افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
2

فرصت شغلی برابر برای مهندسان

  • کد خبر : 125659
فرصت شغلی برابر برای مهندسان

بازار؛ گروه استان ها: در گذشته مالکان شخصا مهندسان را برای پروژه های عمرانی خود انتخاب می کردند و فرآیند توافق خارج از سازمان نظام مهندسی انجام می شد. این منجر به بهره مندی مالکان از تعداد محدودی از مهندسان به دلیل درخواست تخفیف و نرخ های خارج از تایید شد و فرصت های شغلی […]

بازار؛ گروه استان ها: در گذشته مالکان شخصا مهندسان را برای پروژه های عمرانی خود انتخاب می کردند و فرآیند توافق خارج از سازمان نظام مهندسی انجام می شد. این منجر به بهره مندی مالکان از تعداد محدودی از مهندسان به دلیل درخواست تخفیف و نرخ های خارج از تایید شد و فرصت های شغلی برابر برای مهندسان نادیده گرفته شد.

در این میان یکی از مشکلات اساسی در انتخاب طراح و مهندس اجرایی وجود واسطه هایی بود که بنا به علایق شخصی خود رابط مالک و مهندس بوده و اقدامات غیرحرفه ای داشتند.

در نتیجه برای رفع این مشکل و جلوگیری از سوء استفاده های مختلف واسطه ها، شرکت جدیدی با نام «پروانه سنگسف» ایجاد شد. این استارتاپ با رویکردهای جدید و مناسب سعی در تسهیل فرآیند ارتباط مهندسان و مالکان دارد.

در همین رابطه با «مهدی خواجه» موسس استارت آپ ساختمان پروانه گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

* ایده اولیه استارت آپ پروانه ساخت چگونه شکل گرفت؟

ایده اولیه ایجاد استارتاپ Building Butterfly یکی از مشکلاتی بود که برای من به وجود آمد. بر اساس قانون نظام مهندسی ساختمان، خدمات مهندسی به سه دسته طراحی، نظارت و اجرا تقسیم می شود. در گذشته، مالکان مهندسانی را انتخاب می کردند که این خدمات را ارائه می کردند. از سال 2016، آخوندی، وزیر وقت این وزارتخانه نامه‌هایی صادر کرد. توافقات و انتخاب مهندس خدمات طراحی و اجرای قرارداد توسط مالکان خارج از نظام مهندسی و ثبت آنها فقط در سازمان نظام مهندسی صورت گرفته است.

تحت نظارت سازمان نظام مهندسی و طی فرآیندی به نام ارجاع برای پروژه انتخاب و به مالکان ارائه می شود. موضوع قرارداد طراحی و اجرا خارج از سازمان نظام مهندسی انجام شد، با وجود اینکه حق الزحمه آن نیز تصویب شده بود، این موضوع باعث شد تا مالکان به دنبال مهندسانی باشند که بتوانند با تخفیف بیشتری با آنها همکاری کنند.

دلال مهندس را با قیمتی که به نفعش بود به مالک معرفی کرد و در این میان درصد تخفیف در برخی رشته ها بسیار بالا بود.

واسطه مهندس را به قیمتی که برایش سودمند بود به مالک معرفی کرد. این در حالی است که درصد تخفیف در برخی بخش ها بسیار بالا بود. شخصاً به عنوان یک طراح سازه، سال ها نمی توانستم طرح های زیادی را بپذیرم. در نتیجه این احساس نیاز به حل این مشکل و تعریف فرآیندی برای آن به وجود آمد.

* چرا اقداماتی برای اصلاح قانونی این روند انجام نشد؟

پیگیری های قانونی از سوی سازمان نظام مهندسی استان، وزارت راه و شهرسازی و وزارتخانه انجام شده است، اما متأسفانه آن نظریه اصلاح نشد و به همان شکلی که بود همچنان اجرا می شود. اعلام کرد.

این موضوع باعث شد به این داستان فکر کنم تا جلوی واسطه هایی که برای برخی مهندسان و مالکان که در عین حال ذینفعان اصلی این کار هستند، نرخ تعیین می کنند، بگیرم. علاوه بر این، باید شرایطی فراهم شود که اقداماتی انجام شود تا برخی از مهندسین که توانایی انجام آن کار را دارند، در کار خدمات مهندسی شرکت کنند.

*پس به جای تغییر قانون، تصمیم به حذف اغتشاش گران گرفتید؟

در واقع، بله. این مشکل باعث شد که من به عنوان یکی از ذینفعان این مشکل به دنبال راه حلی برای رهایی از این مشکل باشم. این افکار مرا به این نتیجه رساند که می توانم لیستی از مهندسانی داشته باشم که شرایط کاری خود را برای سازندگان تبلیغ کنند و سازندگان مستقیماً مهندسان را استخدام کنند. این موضوع باعث می شود تا از تعیین قیمت توسط واسطه ها جلوگیری شود و سودی که قرار است وجود داشته باشد بین این دو گروه تقسیم شود و همچنین امکان همکاری مهندسان بیشتری با تولیدکنندگان فراهم شود.

