افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
2

فواید بی حوصلگی؛ 6 گام برای استفاده حداکثری از این احساس

  • کد خبر : 28887
فواید بی حوصلگی؛  6 گام برای استفاده حداکثری از این احساس

کسالت در محل کار اغلب یک احساس منفی در نظر گرفته می شود. طبق تحقیقات، کسالت با مشکلاتی مانند کاهش کیفیت عملکرد همراه است. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که برخی از اشکال بی حوصلگی ممکن است مفید باشد. در این مقاله در مورد انواع بی حوصلگی، فواید بی حوصلگی و […]

کسالت در محل کار اغلب یک احساس منفی در نظر گرفته می شود. طبق تحقیقات، کسالت با مشکلاتی مانند کاهش کیفیت عملکرد همراه است. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که برخی از اشکال بی حوصلگی ممکن است مفید باشد. در این مقاله در مورد انواع بی حوصلگی، فواید بی حوصلگی و نحوه استفاده از آن به نفع خود صحبت می کنیم.

آیا کسالت واقعا مفید است؟

چگونه بی حوصلگی می تواند برای ما خوب باشد؟ اگرچه بی حوصلگی همیشه در ذهن ما یک احساس منفی تلقی می شود، اما در واقع می تواند به یک عامل انگیزشی تبدیل شود. این احساس گاهی باعث می شود متوجه شویم که برای رهایی از یکنواختی و کسالت باید چه کار کنیم.

جیمز دانکرت و جان ایستوود، نویسندگان روانشناسی کسالت، توضیح می دهند که چگونه از این حس برای تحریک انگیزه و آزادسازی خلاقیت استفاده کنیم. آنها در کتاب خود، کسالت را فرصتی برای درون نگری می دانند. از طریق همین بازتاب درونی است که می‌توانیم بفهمیم چه چیزهایی کار می‌کنند و چه چیزهایی ما را بیشتر هیجان زده می‌کنند و خلاقیت ما را فعال می‌کنند. به گفته آنها، بی حوصلگی مانند فشار دادن دکمه توقف زندگی است که به ما اجازه می دهد تا کارهای روزمره خود را مرور کنیم و روزنه های جدیدی برای پر کردن خلاء زندگی پیدا کنیم.

آنها از برخی نویسندگان و هنرمندان مشهور مثال می زنند که چگونه در این بین ایده ها و دیدگاه های جدیدی پیدا کرده اند. به عنوان مثال، نیل گیمن، نویسنده انگلیسی، 4 ماه از رسانه های اجتماعی استراحت کرد تا آنچه را که او تایم اوت توصیف می کند، دریافت کند. او می‌گوید: «می‌خواستم ساعت‌ها آزادی داشته باشم، مثل کسی که در تاکسی نشسته و از پنجره بیرون را نگاه می‌کند تا به چیزهای مختلف فکر کنم. یک ذهن خالی پر از کسالت مانند یک لوح خالی است که آماده نقاشی است.

فواید بی حوصلگی

1. ظرفیت حافظه کاری را افزایش دهید

مغز نیز مانند بدن به استراحت نیاز دارد. کسالت و بی حوصلگی، یعنی حالتی که مغز کاری به انجام آن ندارد، راهی برای استراحت مغز است که هم از خستگی ذهنی جلوگیری می کند و هم حافظه کاری ما (حافظه کوتاه مدت) را تقویت می کند.

در دانشگاه ویسکانسین در ایالات متحده، محققان رابطه بین حافظه کوتاه مدت و زمان هایی را که به مغز اجازه می دهیم آزادانه خیال پردازی کند، بررسی کردند. آنها از گروهی از دانش آموزان خواستند کارهای ساده ای انجام دهند. سپس از آنها خواستند حروف و عبارات ساده ریاضی را که به آنها نشان داده شده بود به خاطر بیاورند. آن دسته از دانش آموزانی که گاهی اوقات به ذهن خود اجازه استراحت و خیال پردازی در حین کار می دهند، در این آزمون حافظه نمره بهتری کسب کردند.

اگر در حین کار استراحت های کوتاهی داشته باشیم و ذهن خود را آزادانه بچرخانیم، حافظه کوتاه مدت ما بهتر کار می کند.

2. تقویت قسمت های خودکار مغز.

