افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

فضا چه بویی می دهد؟

  • کد خبر : 149410
فضا چه بویی می دهد؟

به گزارش مانیبان به نقل از تابناک با تو، وقتی فضانوردان از راهپیمایی فضایی خود باز می گردند، می گویند که بوی عجیبی مانند بوی گوشت سوخته، باروت، سوختن هیزم در شومینه یا بوی لباس خیس بعد از بازی به مشامشان رسیده است. در برف. اما چرا فضای خارج از زمین بوی مواد در حال […]


به گزارش مانیبان به نقل از تابناک با تو، وقتی فضانوردان از راهپیمایی فضایی خود باز می گردند، می گویند که بوی عجیبی مانند بوی گوشت سوخته، باروت، سوختن هیزم در شومینه یا بوی لباس خیس بعد از بازی به مشامشان رسیده است. در برف. اما چرا فضای خارج از زمین بوی مواد در حال سوختن می دهد و این بو از کجا می آید؟

اول از همه باید گفت که فضا تقریباً کاملاً خالی است. در واقع فضانوردان برای محافظت از خود در برابر محیط مرگبار فضا لباس فضایی می پوشند. بنابراین، هیچ کس تا به حال مستقیماً بوی فضا را استشمام نکرده است تا به ما بگوید آن بو چگونه است.

با این حال، فضانوردان پس از بازگشت از راهپیمایی های فضایی، پس از برداشتن کلاهک فضانوردان متوجه بوی منحصر به فردی می شوند و فضانوردان داخل فضاپیما نیز با باز شدن درهای قفل هوا متوجه این بو می شوند.

لایو ساینس مقاله ای در این باره بر اساس سخنان دومینیک آنتونلی فضانورد ناسا منتشر کرد که پس از یک راهپیمایی فضایی در سال 2009 نوشت: “فضا قطعا بوی متفاوتی با هر چیز دیگری دارد.”

طبق گفته استیو پیرس، شیمیدانی که از سال 2008 توسط ناسا برای تولید بوهای فضا استخدام شده است، فضانوردان به طور کلی بوی فضا را با “فلز داغ، گوشت سوخته، کیک سوخته، باروت و فلز جوش داده شده” مقایسه می کنند.

توماس جونز، فضانورد سابق ناسا، این بوی را با بوی ازن مقایسه می کند. یکی دیگر از فضانوردان ناسا، دن پتی، می گوید که بوی فضا او را به یاد تابستان های دانشگاهش می اندازد. او می گوید در آن سال ها ساعت های زیادی با مشعل جوشکاری قوس الکتریکی کار می کرد و بوی فضا او را به یاد بخارات جوش می اندازد.

دانشمندان می گویند فضایی که فضانوردان از آن عبور می کنند یک خلاء واقعی نیست. چندین توضیح ممکن برای این بو وجود دارد. یکی بوی اکسیژن معلق در اطراف ایستگاه فضایی بین المللی است. پرتوهای فرابنفش خورشید می توانند مولکول های اکسیژن را که از دو اتم اکسیژن تشکیل شده اند، به اتم های منفرد اکسیژن تقسیم کنند. این اکسیژن اتمی می‌تواند به لباس‌های فضایی، دیوارهای قفل هوا و سایر مکان‌هایی که در معرض فضای بیرونی قرار دارند بچسبد و باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی شود که این بو را ایجاد می‌کند.

به گفته دانشمندان، نظریه بسیار جالب تری وجود دارد که بر اساس آن این بو مربوط به انفجار ستارگان در حال مرگ است. این انفجارها و فوران ها مولکول هایی به نام هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای تولید می کنند که در زغال سنگ، غذا، نفت و مواد دیگر یافت می شوند. اما واقعیت این است که این دو توضیح به طور کامل بررسی نشده اند و هیچ کدام را نباید توضیح نهایی علت این بو دانست.

برای کمک به واقعی‌تر کردن آموزش فضانوردان، پیرس در سال 2008 پروژه ناسا را ​​برای ایجاد بویی که بوی فضا را تقلید می‌کرد، انجام داد. او می گوید هدف از این پروژه حذف غافلگیری برای فضانوردان است تا در فضا غافلگیر نشوند و با این بو مواجه نشوند. پیرس در حین کار روی این عطر به فضا نرفت و هیچ لباس فضایی را بو نکرد. او می گوید با استفاده از دانش و تجربه خود در تولید عطر و بو از مواد و ترکیبات آنها و بر اساس توضیحات فضانوردان، بویی تولید کرده است که می تواند حسی مشابه ایجاد کند.

پیرس می گوید این پروژه همچنین به طراحی و توسعه عطری به نام Eau Space کمک کرده است که از زمان عرضه آن در سال 2020 پرفروش ترین بوده است. البته او اضافه می کند که افراد کمی واقعاً بوی فضا را تجربه کرده اند و می توانند در مورد واقعی بودن این عطر اظهار نظر کنند. بو است.


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=149410

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.