افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

فشرده سازی انتخابات آمریکا؛ اتحاد استراتژیک نتانیاهو و ترامپ / لزوم آگاهی از احتمال بحران آفرینی مجدد نتانیاهو / دموکرات ها چه خواهند کرد؟

  • کد خبر : 352315

انتخابات آمریکا این روزها نزدیک ترین رقابت را تجربه می کند. شور و شوق اولیه برای نامزدی “هریس” تا حدودی کاهش یافته و رقابت سختی مشهود است. نظرسنجی های ملی نشان می دهد که هریس حدود 3 درصد از ترامپ جلوتر است، اما در ایالت های نوسانی وضعیت بسیار نامشخص است. آخرین نظرسنجی ها نشان […]

انتخابات آمریکا این روزها نزدیک ترین رقابت را تجربه می کند. شور و شوق اولیه برای نامزدی “هریس” تا حدودی کاهش یافته و رقابت سختی مشهود است.

نظرسنجی های ملی نشان می دهد که هریس حدود 3 درصد از ترامپ جلوتر است، اما در ایالت های نوسانی وضعیت بسیار نامشخص است.

آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که در ایالت های ویسکانسین و میشیگان، «هریس» به وضوح جلوتر است و «ترامپ» در آریزونا. با این حال، در سه ایالت جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا، هیچ یک از دو نامزد فاصله قابل توجهی با دیگری ندارند.

در سیاست خارجی، جنگ غزه همچنان یکی از تأثیرگذارترین رویدادها در انتخابات ایالات متحده است. هرکس آشکارتر از اسرائیل حمایت کند، حمایت لابی بانفوذ یهودی آمریکا را به دست خواهد آورد و آرای مسلمانان و جنبش های مترقی را از دست خواهد داد و بالعکس.

در یادداشت 14 اوت با عنوان “انتخابات آمریکا؛ عدم قطعیت” آمده است که تمرکز نتانیاهو ادامه جنگ برای بقای خود و هدایت ترامپ به پیروزی است. این نقطه نظری است که تحلیلگران داخلی آمریکایی نیز به آن اشاره کرده اند. به نظر می رسد نتانیاهو و ترامپ به یک اتحاد استراتژیک رسیده اند. هیچ رئیس جمهوری در ایالات متحده به اندازه ترامپ از اشغالگری حمایت نکرده است. در ایده الحاق نه تنها غزه، بلکه کرانه باختری، نتانیاهو نشان داده است که در الحاق سرزمین های فلسطینی به اسرائیل سخاوت بی سابقه ای از خود نشان می دهد.

تنها تفاوت این دو در این است که نتانیاهو به ایده “پیروزی کامل” اعتقاد دارد و ترامپ به ایده “پیروزی سریع” معتقد است و هر دو یک نتیجه مشترک خواهند داشت، عدم توافق بر سر یک آتش بس در شرایط فعلی! یکی دیگر از نقاط مشترک این دو ایده خطرناک بودن آنهاست. ایده پیروزی کامل نتانیاهو، جنگ دائمی با نسل کشی و ایده پیروزی سریع ترامپ، احتمال اقدامات خطرناک فوری را افزایش می دهد. سومین نقطه مشترک این دو اندیشه، نادیده گرفتن «جریان های مقاومت» و «مردم فلسطین» است. این ایده‌ها ممکن است بحران‌ها و نسل‌کشی‌های جدیدی ایجاد کند، اما یازده ماه اخیر نشان داده است که نمی‌تواند مردم رنج‌دیده فلسطین را مجبور به تسلیم کند.

شاید ایده ترور شهیدان «اسماعیل هنیه» و «فواد شکور» نیز ناشی از «ائتلاف راهبردی» و «پخت» نتانیاهو از آخرین دیدارش با ترامپ باشد. این احتمال وجود دارد که مغز متفکر ترور شهید سلیمانی برای دستیابی به توهم یک پیروزی سریع، نیاز به اقدامات پرخطر را مطرح کرده باشد.

اهمیت بحران منطقه ای برای نتانیاهو و ترامپ در این است که در شرایط کنونی انتخابات آمریکا «مویی به هم گره خورده است». به عبارت دیگر، نتیجه برنده با چند هزار رأی در برخی ایالت های نوسانی مشخص می شود و نتیجه نهایی انتخابات چالش برانگیز آمریکا ممکن است به همین چند هزار رأی بستگی داشته باشد.

مناظره سه شنبه آینده اگر برنده مشخصی داشته باشد می تواند در ماه های آینده روی وضعیت تاثیر بگذارد و اگر برنده مشخصی نداشته باشد، شاهد یکی از شدیدترین و نزدیک ترین رقابت ها خواهیم بود. به هر حال، شاید نتوان حدس زد که چه کسی در انتخابات پیروز می شود.

اگر نتانیاهو وضعیت خود و ترامپ را در معرض تهدید ببیند، اگر بتواند نه تنها از آتش بس جلوگیری می کند، بلکه ممکن است اقدامات خطرناک تر از ترور هانیه و شکور را انجام دهد تا بحرانی گسترده ایجاد کند. از یک سو فضای داخلی اسرائیل و از سوی دیگر انتخابات آمریکا تحت تأثیر جنگ افروزان قرار خواهد گرفت. امکان استراتژی خطرناک تر «نتانیاهو» چه در قالب ترورهای گسترده و چه در قالب گسترش بحران و حتی استفاده از سلاح های ممنوعه، نیازمند بیداری جهان، منطقه، ایران و جهان است. “محور مقاومت”. “.

از سوی دیگر دموکرات ها که کاملاً از اسرائیل حمایت کرده و در نسل کشی صهیونیست ها شریک بوده اند، به وضوح نتانیاهو را در اردوگاه جناح راست ترامپ می بینند. از دموکرات ها انتظار نمی رود که به نفع مردم فلسطین رفتار کنند، اما منطقاً برای حفظ منافع خود باید تمام تلاش خود را برای برقراری آتش بس انجام دهند تا انتخابات در فضای آتش بس برگزار شود. بیش از دو راه برای انجام این کار وجود ندارد. نتانیاهو را متقاعد به آتش بس کنید یا او را به هر طریق و شاید ترکیبی از آتش بس حذف کنید و او را برکنار کنید. زیرا حتی با فرض آتش بس، احتمال ماجراجویی نتانیاهو در جبهه دیگری، دور یا نزدیک، بعید نیست.

باید منتظر ماند و دید در روزها و هفته های آینده کدام جریان داخلی آمریکا بیشترین تأثیر را بر جریان داخلی اسرائیل خواهد داشت یا برعکس.

310310

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=352315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.