افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
1

فرمان قانون اساسی کجا امضا شد؟ + عکس

  • کد خبر : 182925
فرمان قانون اساسی کجا امضا شد؟  + عکس

زمانی که ناصرالدین شاه در سی امین سالگرد سلطنت خود دستور ساخت عمارتی جدید در باغ نیاوران داد، کاخ صاحبقرانیه در دل باغ نیاوران متولد شد. تاریخچه ساخت این کاخ و فرمان یکی از مهمترین وقایع تاریخ معاصر ایران که در این مکان امضا شد و امروز در سالگرد آن هستیم را بخوانید. با ورود […]

زمانی که ناصرالدین شاه در سی امین سالگرد سلطنت خود دستور ساخت عمارتی جدید در باغ نیاوران داد، کاخ صاحبقرانیه در دل باغ نیاوران متولد شد. تاریخچه ساخت این کاخ و فرمان یکی از مهمترین وقایع تاریخ معاصر ایران که در این مکان امضا شد و امروز در سالگرد آن هستیم را بخوانید.

با ورود به سی و یکمین سال سلطنت ناصرالدین شاه، شاه قاجار سرمست از سالگرد سلطنت، دستور داد در دل باغ زیبای نیاوران کاخی جدیدی برای او بسازند. طراحی عمارت مورد نظر شاه بر عهده حاجب الدوله بود.

اولین باری که ناصرالدین شاه در فرنگ تخم مرغ دید

سلطان صاحبقران اما از ساخت فضای داخلی و حرمسرای عمارت جدید خود غافل نشد. علاوه بر تاج و تخت پادشاه، دستور داد برای همسرانش اقامتگاه، حمام و بین 40 تا 50 خانه که هر کدام دارای 4 اتاق و یک ایوان است، بسازند. اما بعدها مظفرالدین شاه و احمدشاه قسمتی از حرمسرای این کاخ را ویران کردند.

کاخ صاحبقرانیه جدای از معماری، به دلایل دیگری نیز حائز اهمیت است. در همین کاخ بود که یکی از مهمترین وقایع تاریخ معاصر ایران رخ داد. مظفرالدین شاه هنگام امضای فرمان مشروطیت در حیاط کاخ صاحبقرانیه بود.

این تصویر تاریخی که در باغ نیاوران و کاخ صاحبقرانیه به ثبت رسیده است، مظفرالدین شاه را در کنار علم الدوله ثقفی، پزشک خاص خود، در حال صدور فرمان مشروطیت نشان می دهد. در این تصویر علم الدوله مشغول نوشتن این فرمان برای امضای شاه قاجار است.

نسخه ای از سند امضا شده فرمان مشروطیت در حال حاضر در اتاق اسناد کاخ صاحبقرانیه نگهداری می شود.

فرمان قانون اساسی کجا امضا شد؟  + عکس

219215

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=182925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.