افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
2

فروش اقساطی لوازم خانگی بنام مردم به هایپر

  • کد خبر : 181492
فروش اقساطی لوازم خانگی بنام مردم به هایپر

به گزارش خبرنگار اقتصادی. زندگی; وانت هایی که در سال های اخیر در کوچه های شهر به صورت اقساطی لوازم می فروختند، جای خود را به هایپرمارکت هایی داده اند که شعارشان این است: «اگر لوازم هم مدل را با قیمتی کمتر از اینجا بخرید، ما این کار را برای شما انجام می دهیم». دارایی […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی. زندگی; وانت هایی که در سال های اخیر در کوچه های شهر به صورت اقساطی لوازم می فروختند، جای خود را به هایپرمارکت هایی داده اند که شعارشان این است: «اگر لوازم هم مدل را با قیمتی کمتر از اینجا بخرید، ما این کار را برای شما انجام می دهیم». دارایی هایمان را بازیابی کنیم.» شعار جذابی است؛ نکته پنهان این متن را فراموش نکنید.

این هایپرمارکت های لوازم خانگی با خرید تمامی محصولات از یک مدل کارخانه ای برای زنجیره توزیع لوازم خانگی تهدیدی را ایجاد کرده اند. ریسک انحصار در توزیع لوازم خانگی؛ اما چرا و چگونه؟

در همین راستا احسان فدایی، کارشناس صنعت لوازم خانگی در بررسی پایگاه خبری حیات توضیح داد: این هایپرمارکت ها کل سبد مدل های خاص هر برند را که اکثرا پرطرفدار هستند، خرید لوازم خانگی به صورت اعتباری و عملا با این خرید می کنند. با توجه به اینکه کل توزیع آن محصول در اختیار شماست، قیمت گذاری و تعیین حاشیه سود در آن مدل خاص نیز به نظر و کنترل شما می باشد. آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفت و گوی خبرنگار «حیات» با احسان فدایی کارشناس صنعت لوازم خانگی است.

چرا لوازم خارجی در بین ایرانیان محبوبیت دارد و در بین ایرانیان نه؟

مهم ترین چیزی که باعث شده مردم بیشتر از ایرانی لوازم قاچاق را بپذیرند، علامت تجاری و قیمت مشابه یا بعضا کمتر محصولات خارجی نسبت به ایرانی است.

قیمت پایین این کالاها به این دلیل است که کالاهایی که از کشور خارج می شوند تا با لوازم قاچاق جایگزین شوند، پول فیزیکی نیستند. بلکه عمدتاً کالاهای یارانه ای و یارانه ای هستند که قیمت آنها در کشورهای همسایه نسبت به کشور ما گرانتر است. بنابراین کالایی با ارزش دلار 15 تا 28 هزار تومان از خارج از کشور وارد می شود و لوازم خانگی فاقد حقوق گمرکی و تعرفه است و قیمت پیشنهادی آن 50 هزار تومان محاسبه می شود، بنابراین جذابیت آن برای قاچاق بالاست. . ; زیرا اساساً پول قاچاق در گروه پول های خاکستری تعریف می شود و منشا و مبدا ورود و خروج آن قابل شناسایی و کنترل نیست.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی، بله یا خیر؟

ممنوعیت واردات قانونی لوازم خانگی به شکل و مکانیسم فعلی بدون شک به ضرر همه دست اندرکاران صنعت لوازم خانگی است. به ضرر مردم است، زیرا مصرف کننده در حال حاضر محصولی را خریداری می کند که از شرکتی نیست و به همین دلیل است که نمی تواند از خدمات پس از فروش شکایت کند و اگر دستگاه مشکلی داشته باشد نمی تواند از جایی شکایت کند و چه چیزی. مهمتر از آن، این امکان وجود دارد که کالای تقلبی در این فضای تاریک و مه آلود پیدا شود.

