افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

فضلی: شوروی و پهلوی نمی توانستند کتاب نخوانند. نظام‌های سیاسی ضربه اصلی را از قیمت پنیر می‌گیرند، نه محتوای کتاب‌ها.

  • کد خبر : 372060
فضلی: شوروی و پهلوی نمی توانستند کتاب نخوانند. نظام‌های سیاسی ضربه اصلی را از قیمت پنیر می‌گیرند، نه محتوای کتاب‌ها.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد فضلی، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه، روز شنبه در کانال تلگرامی خود مطلبی را درباره قیمت خطرناک پنیر منتشر کرد: اولین عمل. روز تعطیل است و برخی از سوپرمارکت ها تعطیل هستند. من از فروشگاهی خرید می کنم که به ندرت به آن سر می زنم. یک بسته پنیر برمی […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد فضلی، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه، روز شنبه در کانال تلگرامی خود مطلبی را درباره قیمت خطرناک پنیر منتشر کرد:

اولین عمل. روز تعطیل است و برخی از سوپرمارکت ها تعطیل هستند. من از فروشگاهی خرید می کنم که به ندرت به آن سر می زنم. یک بسته پنیر برمی دارم و وقتی می خواهد قیمت را اعلام کند می گوید: 230 هزار تومان، پول بی ارزش جمهوری اسلامی.

پرده دوم. نویسنده و مترجمی گلایه دارد که کتاب‌های ترجمه‌شده و تالیفی‌اش پنج سال است که در ممیزی کتاب وزارت ارشاد بوده و ممیزی مستلزم حذف بخش‌های مهمی از کتاب ترجمه‌شده و نوشته شده است و مجوز انتشار دریافت نکرده است. او او آنقدر ناراحت است که می خواهد ترجمه بعدی خود را در اینترنت منتشر کند.

نظام سیاسی با سانسور کتاب می‌خواهد از انتشار کتاب‌هایی که نمی‌پسندد یا معتقد است به عقاید، مشروعیت یا بنیان‌های فکری نظام سیاسی حمله می‌کند، جلوگیری کند. اما واقعیت این است که هیچ ایده و کتابی وجود ندارد که در فضای مجازی مطرح نشده باشد و به طرق مختلف در دسترس مردم نباشد. اصل این است که مترجم و نویسنده اهمیتی به نشر کاغذی نمی دهند و آن را در فضای مجازی منتشر می کنند.

این کتاب ها به طور متوسط ​​در هزار نسخه یا کمتر منتشر می شوند. نه، فکر نکنید ده هزار نسخه منتشر می شود. اگر خوانده شوند میزان تأثیرشان همین است.

از طرفی هزاران سوپراستور وجود دارد که احتمالا هر کدام در روز به ده ها نفر جمله ای از این دست می گویند: «230 هزار تومان پول رایج و بی ارزش جمهوری اسلامی است». حتی اگر نگوید، مشتری نظر خودش را دارد و می فهمد 230 هزار تومان یک بسته پنیر در مقایسه با متوسط ​​درآمد مردم چه معنایی دارد.

ممیزی و سانسور کتاب اساساً کار بی ثمری است. کلیسای کاتولیک نتوانست از خواندن ترجمه های کتاب مقدس جلوگیری کند. نظام شوروی نمی توانست از خواندن کتاب جلوگیری کند. پهلوی ها توانستند از خواندن کتاب های شریعتی، مطهری و … جلوگیری کنند. از طریق ممیزی و سانسور؛ و هیچ ممیزی کتابی در ایران امروز نمی تواند چنین کاری را انجام دهد.

نظام‌های سیاسی ضربه اصلی را از قیمت پنیر می‌گیرند، نه از محتوای کتاب‌ها که اگر سانسور نشود، این اتفاق نمی‌افتد. حتی اگر سانسور شوند، تا زمانی که قیمت پنیر ثابت بماند و افزایش یابد، سانسور راه به جایی نمی برد. قیمت پنیر قابل سانسور نیست.

دیوان محاسبات و سانسور نمی تواند جلوی گردش افکار و انتشار کتاب ها را بگیرد (در فضای مجازی منتشر می شود) اما دفتر و دستکش و کارمند و صندلی و باسن دارد که همه هزینه دارند و هستند. بخشی از هزینه های دولت مخارج بالای دولت نیز در کاهش کسری بودجه موثر است و کسری بودجه یکی از راه های ایجاد تورم است.

نویسنده و مترجمی که کتابش در اداره ممیزی و سانسور کتاب در دست بررسی است، وقتی به قیمت پنیر می رسد و فروشنده سوپرمارکت می گوید «230 هزار تومان پول رایج رایج جمهوری اسلامی» عصبانی تر می شود و می پرسد که آیا؟ کتاب من در گروه حسابرسی خاک است. خوردنش خطرناک تره یا قیمت پنیر؟

انتشار کتاب های باقی مانده در بخش حسابرسی کتاب؛ آنها خطرناک نیستند. به جای تمرکز بر سانسور، به وضعیت اقتصادی فکر کنید که در آن قیمت پنیر خطرناک است. در همین حال، ناظران این جملات خنده دار را به کارمندان اداره ممیزی و سانسور کتاب می گویند! آنها احتمالاً از مقایسه کار خود و قیمت پنیر نیز خسته می شوند.

27211

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=372060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.