افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
2

فرش دستباف اصفهان پر از مشکلات فرش ترکی “راج باه راج” با دست ایرانی

  • کد خبر : 135313
فرش دستباف اصفهان پر از مشکلات فرش ترکی “راج باه راج” با دست ایرانی

مجموعه استان ها; بازار: طبق آمار هم اکنون بیش از 450 هزار بافنده فرش دستباف در اصفهان داریم که بیشتر آنها به دلیل نداشتن بیمه و انگیزه برای بافت فرش و دستمزد پایین راهی کشورهای همسایه شده اند. استادکارانی که بخشی از اشتغال زایی در صنعت فرش اصفهان را بر عهده گرفته بودند، اما با […]

مجموعه استان ها; بازار: طبق آمار هم اکنون بیش از 450 هزار بافنده فرش دستباف در اصفهان داریم که بیشتر آنها به دلیل نداشتن بیمه و انگیزه برای بافت فرش و دستمزد پایین راهی کشورهای همسایه شده اند. استادکارانی که بخشی از اشتغال زایی در صنعت فرش اصفهان را بر عهده گرفته بودند، اما با نبود آنها، فرش اصفهان آرام آرام از رقابت جهانی عقب می ماند.

فعالان این عرصه معتقدند سود اصلی قالی بافی نصیب تجار می شود که همین امر باعث شده تا قالیبافان با بی انگیزگی مواجه شوند. اکنون اگرچه به گفته متولیان اصفهان مقدمات صدور گواهینامه فرش اصفهان فراهم شده و زیرساخت های لازم در حال تکمیل است، اما مدت زیادی از شروع کار رقبا و کپی نقشه فرش ایران و اصفهان می گذرد. اسنادی به نام آنها در دنیا

در عین حال گواهی ثبت فرش سند مالکیتی است که مشخصات کامل فرش اعم از نوع کارت، نام طراح، نام بافنده و محل بافت، نوع فرش را نشان می دهد. بافندگی، رنگرزی و غیره از سوی دیگر، مشتریان داخلی با اطمینان بیشتری قالی را خریداری می کنند، اما از سوی دیگر، بافندگانی هستند که به کشورهای رقیب مهاجرت می کنند.

مهاجرت قالی سازان و صنعتگران

ناصر صیرافیان یکی از فعالان این عرصه است که 50 سال است در این عرصه فعالیت می کند. وی در گفت و گو با خبرنگار بازار و در پاسخ به این سوال که چرا در سال های اخیر موج عظیمی از مهاجرت صنعتگران فرش به کشورهایی مانند ترکیه، پاکستان و افغانستان وجود داشته است، به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه نمی توان این موضوع را کتمان کرد که Handwown قالیبافان مهاجرت می کنند زیرا مشکلات به قدری با قالی بافی مرتبط است که برخی از بافندگان ترجیح می دهند این شغل را رها کرده و شغل خود را تغییر دهند یا برای شرایط بهتر به کشورهای همسایه مهاجرت کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر انواع مشکلات از تجار گرفته تا عدم بیمه قالیبافان بسیاری از آنها را مستاصل کرده است، گفت: با توجه به وارداتی بودن مواد اولیه فرش و پشم و با توجه به گرانی مواد اولیه مواد فرش. تولید کنندگان با مشکلات جدی مواجه شده اند. موضوعی که ضربه مهلکی به اعتبار هنر و فرهنگ کشورمان وارد کرده است.

سبک و سیاق فرش ایرانی شکلی دارد که کشورهای دیگر هم آن را می پسندند و به هر حال چهره خوبی در دنیا دارد، اما اکنون شاهد آن هستیم که کشورهای رقیب مانند افغانستان، نپال و ترکیه از طرح های ایرانی استفاده می کنند و از طرح های کپی برداری می کنند. ما آنها را می فروشیم. مثل فرش های خودت

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان نیز در گفت و گو با بازار این موضوع را تایید کرد و به خبرنگار بازار گفت: سبک فرش ایرانی شکلی دارد که کشورهای دیگر آن را می پسندند و به هر حال وجهه خوبی دارد. اما اکنون شاهد هستیم کشورهای رقیب مانند افغانستان، نپال و ترکیه که با بهره گیری از طرح های ایرانی و کپی برداری از فرش ما را به نام خود می فروشند.

ساعد ایساچی همچنین موضوع مهمی را فاش کرد. صادرات فرش اصفهان به طور جدی به عرش رسیده و صادرات میلیاردی فرش میلیونی شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار درباره علت رکود صادرات فرش دستباف اصفهان گفت: متأسفانه چند سالی است که تلاش می شود سایه تکلیف ارزی فرش از بین برود و در طول هشت سال. با تلاش‌ها، تمام مراحل اداری انجام شده است، اما هنوز به پایان نرسیده است. این موضوع باعث شده شرایط صادرات فرش به طور جدی تحت الشعاع قرار گیرد و تعهد ارزی در کنار تحریم ها باعث شده فرش روی زمین بماند.

شناسنامه ای که اصالت را ایجاد می کند

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بازار مبنی بر اینکه فرش اصفهان تا چه اندازه می تواند برای کاهش مشکلات گواهینامه داشته باشد، گفت: این مشکل قطعا بر صادرات فرش و ارقام آماری آن تاثیرگذار خواهد بود. شفاف‌تر باشد و همچنین به این دلیل که تمام مشخصات فرش‌های تولید شده در شناسنامه درج شده است. خریدار در زمان خرید از این مشخصات مطلع شده و با خیال راحت خرید می کند.

