افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

فرسودگی تجهیزات و امکانات، مقصر اصلی عدم تعادل انرژی است

  • کد خبر : 403490
فرسودگی تجهیزات و امکانات، مقصر اصلی عدم تعادل انرژی است

به گزارش بازار، «رضا حاجی کریم» امروز (یکشنبه) در نشست خبری افزود: تاسیسات گلوگاه عدم تعادل انرژی است و باید نوسازی شود. وی کشورمان را ششمین کشور جهان در مصرف فرآورده های هیدروکربنی عنوان کرد و ادامه داد: روزانه نزدیک به هفت میلیون بشکه معادل نفت در کشور انرژی مصرف می کنیم. رئیس کنفدراسیون آب […]

به گزارش بازار، «رضا حاجی کریم» امروز (یکشنبه) در نشست خبری افزود: تاسیسات گلوگاه عدم تعادل انرژی است و باید نوسازی شود.

وی کشورمان را ششمین کشور جهان در مصرف فرآورده های هیدروکربنی عنوان کرد و ادامه داد: روزانه نزدیک به هفت میلیون بشکه معادل نفت در کشور انرژی مصرف می کنیم.

رئیس کنفدراسیون آب کشور کشورمان را چهارمین مصرف کننده گاز در جهان دانست و خاطرنشان کرد: ما دوازدهمین مصرف کننده نفت در جهان هستیم در حالی که تولید ناخالص داخلی کشور در رتبه 26 جهان قرار دارد که نشان دهنده ضایعات است. انرژی در کشور

وی با بیان اینکه در عمان به ازای هر مترمکعب آب مصرفی 87 دلار ثروت ایجاد می شود، گفت: این رقم معادل 57.5 دلار ثروت در آمریکا و 30 دلار به ازای هر مترمکعب مصرف آب است.

رئیس کنفدراسیون آب کشور ادامه داد: ترکیه به ازای هر مترمکعب آب مصرفی 15.5 دلار ثروت ایجاد می کند در حالی که کشور ما به ازای هر مترمکعب آب مصرفی 4.2 دلار ثروت ایجاد می کند که با توجه به امکانات کشور ناچیز است.

حاجی کریم با بیان اینکه سالانه حدود 300 میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود، اظهار داشت: سالانه حدود 170 میلیارد دلار انرژی در کشور مصرف می شود.

وی با تاکید بر تلاش برای رفع اختلافات در حوزه انرژی، از تلاش بخش خصوصی برای ورود به این موضوع خبر داد و گفت: این موضوع مشروط به به رسمیت شناختن حقوق بخش خصوصی از سوی دولت است.

تاسیسات عامل 70 درصد اتلاف انرژی در ساختمان ها هستند

در ادامه این جلسه «محمد هاشمی» عضو هیئت مدیره اتحادیه خدمات عمومی با بیان اینکه 70 درصد انرژی مصرفی ساختمان ها در بخش خدمات عمومی هدر می رود، اظهار داشت: 15 درصد انرژی هدر می رود. در بخش روشنایی و بقیه در بخش های دیگر.

وی عایق کاری ساختمان را عاملی مهم در کاهش اتلاف انرژی در بخش ساختمان عنوان کرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: همچنین استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی مطابق با استانداردهای جهانی بخش بزرگی از عدم تعادل انرژی را برطرف می کند.

این فعال صنعت برق تصریح کرد: اگر در شهری مانند تهران تنها لوله های ساختمان ها عایق بندی می شد، حدود 500 میلیون دلار برای ذخیره سازی سرمایه گذاری می شد.

هاشمی بر لزوم اصلاح اقتصاد انرژی و نه با ابزار قیمت گذاری تاکید کرد و گفت: ابزار قیمت گذاری آسان ترین راه است هرچند راه های دیگری نیز وجود دارد.

وی هوشمندسازی و اتوماسیون را گزینه هایی دانست که می توان برای کاهش مصرف انرژی از آنها استفاده کرد.

عضوهیئت مدیره اتحادیه برق، فرهنگ سازی را یکی دیگر از راهکارهای مصرف بهینه که راهکاری بلندمدت است برشمرد و خاطرنشان کرد: 48 درصد پنجره ها، 24 درصد درها، 13 درصد کانال های تهویه مطبوع و 10 درصد. دودکش ها و بخاری ها باعث اتلاف انرژی می شوند.

هاشمی با بیان اینکه در زمینه مصرف بهینه انرژی کمبودی نداریم، تصریح کرد: کاهش سالانه پنج درصدی ضایعات انرژی در ساختمان ها الزامی است و به این ترتیب با عایق کاری سالانه 410.55 مگاوات انرژی و 496.108 میلیون دلار صرفه جویی می شود. سرمایه گذاری تبدیل به انبار می شود.

این رهبر صنفی ادامه داد: انجام این وظیفه در کمتر از 2 سال بازگشت سرمایه دارد و همچنین کاهش 154.26 میلیارد مترمکعبی انتشار دی اکسید کربن را به دنبال دارد.

وی با اشاره به تعهدات معاهده پاریس گفت: 37 کشور جهان این قرارداد را امضا کرده اند که در این میان سوئیس 35 دلار، آفریقای جنوبی 8 دلار و کانادا 50 دلار برای هر متر مکعب دی اکسید کربن جریمه تعیین کرده اند. انتشار کربن برای این کار شرایط بهتری را هم در تابستان و هم در زمستان از نظر تامین و مصرف برق و گاز بهینه کرده ایم.

در ادامه افشین شباب یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره اتحادیه برق نیز با بیان اینکه در زمینه تولید برق در حال اتلاف انرژی هستیم، گفت: یعنی تولید تعمیراتی نداریم، وی افزود: به عنوان مثال اگر یک میلیون بشکه نفت داشته باشیم فقط می توانیم 800 هزار بشکه برداشت کنیم. اما در صورت عدم تولید تعمیر و نگهداری، این میزان کاهش می یابد و به 500 هزار بشکه می رسد.

وی افزود: ما به فناوری روز در زمینه استخراج در میادین مشترک دسترسی نداریم. بنابراین تلفات زیاد است، موضوع دیگر این است که در استخراج نفت نمی‌توانیم از گازی که همراه نفت است استفاده بهینه کنیم. بنابراین علاوه بر آلودگی، انرژی نیز هدر می رود.

مشاور اتحادیه تولیدکنندگان صنعت برق با اشاره به نقش تحریم و دور شدن از فناوری روز در حوزه پسماند گفت: در حوزه انتقال نیز پسماند داریم؛ به عنوان مثال بسیاری از تاسیسات شبکه ای پمپ بنزین های تهران هستند. بدتر شده یعنی فقط بحث مصرف نیست که ما را ناراضی می کند و بیشتر مشکل قبل از مصرف است.

وی بیان کرد: سالانه پنج میلیارد متر مکعب گاز و هشت میلیارد کیلووات ساعت برق از دست می دهیم و با سرمایه گذاری می توان بخشی از این انرژی را به چرخه بازگرداند و از عدم تعادل جلوگیری کرد.

اولین همایش ملی تاسیسات گلوگاه انرژی نترازی 4 آذرماه سال جاری برگزار می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.