و حتی آزاردهنده خواهد بود. به همین دلیل است که این افراد سعی می کنند از صحبت با تلفن خودداری کنند.

2. فشار روانی بالا

برای برخی افراد صحبت با تلفن به معنای تحمل فشار روحی است. هیچ دکمه ویرایش یا حذف در طول مکالمه وجود ندارد. از طرفی زمان زیادی برای تدوین و بحث در مورد جملات وجود ندارد. حال اگر موضوع تماس موضوع مهمی باشد احساس فشار و تنش می کنیم.

3. احساس قضاوت شدن

گاهی اوقات ندیدن فرد و اعتماد به صدای او ما را گمراه می کند و بدون دیدن زبان بدن او می توانیم فکر کنیم که او ما را قضاوت می کند. ما به دلیل ترس از قضاوت دیگران دچار استرس و نگرانی می شویم.

4. ارسال پیام آسان تر

پیام های متنی به ما این امکان را می دهند که درباره آنچه می خواهیم بگوییم فکر کنیم. همین دلیل برای بسیاری از افراد کافی است که به جای صحبت با تلفن، پیام کوتاه را ترجیح دهند.

روش های درمان فوبیای تماس تلفنی

تکنیک های رفتار درمانی شناختی برای مقابله با هر ترسی وجود دارد. اگرچه فوبیا به اشکال مختلف ظاهر می شود، روش درمان برای اکثر آنها مشابه است. درمانگر علاوه بر روش هایی مانند بازسازی شناختی و مواجهه درمانی، مشاوره شخصی برای مقابله با فوبیای تلفن ارائه می دهد.

1. بازسازی شناختی

به این ترتیب، درمانگر به ما کمک می کند تا ایده های منفی و اشتباه خود را در مورد یک موضوع با نگرش های مثبت و سازنده جایگزین کنیم. برای مثال، ممکن است از برقراری تماس تلفنی بترسیم زیرا نگران مزاحم دیگران هستیم. با زیر سوال بردن این ایده، درمانگر از ما می خواهد که احتمالات مختلف را در نظر بگیریم. شاید فرد مورد نظر مشغول بوده و نمی توانسته به تلفن پاسخ دهد. شاید کیفیت صدا خوب نبود یا حتی گوشی شما به دلیل مشکل فنی وسط بحث خاموش شد. به هر حال این منطقی نیست که فکر کنیم پشت خط یک نفر را اذیت کرده ایم.

2. مواجهه درمانی

یکی از راه های معروف برای مقابله با فوبیا، مواجهه درمانی است، یعنی مواجهه با چیزی که از آن می ترسیم. در این روش، درمانگر به تدریج ما را با چیزی که از آن می ترسیم مواجه می کند. این تقابل در ابتدا خفیف است و به تدریج بیشتر و بیشتر می شود. درمانگر با بررسی میزان و شکل ترس ما، میزان و روش رویارویی را طراحی می کند. به عنوان مثال، شاید بزرگترین ترس ما تماس تلفنی در حضور جمعیت باشد، بنابراین این مورد آخرین مرحله برخورد ما با یک تماس تلفنی می شود.

چگونه بر فوبیای تماس تلفنی غلبه کنیم؟

در صورتی که بخواهیم خودمان شروع به کار کنیم یا قبلا روش های درمانی را امتحان کرده ایم و به دنبال روش های بیشتری هستیم، پیشنهادات زیر علاوه بر روش های ذکر شده در قسمت قبل، ممکن است برای ما مفید باشد.

1. با افرادی که با آنها احساس راحتی می کنید تماس های کوتاه برقرار کنید

تماس های تلفنی کوتاه و معمولی با دوستان و افرادی که به آنها اعتماد دارید می تواند بر ترس شما از تماس های تلفنی غلبه کند.

2. لبخند بزنید

لبخند زدن و ایستادن یا نشستن راحت بهتر از چین و چروک کردن صورت و سفت کردن عضلات است. هنگام صحبت با تلفن لبخند بزنید. این باعث کاهش هورمون های استرس می شود. وقتی میخوای زنگ بزنی نیازی نیست صورت جدی و بدن خشک داشته باشی.

3. به خود پاداش دهید

برای کسانی که فوبیای تماس تلفنی دارند، برقراری یک تماس تلفنی موفق مانند یک پیروزی است. قدر آن را بدانید و به خودتان پاداش دهید.

4. نشخوار فکری نکنید

افراد مضطرب و فوبیا مدام به ترس های خود فکر می کنند. اگر کسی پشت خط چیزی بگوید که انتظارش را نداشتید، لازم نیست فکر کنید که این آخر دنیاست و دیگر هرگز با شما خوشحال نخواهند شد. از آنجایی که نمی توانید پشت خطوط صورت و زبان بدن آنها را ببینید، نگران این نباشید که دیگران چه فکر می کنند یا پشت خطوط چه می کنند.

برای صحبت تلفنی نیازی به برنامه ریزی ساعت ها ندارید. از نشخوار فکری بپرهیزید. خوب است قبل از تماس کمی فکر کنید، اما لازم نیست نگران هر جمله ای که قرار است بگویید باشید.

5. به یاد داشته باشید که لازم نیست به هر تماسی پاسخ دهید

گاهی اوقات فردی که فوبیای تماس تلفنی دارد فکر می کند باید به تمام تماس های خود پاسخ دهد. نادرست است. برای رفتن به پست صوتی به خود اجازه چند تماس بدهید. اگر به دلایلی اکنون نمی توانید به تماس پاسخ دهید، آن را به زمان دیگری موکول کنید.

6. از طرف مقابل بپرسید که آیا در زمان مناسب تماس گرفته اید یا خیر

همیشه قبل از شروع مکالمه از فرد بپرسید که آیا زمان مناسبی برای تماس است یا خیر. این کار از پایان تصادفی تماس شما جلوگیری می کند و از احساس ناخوشایند در آینده جلوگیری می کند.

تجربه خود را به ما بگویید

آیا شما هم از این فوبیا رنج می برید؟ وقتی با تلفن تماس می گیرید چه احساسی دارید؟ چگونه بر ترس خود غلبه کردید؟ تجربه خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به عمیق ترین لایه های زندگی نفوذ می کند و تغییراتی در احساسات و رفتار ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید، مطمئن شوید که با کمک یک روانشناس ریشه مشکل را پیدا کرده اید و راه حلی برای آن پیدا کرده اید، برای تماس با متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر


Buy How - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=116827

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.