افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

فلسطین: اسرائیل مسئول اجرای قطعنامه شورای امنیت است

  • کد خبر : 293449
فلسطین: اسرائیل مسئول اجرای قطعنامه شورای امنیت است

به گزارش صبح سه شنبه آیرین ریاض منصور در گفتگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک افزود: ما نمی خواهیم حتی یک قطعه زمین در نوار غزه تحت کنترل نیروهای اسرائیلی باشد. نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت: منتظر اجرای قطعنامه آتش بس شورای امنیت در نوار غزه هستیم و طرف فلسطینی آماده اجرای این قطعنامه است. […]

به گزارش صبح سه شنبه آیرین ریاض منصور در گفتگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک افزود: ما نمی خواهیم حتی یک قطعه زمین در نوار غزه تحت کنترل نیروهای اسرائیلی باشد.

نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت: منتظر اجرای قطعنامه آتش بس شورای امنیت در نوار غزه هستیم و طرف فلسطینی آماده اجرای این قطعنامه است.

وی با بیان اینکه از برادران خود در الجزایر تشکر می کنیم که برای تأثیرگذاری بر پیش نویس قطعنامه به منظور نزدیکتر شدن به اهداف حقوق ملی مردم فلسطین با آنها همکاری کردند، افزود: همچنین از تلاش های میانجیگران قدردانی می کنیم. به ویژه مصر و قطر.

منصور همچنین گفت: ما به دنبال تحقق عدالت و پاسخگویی عاملان جنایات غزه خواهیم بود که آخرین آن جنایاتی است که در اردوگاه نصیرت رخ داده است.

در همین راستا، تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای از تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت درباره آتش‌بس و تبادل اسرا استقبال کرد و اعلام کرد که با هرگونه طرحی که منجر به توقف فوری آن شود، مخالفیم جنگ. در غزه و حفظ وحدت و یکپارچگی سرزمین های فلسطینی.

به گزارش ایرناتصویب قطعنامه در شورای امنیت مستلزم 9 رای از 15 عضو این شورا بدون مخالفت یا وتوی اعضای دائم آن شامل ایالات متحده، روسیه، انگلیس، چین و فرانسه به وقت محلی این شورا (10 ژوئن 2024) است. ). برابر با 21 ژوئن 1403) تصویب شد.

در این قطعنامه 7 ماده ای آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمامی قطعنامه های مربوط به اوضاع خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین را یادآوری می کند و بر اهمیت تداوم تلاش های دیپلماتیک مصر، قطر و تاکید می کند. ایالات متحده با هدف دستیابی به یک توافق آتش بس جامع که شامل سه مرحله است.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد جدید آتش بس اعلام شده در 31 مه که اسرائیل (رژیم) آن را پذیرفت، استقبال می کند و از حماس نیز می خواهد که آن را بپذیرد و از هر دو طرف می خواهد که مفاد آن را به طور کامل بدون تأخیر اجرا کرده و بدون قید و شرط آن را اجرا کنند.

این مصوبه حاکی از آن است که اجرای این پیشنهاد در سه مرحله می تواند نتایج زیر را به همراه داشته باشد.

این قطعنامه تاکید می کند که اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از 6 هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد ادامه خواهد داشت و تمایل ایالات متحده، مصر و قطر برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا حصول همه توافق ها ادامه خواهد داشت . او گزارش می دهد، مرحله دوم می تواند آغاز شود.

قطعنامه تصویب شده بر اهمیت پایبندی طرفین به مفاد این پیشنهاد پس از توافق تاکید می کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

این قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر جمعیت یا قلمرو نوار غزه، از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو غزه را کاهش دهد، رد می کند.

در این قطعنامه همچنین آمده است: این قطعنامه بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به چشم انداز راه حل دو دولتی تاکید می کند که در آن دو کشور دموکراتیک اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر در صلح و آرامش در مرزهای امن و به رسمیت شناخته شده، مطابق با حقوق بین الملل و اتحادیه متحد زندگی کنند. قطعنامه‌های ملت‌ها زنده هستند و از این نظر بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حکومت تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید می‌کنند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در 31 می 2024 برابر با 11 ژوئن 1403 و در آستانه انتخابات 5 نوامبر سال جاری (15 نوامبر 1403) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای توقف آتش و تبادل اسرا ارائه کرده است. که از طریق قطر به حماس ارائه شد و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا که به دلیل حمایت از اسرائیل در جنگ کنونی غزه تحت فشار سازمان های بین المللی و افکار عمومی جهانی در داخل و خارج از آمریکا قرار دارد، تصریح کرد: پیشنهاد جدید اسرائیل نقشه راه است. آتش بس پایدار و آزادی همه گروگان ها).

در 15 اکتبر 1402، 7 اکتبر 2023، گروه های مقاومت فلسطین پس از 45 روز نبرد، در 3 دسامبر، عملیات غافلگیرانه ای به نام “طوفان الاقصی” را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند. 1402، 24 نوامبر 2023 یک آتش بس موقت چهار روزه بین اسرائیل و حماس یا توقفی برای تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل برقرار شد. این توقف یا آتش بس موقت هفت روز به طول انجامید و سرانجام در 10 دسامبر 2023 پایان یافت و رژیم اسرائیل حملات خود را به غزه از سر گرفت.

کابینه جنگی رژیم اسرائیل در 17 می 1403 برابر با 6 می 2024 علیرغم مخالفت بین المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تصویب کرد و ارتش این رژیم آن را اشغال کرد. بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر از 18 می 2024. و به این ترتیب، رفح شاهد بمباران و حملات هوایی شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده است با حمله به گذرگاه رفح، تنها درهای غزه را به روی جهان بسته است.

ارتش رژیم صهیونیستی در تاریخ 26 می (6 ژوئن همین ماه) به بهانه تخریب حماس به اردوگاه آوارگان رفح در جنوب نوار غزه حمله کرد و دست کم 41 فلسطینی از جمله زنان و کودکان را به شهادت رساند و ده ها تن دیگر را مجروح کرد که باعث شده است. نگران کننده است و به دلیل بدتر شدن اوضاع در نوار غزه بین المللی شده است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، تعداد شهدای جنگ اسرائیل در غزه از 7 اکتبر 2023 (15 مهر 1402) به 36586 نفر و تعداد مجروحان به 83.74 نفر رسیده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=293449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.