جالبتر اینکه قربانی اصلی این ماجرا سازنده لوازم خانگی است زیرا با رقیب ناشناس مبارزه می کند. علاوه بر این، لوازم قاچاق، عوارض و مالیات پرداخت نکرده اند. امروزه می توانید محصولاتی از معروف ترین برندهای دنیا (البته به صورت قاچاق تولید سال 2023 یا 2024) با قیمت های رقابتی در بازار ایران و به دلیل عدم پرداخت عوارض، گمرک و مالیات و ارزی که برای خرید آنها به دست می آید، کالاهایی هستند که ارز دولتی و یارانه ای دریافت می کنند و با قیمت های جذاب وارد می شوند. اما اگر این کالاها به صورت رسمی، شرکتی یا قانونی با تعرفه ای که می پردازند وارد شود، قطعا قیمتی که در حال حاضر در بازار عرضه می شود، دو برابر خواهد شد. بنابراین در صورت آزادسازی واردات لوازم خانگی، برند ایرانی با قیمت رسمی این محصولات راحتتر از قیمت فعلی رقابت خواهد کرد.

آیا خرید اقساطی لوازم خانگی مقرون به صرفه است؟

هایپرمارکت ها اگرچه با بهره مندی از امتیازات و مشوق های فروش اقساطی فرصت ها و امتیازاتی را برای خریدار ایجاد کرده اند، اما از سوی دیگر تهدیداتی از این سبک را نیز به همراه دارند. یکی از انتقاداتی که به هایپرمارکت ها وارد می شود این است که قیمت محصولات در این فروشگاه ها بیشتر از بازار است: به عنوان مثال به دلیل سرمایه در گردش بالای این فروشگاه ها که با کمک بانک ها ایجاد شده است، معمولاً کالایی را در یک برند خریداری می کنند. یا یک مدل محصول کامل ساخته می شود و زمانی که یک محصول کامل از یک برند را خریداری و توزیع می کنند، آن کالا محصول مشابهی در بازار ندارد.

حتماً در شعارهایشان شنیده اید که می گویند: «ما یک مرجع تخصصی در صنعت لوازم خانگی هستیم و اگر بتوانید فاکتوری مشابه لوازم خانگی خریداری شده به همراه داشته باشید، کل کالای خریداری شده را به شما پس می دهیم. ” به عنوان یک قاعده کلی این اتفاق نمی افتد زیرا کل محصول برای آن مجموعه موجود است و آن محصول را نمی توان در بازار یافت که قیمت متفاوتی در بازار خواهد داشت یا اگر در دسترس باشد قطعاً به دلیل فرآیندهایی است که عبور کرده اند تا به خرده فروش برسند، قیمت بالاتری خواهند داشت و این به معنای عدم تضمین و تخصیص عادلانه امتیازات و تسهیلات است که صدای اعتراض را برانگیخت، وگرنه اگر سبک و روند این ابرها مانند روش هایپرتغذیه، ما با نگرانی زیادی روبرو نخواهیم شد.

آیا لوازم خانگی را قسطی بخریم یا خیر؟

در سال های اخیر در مورد فروش اقساطی در چندین هایپرمارکت بزرگ لوازم خانگی صحبت کرده ایم که از منبع بزرگ خدمات بانکی استفاده می کنند و این کار را به صورت خرید اعتباری انجام می دهند.

نکته مهم این است که هنگام خرید نقدی کالا، معمولا قیمتی متفاوت از قیمت خرید اقساطی دارد. اما سوال اینجاست که آیا قیمت فروش اقساطی و سود دریافتی از آن منطق خاصی دارد یا اینکه افزایش قیمت گاهی بین کالای نقدی و اقساطی تا 20 درصد هم می رسد؟

این نکته تا حدی با تورم کشور قابل توجیه است. اما محاسبه این تفاوت مهم است. اساساً مردم به بانک ها اعتماد ندارند، زیرا بانک ها سود تسهیلات بسیار بیشتری نسبت به آنچه به مردم می گویند دریافت می کنند. متاسفانه در فروش اقساطی لوازم خانگی با توجه به اینکه اساس همان سبک و سیاق نظام بانکی کشور است، باز هم شاهد همان نقص هستیم؛ این بدان معنی است که محاسبه سود در واقع بالاتر از آن چیزی است که خریدار فکر می کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=181492

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.