افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

فعالان اقتصادی از دولت و صندوق توسعه ملی مطالبه کنند

  • کد خبر : 129310
فعالان اقتصادی از دولت و صندوق توسعه ملی مطالبه کنند

به گزارش بازار، جلسه کمیسیون فنی، مهندسی و خدمات ساختمانی اتاق ایران برگزار شد. در این دیدار با توجه به اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای هدف، در خصوص توانمندی ها، موانع و مشکلات موجود در حوزه خدمات فنی و مهندسی و چگونگی رفع این مشکلات صحبت شد. در ابتدای این نشست امیررضا […]

به گزارش بازار، جلسه کمیسیون فنی، مهندسی و خدمات ساختمانی اتاق ایران برگزار شد. در این دیدار با توجه به اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای هدف، در خصوص توانمندی ها، موانع و مشکلات موجود در حوزه خدمات فنی و مهندسی و چگونگی رفع این مشکلات صحبت شد.

در ابتدای این نشست امیررضا احمدی مطلق، عضو انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گزارشی با عنوان ارزیابی صلاحیت شرکت های ایرانی در بانک های توسعه ای ارائه کرد. در این گزارش وضعیت بانک های مختلف از جمله بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی، بانک توسعه آسیایی، بانک توسعه آفریقا، بانک سرمایه گذاری اروپا، بانک توسعه دولت فدرال آلمان، آژانس توسعه فرانسه، بانک زیرساخت بانک سرمایه گذاری آسیایی و تعداد پروژه های مالی در ایران و موسسات رتبه بندی تایید شد. اعتبار بین المللی بررسی شد. همچنین اصلاح آیین نامه اجرایی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مصوب سال 1388 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه علی نقوی رئیس کمیسیون ساختمان و مهندسی و خدمات فنی خانه ایران با اشاره به سیاست کمیسیون و خانه ایران در دوره جدید گفت: سیاست این دوره حمایت از همه سازمان ها است. و در زمینه خدمات فنی و مهندسی و افزایش صادرات خدمات. در زمینه فنی و مهندسی ما از تمامی قابلیت ها استفاده می کنیم.

در ادامه این جلسه سید مهدی یوسفی نژاد معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران در خصوص بیمه خدمات فنی و مهندسی و مشکلات این حوزه گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران تلاش می کند از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی حمایت کند.

بهنام باریکرو، عضو انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در پاسخ به معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: ضمانت نامه های صادر شده در اکثر جاها قابل قبول نیست. صندوق باید یک طرف مقابل در کشورهای مختلف پیدا کند. این صندوق به دلایل خاص خود کشورهای پرخطر را تعریف کرده است. برای صادرات خدمات فنی و مهندسی باید گارانتی داشته باشیم در غیر این صورت امکان صادرات وجود ندارد.

سپس بیان می کند: سازمان های سرمایه گذاری خارجی می توانند از دارایی های ایران در کشورهای خارجی برای صدور ضمانت نامه ایران استفاده کنند. به عنوان مثال در تانزانیا شرایطی وجود دارد که این موضوع می تواند تضمین صادرات به کشورهای شرق آفریقا را پوشش دهد.

در ادامه فعالان حوزه خدمات فنی و مهندسی اظهار داشتند: باید در سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف رایزن اقتصادی داشته باشیم، اما این مشاوران محدود هستند و البته اطلاعاتی از ارائه خدمات فنی و مهندسی ندارند. مشاوران اقتصادی باید تقویت شوند تا راه های افزایش خدمات فنی و مهندسی را بیاموزند. این یک برنامه در این زمینه است که متاسفانه نداریم. باید در حوزه خدمات فنی و مهندسی برنامه یا چشم اندازی نوشته شود تا بدانیم در کجای این مسیر قرار داریم.

در ادامه این نشست یکی از اعضای کمیسیون مهندسی و ساختمان و خدمات فنی اتاق ایران گفت: ما مشکلات حوزه مهندسی و خدمات فنی را می دانیم که برای حل این مشکلات از کمیسیون انتظار راهکار داریم. سازمان ها و اتاق ایران برای غلبه بر این موانع. نیازمند حمایت صندوق ضمانت صادرات ایران، کمیته ماده 19 (صادرات خدمات) هستیم. هنوز نمی دانیم مشوق های صادراتی در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده است یا خیر؟ ضمانت ها باید به صورت موردی حل و فصل شوند. ما می توانیم از پول دولتی بلوکه شده در کشورهای مختلف برای تضمین خدمات فنی و مهندسی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: دولت می تواند با ضمانت از فعالان بخش خصوصی حمایت کند و شرکت های ایرانی فعال در حوزه خدمات فنی و مهندسی می توانند در مناقصه شرکت کنند و در نهایت بخش خصوصی می تواند پول دولت را پس دهد.

محمود اسکندری، مدیرکل صادرات دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران هیچ وقت قرار نبود کمکی به اصل 19 یا بانک های عملیاتی کند. برای کاهش بار بانک ها بخشی از پول ایران در بانک های تانزانیا است که سعی می کنیم از آنها برای صدور ضمانت نامه صادرات خدمات فنی و مهندسی استفاده کنیم.

