افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

فعالان زن در باکو: رژیم الهام علی اف ما را خفه کرده است

  • کد خبر : 28482
فعالان زن در باکو: رژیم الهام علی اف ما را خفه کرده است

3 تن از فعالان جمهوری آذربایجان و خبرنگار یک رسانه مستقل این کشور، سالگرد استقلال آمریکا در داخل سفارت آمریکا در باکو را فرصت مناسبی برای ابراز اعتراض خود به نقض حقوق بشر دانستند. حقوق و سرکوب پلیس رژیم الهام علی اف به گزارش وب سایت «اوراسیا نت»، در مراسم سالگرد استقلال آمریکا که در […]

3 تن از فعالان جمهوری آذربایجان و خبرنگار یک رسانه مستقل این کشور، سالگرد استقلال آمریکا در داخل سفارت آمریکا در باکو را فرصت مناسبی برای ابراز اعتراض خود به نقض حقوق بشر دانستند. حقوق و سرکوب پلیس رژیم الهام علی اف

به گزارش وب سایت «اوراسیا نت»، در مراسم سالگرد استقلال آمریکا که در 23 ژوئن در سفارت واشنگتن در باکو برگزار شد، 3 تن از فعالان زن جمهوری آذربایجان به عنوان مهمان این مراسم، اقدام به حذف این سفارتخانه کردند. شال بر گردن از نقاشی دست سیاه خفه کننده روی گردنشان کشیده بودند و در عین حال به سیاست های سرکوبگرانه و نقض حقوق بشر توسط رژیم الهام علی اف اعتراض کرده بودند.

در این مراسم «گلاناره مهدیوا»، «صنوبر حیدروا» و «نرمین شهمرزاده» 3 تن از فعالان زن جمهوری آذربایجان به همراه «علوی حسنلی» مدیر و سردبیر پایگاه خبری مستقل «ابزاس» بازداشت شدند. توسط ماموران امنیتی داخل سفارت و سپس به پلیس باکو تحویل داده شد. .

گفتنی است اعتراض این زنان توسط اولوی حسنلی فیلمبرداری می شد و به همین دلیل وی بازداشت شد.

صنوبر حیدرووا یکی از 3 زن معترض گفت: حقوق مردم در جمهوری آذربایجان پایمال می شود و مقامات دولتی با دست گلوی مردم را گرفته اند.

گلناره مهدیوا، یکی دیگر از فعالان، گفت: امروز دولت و مخالفان به اینجا آمده اند تا استقلال کشور دیگری را جشن بگیرند، در حالی که استقلال جمهوری آذربایجان سرکوب شده، صدای رسانه ها سرکوب شده و فعالان دستگیر و شکنجه شده اند.

آنها همبستگی خود را با مردم شهر سوئدلو اعلام کردند، شهری که از زمان پراکندگی خشونت آمیز تظاهرات زیست محیطی در آنجا در 3 روز پیش تحت کنترل شدید پلیس بوده (و همچنان ادامه دارد).

در حالی که دوربین حسنلی به چرخش ادامه می داد، کارکنان سفارت به فعالان نزدیک شدند و از آنها خواستند از اعتراض و فیلمبرداری خودداری کنند. آنها پاسخ دادند که “اعتراض مسالمت آمیز و مدنی” داشتند و هدفشان برهم زدن جشن روز استقلال ایالات متحده در سفارت واشنگتن در باکو نبود.

بلافاصله پس از آن فیلم دیگری در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن حسنلی توسط پلیس آذربایجان دستگیر شد. حسنعلی توسط نیروهای امنیتی سفارت به پلیس باکو تحویل داده شد.

فعالان زن در باکو: رژیم الهام علی اف ما را خفه کرده است

فعالان غیرنظامی در جمهوری آذربایجان رفتار ماموران امنیتی سفارت آمریکا در قبال معترضان را محکوم کردند.

آنها می گویند که واشنگتن به دلیل ملاحظات سیاسی و ژئوپلیتیکی چشم خود را بر سرکوب جمهوری آذربایجان توسط رژیم الهام علی اف بسته است و این موضوع باعث شده است که علی اف در سرکوب فعالان مدنی و معترضان دموکراسی جسارت بیشتری داشته باشد.

الهام علی اف، رئیس جمهور مادام العمر جمهوری آذربایجان، پس از مرگ پدرش، حیدر علی اف، رئیس جمهور سابق جمهوری آذربایجان، جانشین وی شد. در سال های اخیر گزارش های زیادی در برخی رسانه های بین المللی درباره عمق فساد مالی و به ویژه تحقیر خانواده علی اف و افراد نزدیک به دولت وی منتشر شده است.

حسنعلی پس از آزادی در فیس بوک ابراز ناامیدی کرد. وی در اشاره ای کنایه آمیز به اظهارات معمول دیپلماتیک “نگرانی” از نقض مکرر حقوق بشر در آذربایجان، گفت: این بار نگران سفارت آمریکا هستم، سفارت کشوری که این همه از دموکراسی و حقوق حقوق صحبت می کند. و آزادی مطبوعات. او نباید این کار را می کرد.”

وی در مصاحبه با اوراسیا نت تنها شکایت خود را همکاری سفارت با پلیس آذربایجان عنوان کرد. وی گفت: اگر سفارت مرا به دلیل فیلمبرداری از محوطه سفارت خارج می کرد، متوجه می شدم و شکایتی نداشتم. اما حیف که کارکنان سفارت با زور و خشونت و پیچاندن دستانم مرا از منطقه خارج کردند و تحویل پلیس آذربایجان دادند. سفارت باید از این بابت عذرخواهی کند.»

به گزارش اوراسیا نت: نارضایتی حسنلی منعکس کننده خشم گسترده تر در میان فعالان مدنی در جمهوری آذربایجان است که می خواهند ایالات متحده و دیگر دموکراسی های غربی در برابر سیاست های سرکوبگرانه الهام علی اف، رئیس جمهور مقتدر این کشور سکوت نکنند.

انار ممدلی، تحلیلگر سیاسی ساکن باکو در این باره به اوراسیا نت گفت: می بینیم که سفارتخانه های کشورهای غربی به ویژه کشورهایی که دموکراسی و حقوق بشر را در اولویت سیاست خارجی خود اعلام کرده اند، مانند آمریکا، انگلیس و … فرانسه و آلمان – آنها ترجیح دادند فقط به عنوان ناظر سرکوب ها در داخل جمهوری آذربایجان باقی بمانند وقتی قانون احزاب سیاسی و قانون رسانه های جمعی در جمهوری آذربایجان تصویب شد، همان موضع ناظران خاموش را داشتند و اکنون آنها در برابر سرکوب خشونت آمیز اخیر مردم سویدلو، همین موضع را دارند.

۳۱۱۳۱۱

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28482

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.