بخش‌های خودکار مغز مناطقی هستند که زمانی که ما هیچ کاری انجام نمی‌دهیم، مانند زمانی که در خواب هستیم یا بی حوصله هستیم، فعال هستند. طبق تحقیقات انجام شده، این قسمت ها هنگام تعامل با دیگران نیز فعال هستند. بنابراین، اگر گاهی به خود اجازه می دهیم که حوصله سر برود، به تقویت این قسمت کمک می کنیم و در نتیجه قدرت تعامل خود را با دیگران افزایش می دهیم.

3. مزایای اجتماعی

در مطالعه‌ای، محققان کالج کینگ لندن و دانشگاه لیمریک دریافتند کسانی که احساس کسالت می‌کنند بیشتر در فعالیت‌های خیریه شرکت می‌کنند، زیرا وقتی افراد حوصله سر می‌برند، اغلب به دنبال چیزی معنادار برای گذراندن آن هستند. در نتیجه سخاوتمندتر می شوند.

4. افزایش خلاقیت

مثالی که درباره نویسنده انگلیسی نیل گیمن زدیم نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از هنرمندان برای برانگیختن خلاقیت خود برای مدتی دست از کار می کشند و شاید زمانی را در بیکاری سپری کنند.

سندی مان و ربکا کادمن دو محققی بودند که رابطه بین خستگی و خلاقیت را بررسی کردند. آنها از گروهی از شرکت کنندگان خواستند تا یک کار خسته کننده و معمولی را انجام دهند و سپس به فعالیتی بپردازند که نیاز به خلاقیت دارد. گروه دیگری مستقیما وارد این فعالیت شدند. کسانی که ابتدا فعالیت های خسته کننده انجام دادند، در فعالیت بعدی خلاقیت بیشتری نشان دادند.

5. انجام بهتر کارها

طبق یک تحقیق، وقتی حوصله‌مان سر می‌رود، می‌توانیم با برخی تکنیک‌ها کارها را بهتر انجام دهیم. سامی پرون، استادیار دانشگاه ایالتی واشنگتن، از گروهی از شرکت کنندگان خواست تا تصویری از چندین میخ را روی کامپیوتر مهندسی معکوس کنند، کاری کاملا خسته کننده و بی معنی. پرون متوجه شد که یکی از شرکت کنندگان در حین انجام این کار آهنگی را زمزمه کرد. فکر کردن به چیز دیگری و خیال‌پردازی در زمانی که حوصله‌مان سر می‌رود، می‌تواند کار خسته‌کننده را کمتر خسته‌کننده کند و ذهن ما را از خستگی کار معمولی رها کند.

بسیاری از شرکت ها یک روال دارند. به جای اینکه پس از مدتی با انجام کارهای تکراری خسته شویم، می توانیم با انجام کارهایی مشابه آنچه پرون دیده است، زمان خسته کننده را به یک فعالیت سرگرم کننده تبدیل کنیم.

6 گام برای استفاده حداکثری از خستگی

هر کسالتی با هر شدتی مفید نیست. بی حوصلگی مکرر نشانه خوبی نیست. در این بخش در مورد آن نوع بی حوصلگی صحبت می کنیم که گاهی اتفاق می افتد یا حتی اجازه می دهد که رخ دهد.

1. بی حوصلگی خود را بپذیرید

وقتی احساس بی حوصلگی کردید، فورا آن را سرکوب نکنید یا در آن غرق نشوید. این که از کسالت خود آگاه هستید، باید سرآغاز شناخت و پذیرش این احساس باشد. تشخیص و نامگذاری صحیح ملال اولین قدم برای استفاده بهتر از آن است. مهم این است که وقتی حوصله دارید، تصمیمات عجولانه برای اصلاح یا فرار نگیرید.

2. دلیل بی حوصلگی خود را پیدا کنید

کسالت و بی حوصلگی می تواند به دلایل مختلف و به اشکال مختلف ظاهر شود. آیا حوصله شما فقط از کار زیاد است؟ خوب، یک استراحت کوتاه آن را حل می کند. اما اگر به طور کلی از کاری که انجام می دهید بی حوصله باشید و این کسالت خود را به شکل کسالت نشان دهد چه؟ واضح است که در این صورت نمی توانید با یک استراحت کوتاه بر این احساس غلبه کنید. شما باید تصمیم مهم تری بگیرید. محققان 5 نوع کسالت را شناسایی کرده اند که دانستن آنها برای ارزیابی وضعیت شما مفید است. در ادامه این 5 نوع را معرفی می کنیم.

