افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

فروش گواهی سپرده اغلب به خرده فروشی و عموم مردم انجام شده است.

  • کد خبر : 214387
فروش گواهی سپرده اغلب به خرده فروشی و عموم مردم انجام شده است.

به گزارش بازار، بانک مرکزی با انتشار پاسخی به گزارش روزنامه خراسان درباره تبعات انتشار سپرده با نرخ سود 30 درصدی واکنش نشان داد. متن کامل این پاسخ به شرح زیر است: بانک مرکزی با هدف تحقق شعار سال 1402 که «کنترل تورم و رشد تولید» است و به عنوان نهاد متولی سیاست پولی کشور […]

به گزارش بازار، بانک مرکزی با انتشار پاسخی به گزارش روزنامه خراسان درباره تبعات انتشار سپرده با نرخ سود 30 درصدی واکنش نشان داد. متن کامل این پاسخ به شرح زیر است:

بانک مرکزی با هدف تحقق شعار سال 1402 که «کنترل تورم و رشد تولید» است و به عنوان نهاد متولی سیاست پولی کشور و در راستای رسالت خود در هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش های تولیدی که منجر به رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و بهبود فضای کسب و کار و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی می شود، در ارتباط با صدور گواهی سپرده (ویژه) به مبلغ تقریبی 200 میلیارد تومان به شبکه بانکی کشور. برای تامین مالی تولید پروژه های با راندمان بالا و نیروی محرکه که همه آنها به فروش می رسد دریافت می شود.

رصد و نظارت بر عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری در این خصوص نشان می دهد که بر اساس سیاست های تعیین شده توسط این بانک، فروش اوراق اغلب به صورت خرده فروشی و عموم مردم انجام می شود.

تامین مالی پروژه های تولیدی با سپرده 30 درصدی
پروژه های مد نظر شبکه بانکی کشور توسط بانک ها تامین مالی می شود و فهرست نهایی آنها شامل تامین مالی پروژه ها در بخش های اقتصادی مولد اعم از نساجی، دارویی، کشاورزی، صنایع تبدیلی، صنایع غذایی و غیره است. به بانک مرکزی ارسال شد. همچنین طرح های مذکور در هیات مدیره بانک ها مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و دارای حسابرسی و نظارت ویژه بر مصرف توسط بانک ها خواهد بود.

گواهی سپرده ویژه یکی از ابزارهای سیاست پولی است، این ابزار می تواند به بهبود متغیرهای پولی و دستیابی به اهداف در مسیرهای در نظر گرفته شده کمک کند. این ابزار یکی از روش هایی است که می تواند به طور خاص به تامین مالی شرکت ها کمک کند، به این معنی که تامین مالی سرمایه در گردش شرکت ها از طریق این ابزار قابل انجام است، زیرا تقریبا 82 درصد از تسهیلات ارائه شده در شبکه بانکی بخش صنعت، پرداخت می شود. برای سرمایه در گردش شرکت ها و در مجموع حدود 65 درصد تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش است.

بر این اساس، استفاده از این ابزار تامین مالی در بازار پول، ضمن جلب مشارکت مردم در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور و کاهش انگیزه سفته‌بازی، منجر به جهت‌گیری منابع نقدی به سمت تولید و اشتغال می‌شود و بنابراین، مرکز استفاده از ابزار گواهی، سپرده ویژه برای تامین سرمایه در گردش بنگاه ها به گونه ای برنامه ریزی شد که گواهی سپرده ویژه برای بنگاه ها و پروژه های خاص صادر شود و از این منابع برای تامین مالی شرکت های متقاضی استفاده شود.

لازم به ذکر است؛ نرخ سود گواهی سپرده بر اساس کارایی پروژه ها تعیین می شود و از این طریق مشارکت واقعی بین سرمایه گذار و طرف تامین مالی برقرار می شود. بنابراین گواهی سپرده ویژه هم کارکرد تامین مالی سرمایه در گردش و هم تامین مالی پروژه های ایجاد و توسعه بلندمدت کسب و کار را شامل می شود و گشایش جدی محسوب می شود. بنابراین به این ترتیب منابع به صورت متمرکزتر، موثرتر و کارآمدتر به سمت بخش های مولد اقتصادی هدایت می شود.

این اوراق دارای نرخ سود علی الحساب تعهد شده توسط بانک عامل هستند. همچنین امکان بازخرید این گواهی قبل از تاریخ انقضا وجود دارد و در صورتی که دارنده اوراق به منابعی که برای خرید این گواهی هزینه کرده است قبل از تاریخ انقضا نیاز داشته باشد، می تواند با مراجعه به شعبه صادرکننده آن را بازخرید کند.

ضمناً برای یک پروژه سودآور معین گواهی سپرده (ویژه) صادر می شود و امکان کسب سود قطعی فراتر از سود انباشته پرداختی خریداران وجود خواهد داشت و بسیاری از پروژه های تولیدی که نیاز به تامین مالی دارند می توانند از این ابزار بهره مند شوند.

این گواهی ها از پرداخت مالیات معاف بوده و با توجه به اینکه قرارداد اعطای تسهیلات مبتنی بر گواهی سپرده ویژه است، در نهایت در سررسید اوراق دارای سود ثابت خواهد بود. همچنین با توجه به نیاز به شناسایی سود قطعی، این ابزار دارای حسابرسی ویژه و مستقل بوده و بانک مرکزی نظارت لازم را بر این امر خواهد داشت.

لذا تاکید می شود صدور گواهی سپرده (ویژه) سیاست موقت بانک مرکزی نبوده و با توجه به مقتضیات زمانی و نیاز به مدیریت نقدینگی خاص، در بازه های زمانی مورد نظر اجرا خواهد شد. . تدوین و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. بانک ها و مؤسسات اعتباری می توانند در چارچوب این دستورالعمل، گواهی سپرده ویژه صادر کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=214387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.