افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
3

فشار خون بالا را از این طریق کنترل کنید

  • کد خبر : 248337
فشار خون بالا را از این طریق کنترل کنید

به گزارش خبرآنلاین، فشار خون بالا سلامت کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را تهدید می کند. با توجه به شیوع روزافزون چاقی در کودکان، کم تحرکی و تمایل زیاد آنها به غذاهای آماده حاوی مقادیر زیادی نمک، فشار خون در جمعیت کودکان رو به افزایش است. فشار خون بالا در 30 درصد افراد چاق دیده می […]

به گزارش خبرآنلاین، فشار خون بالا سلامت کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را تهدید می کند. با توجه به شیوع روزافزون چاقی در کودکان، کم تحرکی و تمایل زیاد آنها به غذاهای آماده حاوی مقادیر زیادی نمک، فشار خون در جمعیت کودکان رو به افزایش است. فشار خون بالا در 30 درصد افراد چاق دیده می شود. علاوه بر این، فشار خون بالا در دوران کودکی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، افزایش چربی خون و فشار خون بالا را در بزرگسالی افزایش می دهد.

مهر در خبری نوشت: فشار خون بالا در کودکان اغلب به دلیل دیگری در معاینات معمول در مدرسه یا هنگام مراجعه به پزشک تشخیص داده می شود. اکثر کودکان بدون علامت هستند و ممکن است با علائم غیر اختصاصی مانند سردرد، ضعف، سرگیجه، خستگی، اختلالات رشد یا اختلالات خواب ظاهر شوند. لازم به ذکر است که فشار خون بالا یک قاتل خاموش در نظر گرفته می شود. زیرا بسیاری از اوقات بدون علامت است. البته فشار خون بالا در کودکان عمدتاً ثانویه به بیماری های کلیوی به ویژه عفونت های مجاری ادراری است.

بر اساس اعلام انجمن نفرولوژی کودکان ایران، لازم به ذکر است که برخی داروها باعث افزایش فشار خون می شوند. بنابراین توصیه می شود از مصرف داروها بدون تجویز پزشک خودداری کنید. با توجه به اهمیت فشار خون بالا، اندازه گیری فشار خون در تمام کودکان بالای 3 سال توصیه می شود.

چگونه فشار خون بالا را کنترل کنیم

– رژیم غذایی سالمی داشته باشید که شامل مصرف میوه ها و سبزیجات، لبنیات و شیر بدون چربی باشد، مصرف شیرینی ها و نوشابه های حاوی قند را کاهش دهید، از گوشت های سفید مانند ماهی و مرغ، حبوبات، غلات کامل، پسته و بادام و … استفاده کنید. از غذاهای قرمز و چرب کمتر استفاده کنید.

این برنامه غذایی از افزایش چربی خون جلوگیری می کند و مواد غذایی موثر در کاهش فشار خون مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم را فراهم می کند. این رژیم ممکن است به طور موقت باعث نفخ و اسهال شود. برای جلوگیری از آن توصیه می شود به تدریج میزان میوه ها، سبزیجات و غلات را افزایش دهید.

– کاهش مصرف نمک: برخی از افراد مانند سالمندان، افراد چاق، بیماران دیابتی یا بیماری های کلیوی به نمک حساس هستند و دفع نمک توسط کلیه ها در این افراد تغییر می کند. بنابراین توصیه می شود مصرف روزانه نمک بیش از شش گرم (معادل یک قاشق چایخوری) نباشد. غذاهای آماده، نان و غذاهای رستوران حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. بنابراین بهتر است از این غذاها استفاده نکنید.

– اگر چاق هستید وزن مناسب را حفظ کنید و وزن کم کنید: وزن بالا می تواند فشار خون را افزایش دهد. در واقع، افزایش فشار خون ممکن است به دلیل افزایش وزن باشد. لازم به ذکر است که کاهش وزن باعث کاهش فشار خون می شود. از طرفی وزن زیاد خطر ابتلا به بیماری های قلبی، افزایش چربی خون و دیابت را افزایش می دهد. برای کاهش وزن افراد چاق استفاده از غذاهای کم کالری و کم کربوهیدرات توصیه می شود و ورزش و افزایش فعالیت بدنی باید جزو برنامه روزانه افراد باشد.

لازم به ذکر است که ورزش و افزایش فعالیت بدنی یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری و کنترل فشار خون بالا می باشد. ورزش همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. بیشتر روزهای هفته 30 دقیقه ورزش یا فعالیت بدنی متوسط ​​مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، شنا و … ضروری است. 30 دقیقه را می توان به دوره های کوتاه 10 دقیقه ای تقسیم کرد. استفاده از پله به جای آسانسور و عدم استفاده از وسیله نقلیه شخصی به محل کار برای جلوگیری از افزایش وزن و ثابت نگه داشتن وزن مفید است. برای افراد چاق انجام 60 دقیقه فعالیت بدنی در روز توصیه می شود.

فعالیت بدنی منظم و کاهش بی تحرکی تاثیرات خوبی بر وزن دارد و از فشار خون بالا جلوگیری می کند.

در عین حال، اگر تغییر سبک زندگی باعث کاهش فشار خون نشود، مصرف دارو ضروری است. البته حتی با دارو نیز تغییراتی در سبک زندگی لازم است. اگر از داروهای فشار خون استفاده می کنید، باید به طور دوره ای به پزشک مراجعه کنید تا مصرف صحیح و مقدار مناسب دارو را یاد بگیرید. در صورت بروز عوارض جانبی ناخواسته با پزشک خود تماس بگیرید. دارو را طبق دستور مصرف کنید و در جای قابل مشاهده نگه دارید تا مصرف آن را فراموش نکنید.

به یاد داشته باشید که برای داشتن یک زندگی سالم باید:

– وزن مناسب خود را حفظ کنید.

– فعالیت بدنی منظم انجام دهید.

– رژیم غذایی سالم داشته باشید.

– نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

– در صورت تجویز دارو، آن را به درستی مصرف کنید.

۲۳۳۲۱۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=248337

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.