به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، شب گذشته ۲۲ آبان دومین قسمت از برنامه تلویزیونی «سوره فتح» با موضوع «آرایش جنگی هنر» پخش شد.
در این قسمت از «سوره فتح» تقدیم وحید یامین پور با حضور علیرضا میرفتاح نقاش و روزنامه نگار و صابر شیخرضایی گرافیست جشن گرفته شد و نسبت هنر و شرایط جنگ مطرح شد.
میرفتاح در ابتدای برنامه درباره نقش مردم ایران در جنگ گفت: ایرانی ها می دانند در مواقع خطر چه کنند. ما باید مراقب باشیم که خودی ها را مقصر رویدادها ندانیم. ما نقاط ضعفی داریم که باید اصلاح شود.
وی در تشریح رابطه رسانه و مردم گفت: در چهار دهه گذشته ادبیات مناسبی برای گفت وگو با حاکمان نداشتیم، یا به دعوا کشیده می شدند یا چاپلوسی می کردند. من فکر می کنم ما هنوز نمی دانیم چگونه با مردم صحبت کنیم. یا زیاد آنها را مطرح می کنیم یا می گوییم باید سهل انگاری کنیم و به اتفاقات توجه نکنیم.
صابر شیخ رضایی در پاسخ به این سوال که هنر بعد از 16 مهر چقدر پیشرفت کرده است، اظهار کرد: سرعت تحولات و تحولات در جهان سریع است و برخی اتفاقات را خیلی دور می بینیم. در برخورد با مردم با دو رویکرد مواجه هستیم، یکی رویکرد بیهوشی تزریق شده توسط دولت و دیگری فضای آگاهانه و آموزنده.
این گرافیست و گرافیست افزود: امروزه علاوه بر نظرات ایرانیان درباره مسئله فلسطین، جهان بینی ها نیز بیدار و واکنش نشان داده اند و شاید این واکنش زودتر و سریعتر بوده است.
شیخ رضایی با اشاره به عملکرد رسانه ای دشمن در جهت دهی اذهان عمومی گفت: در مورد بیمارستان. باپتیست برخی تاکید کردند که این کار مقاومت اسلامی است و اسرائیل اشتباه نمی کند و به مردم حمله نمی کند. اما امروزه این نظر کمتر شده است.
وی ادامه داد: زمانی نگاه کنایه آمیزی به این مسائل وجود داشت که باعث شد ضعیف ترین همایش ها و رویدادهای هنری را در ایران داشته باشیم. برخی از هنرمندان خود را در مسیر مقاومت نمی بینند. برخی از افراد درگیر در سطح کاری هستند نه عمق اتفاقات و برخی حتی درگیر مسائل حسابداری و سازمانی هستند.
میرفتاح در ادامه برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور مستضعفین در نقاشی های خود و با اشاره به نمایشگاه نقاشی “دره من چقدر سبز بود” که با موضوع فلسطین برپا کرده بود، یادآور شد: واژه مستضعفین. معنای بسیار عمیقی دارد که کمترین هزینه را پرداخته است. ما معتقدیم مستضعفان وارثان زمین هستند و سعی کردم این مفهوم را در آثارم ببینم. با این حال، تصاویری که من کشیدم، در مقایسه با آنچه در غزه و لبنان اتفاق می افتد، چیزی نیست.
این روزنامه نگار با اشاره به اهمیت توجه به حقیقت و واقعیت در مواجهه با تصاویری که رسانه ها ایجاد می کنند، تصریح کرد: با وجود اهمیت رسانه در دنیای امروز، حقیقت می تواند یک روند را تغییر دهد. در دوران انقلاب رسانه ها چیز دیگری می گفتند. اما در کمال تعجب، در سال 1957 مردم چیزهایی گفتند که به کسی در تلویزیون یا مدرسه آموزش داده نشد.
وی افزود: در زمان جنگ فردی که یک معلم ساده بود ناگهان حسن باقری شد. احساس میکنم در داستان غزه، خدا دارد ورق را برمیگرداند که میتوانیم آن را در حوادثی مانند وعده صادقانه ببینیم. حتی می بینیم که جریان های فکری در آلمان و انگلیس نسبت به مسئله فلسطین حساس شده اند.
در ادامه شیخ رضایی در نمایشگاه بین بین المللی همچنین؛ «استوفان» گفت: مسئولان حوزه هنرهای تجسمی از من خواستند تا در نمایشگاهی آثارم را که با موضوع مقاومت و فلسطین خلق کرده ام به نمایش بگذارم، اما تصمیم گرفتم آثار گرافیکی دنیا را به نمایش بگذارم. عموم ایرانی و نه برای عموم هنرمندان و غیر هنرمند این دیدگاه را از اینکه جهان فلسطین را چگونه می بیند ایجاد کنید. در مدت 16 روز توانستم 322 اثر از 49 هنرمند خارجی و 33 هنرمند ملی به دست بیاورم.
این هنرمند با اشاره به اقدامات رسانه ای فعالان رسانه ای فلسطینی تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که این فعالان رسانه ای در به تصویر کشیدن واقعیت و حقیقت روستایی در فلسطین، تمامی رسانه های جریان اصلی را کنار گذاشته و بر مخاطبان تاثیر گذاشته اند. اما واقعیت امر این است که صحنه سازی به دست خداست و ما معتقدیم نظم ایجاد شده توسط ابرقدرت ها با خون مظلوم برخورد خواهد کرد.
میرفتاح در قسمت پایانی برنامه در پاسخ به این سوال که در آینده چه خواهد شد، اظهار داشت: در بحث دفاع از مظلوم قرار نیست فقط با حزب الله، انقلابیون و زنان محجبه صحبت کنیم. ; به هر حال، در برخی موارد می توانید از افراد زیادی کمک بگیرید. ممکن است افراد عصبانی و منتقد وجود داشته باشند، اما ما برخی مسائل را با آنها در میان می گذاریم و نباید آنها را از نظر دور کنیم. در حزب الله به قول سید بزرگوار افراد با حجاب و بی حجاب بودند. یا در میان حامیان فلسطینی ها در اروپا افرادی هستند که اصلاً مسلمان نیستند. بنابراین بسیاری از مردم می توانند به دلیل فطرت ذاتی خود در دفاع از مظلوم تجمع کرده و با ظالم مبارزه کنند. حتی در اپوزیسیون، مردم رابطه درست با اسرائیل را حفظ کردند، پول پرداخت کردند و از قول صادقانه دفاع کردند.