وی در خصوص تخصیص مستقیم به صادرات گفت: سازمان برنامه و بودجه با تخصیص مستقیم موافق نیست. پیشنهاد سازمان توسعه تجارت این است که در برنامه هفتم یک درصد از کالاهای وارداتی به توسعه صادرات اختصاص یابد، اما مقصد آن در برنامه هفتم توسعه همچنان نامشخص است و مجلس نمایندگان نیازمند تعامل ایران با شورای اسلامی در این زمینه است.

اسکندری تصریح کرد: در حوزه پرداخت های تشویقی نیز باید در حوزه خدمات فنی و مهندسی قراردادهای بیشتری منعقد شود تا بتوانیم برای تامین بودجه تلاش کنیم. در کمیته ماده 19 سعی داریم در مورد خدمات فنی و مهندسی صحبت کنیم و بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

بهمن صالحی، عضو کمیسیون مهندسی و ساختمان و خدمات فنی اتاق بازرگانی ایران گفت: برای توسعه صادرات خدمات مهندسی و فنی باید همه دست به دست هم دهیم تا جایگاه خود را حفظ کنیم و دولت و سازمان های مختلف باید در کنار هم باشند. در کنار بخش خصوصی برای توسعه صادرات نیازمند همکاری و هم افزایی هستیم. اکنون شرایط کشور عادی نیست، بنابراین در این شرایط باید یکدیگر را به فعالیت بیشتر دعوت کنیم و برای بقای شرکت ها و حفظ جایگاه خود تلاش کنیم. بخش خصوصی انتظار حمایت از دولت را ندارد، اما از دولت می خواهد که تسهیلات بیشتری را فراهم کند.

فرشید احمدی، مدیر فنی و اعتباری صندوق توسعه ملی درباره توانمندی های صندوق توسعه ملی گفت: صندوق از قابلیت های بالایی برخوردار است. 40 میلیارد دلار برای پروژه های مختلف هزینه کرده و 3.8 میلیارد دلار از این مطالبات وصول کرده است. بخشی از این منابع در حوزه نیروگاهی، فولاد، حمل و نقل و خدمات فنی و مهندسی هزینه شده است. اما برای بهبود ارائه خدمات، فعالان اقتصادی باید مطالبه گر باشند و از صندوق توسعه ملی بخواهند.

وی گفت: در حال حاضر صندوق 500 میلیون دلاری آماده است تا صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در بازار هدف کار خود را انجام دهند. باید از بانک ها اتاق بخواهند و سر کار بیایند تا بتوانیم آنها را اسکان دهیم. ما آماده سرمایه گذاری مشترک هستیم.

احمدی مدیر فنی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت: در طرح جدید صندوق توسعه ملی با نام مانا، تسهیلات ارزی با نرخ ETS و بازپرداخت ریالی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی پرداخت می شود. .

نماینده جامعه مهندسین مشاور کشورهای اسلامی نیز اظهار داشت: شرکت ها و مشاوران خدمات مهندسی و فنی نوک پیکان هستند. در ترکیه از انحصار دوری کردند و دید زنجیره ای از خدمات فنی و مهندسی دارند که می توانیم در اتاق ایرانی از آن استفاده کنیم. اگر به دنبال ظرفیت سازی هستیم باید به تعامل، مکان سازی و شبکه سازی توجه کنیم.

نماینده جامعه مهندسین مشاور همچنین گفت: اگرچه در سال‌های اخیر در خدمات مهندسی و فنی موفق نبودیم، اما در صادرات مهندس موفق بودیم و اگر در سال‌های اخیر به همین روند ادامه دهیم، ممکن است خدمات فنی و مهندسی وارد کنیم. پیشنهاد می کنم از ظرفیت خانه ایرانیان برای پیشبرد مسائل و حل تک تک مشکلات استفاده کنیم.

مدیر اقتصادی مپنا در این نشست بر لزوم حضور رایزنان اقتصادی در کشورهای هدف تاکید کرد و گفت: رایزنان اقتصادی بازوی مهمی در صادرات خدمات فنی و مهندسی هستند و باید دانش کافی در زمینه فنی و فنی داشته باشند. مهندسی. خدمات.

حسن نظرزاده دباغ،عضو هیئت مدیره انجمن LSF گفت: همه ما مشکلات حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی را می دانیم و می دانیم که زمان مرتع گذشته است و باید پیشنهادات و راهکارهایی را ارائه دهیم. مشکلات ما.” باید از خطوط اعتباری شرکت هایی که با ما همکاری می کنند برای افزایش صادرات استفاده کنیم. به عنوان مثال ما به دلیل تحریم ها در کشورها خطوط بانکی سوئیفت نداریم و می توانیم با حساب مشترک و ضمانت پروژه های زیادی را انجام دهیم و درخواست ما این است که بررسی دقیق این موضوع در دستور کار کمیسیون قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت خوبی برای همکاری در کشورهای آفریقایی وجود دارد و باید از این ظرفیت ها استفاده کرد. دولت باید تلاش کند تا علاوه بر اصلاح مقررات، ظرفیتی برای استفاده از پول ایران در خارج از کشور برای صدور ضمانت نامه خدمات فنی و مهندسی تعریف کند.

نماینده وزارت امور خارجه، دفتر توسعه خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صندوق ضمانت صادرات ایران، صندوق توسعه ملی، سازمان نظام مهندسی کشور، صادرکنندگان در این نشست حضور داشتند. اتحادیه. معاونت مهندسی و خدمات فنی ایران، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و اعضای کمیسیون خدمات فنی و اتاق مهندسی و ساختمان ایران حضور داشتند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=129310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.