در گذشته مهندسان محدودی بودند که با واسطه ها قراردادهای پشت پرده می بستند و به همین دلیل از ابتدا در شرایطی که پیش آمد، آن واسطه ها دیگر مهندسان را نمی پذیرفتند. در نتیجه ایده سایت با مجوز برنامه ریزی متولد شد.

*آیا نمونه مشابه دیگری برای این ایده وجود داشت؟

متأسفانه این روند در گذشته سابقه ای در خدمات مهندسی کشور نداشته است، بنابراین در جای دیگری الگوبرداری نشده است. این یک ایده بسیار ساده است، وقتی بین دو گروه واسطه وجود داشته باشد، آن دو گروه می توانند خود را به هر شکلی و با هر وسیله ای به یکدیگر معرفی کنند.

در اینجا این ابزار سایتی است که مهندسان در آن شرایط و صلاحیت های کاری خود را ثبت و تبلیغ می کنند. از سوی دیگر، سازندگان و صاحبان پروژه ها می توانند با مراجعه به سایت، مهندس متناسب با شرایط کاری مورد نظر خود را انتخاب کنند. بنابراین در این بین هیچ واسطه ای وجود نخواهد داشت که تعدیل نرخ ها را انجام دهد و فقط افراد خاصی را به مالک معرفی کند.

* مکانیسم و ​​عملکرد سایت را بیشتر توضیح می دهید؟

سایت ما بستری است که دارای دو گروه مخاطب مهندس و سازنده است که در این فرآیند قیمت گذاری و طرح ریزی انجام می شود. در سامانه ای که آماده کرده ایم مهندسان جواز کار، رشته تحصیلی، توانایی کاری و شرایط همکاری خود را ثبت و اعلام می کنند. این اطلاعات در پایگاه داده سیستم ثبت می شود و از طرف دیگر سازندگان می توانند با توجه به متراژ ساختمان، تعداد طبقات و … اطلاعاتی از شرایط پروژه خود وارد کنند. در سیستم

این سیستم به صورت هوشمند مهندسی را ارائه می دهد که صلاحیت و ظرفیت این کار را دارد. لیست مهندسانی که قیمت همکاری آنها نیز اعلام می شود در اختیار سازندگان قرار می گیرد تا بتوانند افراد مورد نظر خود را از بین خود انتخاب کنند.

* ایده شما به جز حذف واسطه چه مزیت دیگری دارد؟

مشکلی که تاکنون در فرآیند انتخاب طراح و مجری وجود داشت، حضور واسطه هایی بود که تنها تعدادی مهندس خاص و مطلوب را معرفی می کردند. این بدان معناست که سطح کیفیت خدمات مهندسی محدود به مجموعه خاصی از مهندسان است و از سوی دیگر، نرخ ها به گونه ای است که واسطه ها ممکن است از مهندسان تخفیف و هزینه همکاری درخواست کنند، اما آنها را به خود واگذار نکنند. مستقیماً به سازنده می رسد و در این بین سودی حاصل می شود که فقط به نفع واسطه است. یعنی سازنده مبلغی را به واسطه پرداخت می کند و در این بین ممکن است بین هزینه های پرداختی به مهندس تفاوت زیادی وجود داشته باشد. این باعث شد که این مشکل را در این سیستم حل کنیم.

دلال ها از مهندسان تخفیف و نرخ تعاونی می خواهند اما مستقیماً به تولیدکننده نمی دهند و این وسط سودی است که فقط به سود دلال است.

امیدواریم حضور بیشتر مهندسان در پروژه ها باعث افزایش سطح کیفی خدمات مهندسی شود و این رقابت در سطح کمی نیز ایجاد شود و همچنین سودی که قبلا فقط برای واسطه ها بود بین سازندگان تقسیم شود. . و مهندسان

*در حال حاضر با چه مجموعه هایی همکاری دارید؟

خوشبختانه دو تفاهم نامه بین سازمان نظام پروانه ساخت و ساز و سازمان نظام مهندسی استان گلستان و انجمن انبوه سازان استان گلستان منعقد شد. من به عنوان موسس این استارتاپ در جلسه هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی و انجمن انبوه سازان شرکت کردم و نحوه عملکرد سیستم را برای آنها توضیح دادم که منجر به تنظیم تفاهم نامه همکاری شد. امید است این قرارداد همکاری اجرایی شود تا بتوانیم هم در خدمت گروه های مهندسی و هم به انبوه سازان باشیم.

ما معتقدیم که ساخت پروژه ساختمانی یک امر فنی و مهندسی است و طبق قانون فقط مهندسان می توانند پروژه ساختمانی را احداث کنند. به امید روزی که بتوانیم تمامی مراحل ساخت ساختمان اعم از اخذ مجوز، ترسیم نقشه و اجرای آن توسط مهندسان را انجام دهیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=125659

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.