مشکلات فرش دستباف اصفهان به زمین خورد

در همین راستا رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان اصفهان نیز در گفتگو با بازار در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چقدر صادرات داریم، گفت: متاسفانه صادرات فرش نداریم و کل صادرات فرش ایرانی است. در سال گذشته 42 میلیون دلار و در 6 ماهه اول سال گذشته 12 میلیون دلار بوده است.

مهدی حکیتن نژاد به بازار می گوید: در گذشته ای نه چندان دور صادرات فرش دستباف به بیش از دو میلیارد می رسید.

تحریم ها ما را از صادرات فرش باز داشته و به دلیل سختی صادرات، اروپایی ها انگیزه خرید فرش ایرانی را ندارند و به آمریکا و عربستان صادر نمی شود و همین موضوع باعث شده بسیاری از فعالان این حوزه با آن مواجه شوند. ورشکستگی . .

وی با بیان اینکه موانع زیادی در صادرات فرش به وجود آمده است، تصریح کرد: تحریم ها صادرات فرش را برای ما غیرممکن کرده است و به دلیل سختی صادرات، اروپایی ها انگیزه خرید فرش ایرانی را ندارند و به همین دلیل بسیاری از فعالان این عرصه هستند. این منطقه با ورشکستگی مواجه خواهد شد.

به گفته حقیقت نژاد، به دلیل عدم صادرات، تولید فرش با وضعیت نامناسبی مواجه شده و به بازارهای داخلی محدود شده است که به دلیل تورم و مشکلات معیشتی که مردم دارند; حجم تولید نمی تواند پاسخگوی تقاضای بازار باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف همچنین در پاسخ به این سوال بازار که ثبت فرش اصفهان تا چه حد می تواند منجر به تغییر در روند خرید و فروش و در جهت تثبیت وضعیت فرش دستباف اصفهان شود؟ مواد اولیه و نوع رنگ های مورد استفاده. نباتی یا شیمیایی بودن آنها کیفیت آنها مشخص می شود و فرش هایی که دارای شناسنامه یا شناسنامه هستند جایگاه فرش ایران را نسبت به کشورهای رقیب بهبود می بخشد.

وی با بیان اینکه گواهینامه فرش اصالت آن را تایید می کند و تصریح می کند که این فرش در واقع در خود اصفهان بافته شده یا در استان دیگری با هزینه کمتری تولید شده است و در هر صورت نقش مهمی در ارتقای جایگاه فرش اصفهان دارد. . آهسته آیتمی که برای صاحبان خانه یا کسانی که گواهی تولد فرش می خواهند بسیار مهم است.

پس از گشت و گذار کوتاهی در بازار فرش دستباف اصفهان، به راحتی می توان صحت سخنان رئیس اتحادیه فرش فروشان را درک کرد. بازار فرش دستباف اصفهان هم اکنون در رکود به سر می برد و به گفته فروشندگان در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

بازار خاموش و کور

اصغر پورحمت یکی از فروشندگان بازار حکیم اصفهان به مغازه هایی اشاره می کند که به دلیل رکود و رکود بازار فرش در رابطه با وضعیت قالی دستبافان تعطیل شده اند و به بازار گفت: بسیاری از فعالان بازار به دلیل وضعیت نامناسبی که وجود دارد و نمی توانند صادرات داشته باشند از کار افتاده اند. به دلار فروخته شده اند.

مشکلات فرش دستباف اصفهان به زمین خورد

این فروشنده باتجربه ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد فقط تک و توک سوابق را نگه می دارند و بقیه فعالان بازار تغییر شغل می دهند و این رها شدن بازار فرش که ارزآوری زیادی برای کشور دارد باعث این موضوع می شود. بازار با مشکلات جدی مواجه است و ما آن را از دست خواهیم داد.

نقش ضعیف بازاریابی و برندسازی

در همین راستا یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه فرش دستباف شناسنامه ایران و اصفهان است و یکی از صنایع مهمی محسوب می شود که در سایه مهجوریت از بین می رود. اصفهان یکی از قطب های مهم فرش دستباف است که با توجه به پتانسیل آن باید به آن توجه کرد.

در حال حاضر، پاشنه آشیل فرش دستباف ما، ذائقه‌ای نیست. این امر باعث شده تا کشورهای همسایه با کپی رنگ های مختلف و به روز رسانی نقشه ها، تندر ما را بدزدند.

سهیل فتاحی ادامه داد: در حال حاضر پاشنه آشیل فرش دستباف ما به ذائقه توجهی ندارد. این امر باعث شده تا کشورهای همسایه با کپی رنگ های مختلف و به روز رسانی نقشه ها، تندر ما را بدزدند.

وی تاکید کرد: از جمله مشکلات اقتصادی مغفول مانده اصفهان عدم توجه به توسعه زیرساخت ها و بازاریابی فرش اصفهان است که باعث کاهش صادرات فرش اصفهان شده است، از سوی دیگر شبکه گسترده فرش و قالی از اصفهان. . تجار یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی صنعت فرش دستباف در این کلانشهر دانستند.

این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان تنها برای استفاده از فرصت های بیمه ای و وام قالی بافی وارد این صنعت می شوند و پس از اخذ وام از بانک ها از آن در صنایع دیگر استفاده می کنند.

فرش دستباف محصولی است که می تواند منبع ثروت اصفهان و در عین حال ایجاد اشتغال باشد، اما امروزه نه تنها صادر نمی شود، بلکه به دلیل کپی برداری از طرح های اصفهان، به سایر کشورها فروخته می شود و ضرر به ما می رسد اگرچه برندسازی، بازاریابی و حمایت مناسبی از سوی تولیدکنندگان فرش داریم، اما می توانیم از اوج مشکلات عمر فرش اصفهان را کاهش دهیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=135313

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.