1. کسالت ناشی از خستگی.

رایج ترین و ساده ترین شکل بی حوصلگی زمانی است که بیش از حد کار می کنید. با استراحت کوتاه یا چند روز مرخصی می توانید خلق و خوی خود را تغییر دهید.

2. کسالت ناشی از عدم تمرکز.

در این شرایط که بسیار رایج است، دلتان را به کار نمی‌اندازید و ذهنتان مدام از کاری که قرار است انجام دهید فرار می‌کند. در حین کار دائماً حواس‌تان پرت می‌شود و در خیال‌پردازی هستید.

3. کسالت ماشه شادی است

این شکل از خستگی شما را به انجام فعالیت های سرگرم کننده سوق می دهد. احساس کمبود در خود می کنید و این بی حوصلگی به شما می گوید که وقت آن رسیده که به فعالیتی که دوست دارید بروید.

4. ملال واکنشی

این شکل ناخوشایند بی حوصلگی زمانی اتفاق می افتد که ما درگیر یک فعالیت بسیار خسته کننده هستیم و هیچ راه گریزی وجود ندارد. مثلاً باید ساعت ها در یک جلسه کاری شرکت کنیم یا مجبور به انجام یک کار تکراری هستیم. در این حالت ذهن ما مدام رهایی و رهایی خود را از این وضعیت تصور می کند. در این شرایط می توانیم تهاجمی شویم.

5. ملال ناشی از بی تفاوتی

انسان به دلیل این نوع کسالت احساس می کند که زندگی و کارش بی معنی است و شب ها را بی هدف می گذراند. این حالت بی تفاوتی ناشی از افسردگی است و نیاز به مداخله روان درمانگر دارد.

3. زمان بگذارید تا به ذهن خود استراحت دهید.

استراحت را فراموش نکنید تا از مزایای کسالت بهره مند شوید.

بی حوصلگی های گاه به گاه برای سلامت روان و روان ما مفید است. این به ذهن فرصت می دهد تا کمی خیال پردازی کند و از کار و نگرانی دور شود. استراحت دادن به مغز به ما کمک می کند تا قدرت خود را بازیابیم و فعالیت خود را از سر بگیریم.

4. کار و استراحت را متعادل کنید

اگر زیاد کار کنیم، می سوزیم. علاوه بر آسیب های روحی، آسیب های جسمی را نیز می بینیم. بنابراین باید از کسالت به عنوان فرصتی برای استراحت ذهن و بدن استفاده کنیم. در این زمان‌ها، می‌توانیم به ذهن اجازه دهیم تا خیال‌پردازی کند یا در فعالیت‌های سرگرم‌کننده شرکت کند.

5. زمانی که حوصله دارید از شبکه های اجتماعی دوری کنید

یکی از کارهایی که بسیاری از ما به انجام آن عادت کرده ایم، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی در هنگام بی حوصلگی است. این کار نه تنها برای پایان دادن به کسالت مفید نیست، بلکه ذهن و حافظه کوتاه مدت ما را درگیر فعالیت طاقت فرسا می کند. در نهایت می توانیم در این فضا غرق شویم و زمان را از دست بدهیم. پس وقتی حوصله دارید سراغ تلفن همراه و شبکه های اجتماعی خود نروید.

6. از خستگی به عنوان فرصتی برای ایده پردازی استفاده کنید.

وقتی ملالت را می پذیریم و اجازه می دهیم به جای مبارزه با آن به سراغمان بیاید، فرصتی برای گشودن دریچه های جدیدی از فکر و تخیل پیدا می کنیم. بی حوصلگی، به عنوان تسهیل کننده، به ما کمک می کند تا دوباره به آنچه قبلا انجام داده ایم نگاه کنیم و راه های جدیدی برای انجام آن پیدا کنیم.

نکته پایانی

کسالت گاهی خوب است. اما اگر مدام این احساس را دارید، مشکلی وجود دارد. اگر از اشکال عمیق بی حوصلگی، مانند بی تفاوتی نسبت به زندگی به طور کلی رنج می برید، وقت آن است که با یک روان درمانگر صحبت کنید و تغییراتی در زندگی حرفه ای و شخصی خود ایجاد کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


Shop How To - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28887

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.