افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

فرزانه کابلی مادر علی کوچولو پس از 25 سال و رقصنده شدن در آمریکا + عکس

  • کد خبر : 412243
فرزانه کابلی مادر علی کوچولو پس از 25 سال و رقصنده شدن در آمریکا + عکس

بیوگرافی فرزانه کابلی (زادهٔ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۲۸ در تهران) بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما اهل ایران است. هادی مرزبان بازیگر و کارگردان تئاتر همسر و علی اصغر گرمسیری بازیگر سابق تئاتر و سینما عموی وی هستند. خانواده فرزانه کابلی در ابتدای زندگینامه فرزانه کابلی باید گفت که وی در سال 1328 در تهران به دنیا […]

بیوگرافی فرزانه کابلی (زادهٔ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۲۸ در تهران) بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما اهل ایران است. هادی مرزبان بازیگر و کارگردان تئاتر همسر و علی اصغر گرمسیری بازیگر سابق تئاتر و سینما عموی وی هستند.

خانواده فرزانه کابلی

در ابتدای زندگینامه فرزانه کابلی باید گفت که وی در سال 1328 در تهران به دنیا آمد. پدر و مادرش نوازنده بودند. از کودکی همیشه به رقص و بازیگری علاقه زیادی نشان می داد و این فعالیت ها را در مدرسه ادامه می داد. او دوره باله را در وزارت فرهنگ و هنر گذراند. همچنین در دوران دبیرستان قهرمان پرش ارتفاع دوره اول دبیرستان های تهران شد.

فرزانه کابلی

رقص و فرزانه کابلی

کابلی در هنرستان ملی فولکلور ایران رقص های ملی و محلی را آموخت و در آنجا رقص های ایرانی بسیاری را آموخت و اجرا کرد. در این دوره و مدت‌ها پس از آن، برای هنردوستان ایران و سایر کشورها، رقص‌های محلی و سنتی ایرانی مانند «تربت جام»، «کردی»، «بجنوردی»، «کهگیلویه و بویراحمد»، «آذری»، «بلوچی». «سیستانی»، «ترکمن»، «گیلانی»، «مازندرانی»، «سوشتری» و همچنین رقص‌های کلاسیک مانند «هفت‌پیکر»، «نظامی»، «چلستون» و «ضرب و زنگوله» را اجرا کرد. او همچنین بخشی از گروه رقص محلی پنج نفره بود که برای جشن‌های 2500 ساله انتخاب شد، جایی که او به تنهایی (به تنهایی) در مقابل پادشاهان و سران دولت‌ها می‌رقصید.

فرزانه کابلی

خانم کابلی یکی از شاگردان رابرت دووارن رقصنده بلژیکی-بریتانیایی است که بیش از 11 سال در ایران زندگی کرده و رقص های محلی ایرانی را جمع آوری کرده است. مهرداد پهلبد، وزیر فرهنگ وقت، فرزانه کابلی را ستاره رقص های محلی ایران نامید. او یکی از رقصندگانی بود که روی صحنه تالار رودکی جدید به رقصیدن پرداخت.

فرزانه کابلی و آغاز تئاتر و سینما

فرزانه کابلی

پس از انقلاب ایران، فرزانه کابلی فعالیت خود را در سینما و تئاتر آغاز کرد. او در سال 1346 به استخدام وزارت فرهنگ و هنر و در سال 1357 به اداره تئاتر درآمد. اولین اجرای تئاتر او «همه پسران من» آرتور میلر به کارگردانی اکبر زنجانپور بود. اولین حضور او در تلویزیون «ستارخان» به کارگردانی جهانگیر الماسی بود.

فرزانه کابلی

او در این نمایش با بازیگرانی چون خسرو شکیبایی، هادی مرزبان و ثریا قاسمی همبازی شد. وی فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۶۳ با فیلم صاعقه به کارگردانی ضیاءالدین دری آغاز کرد. نقش دوم او در فیلمی مربوط به تنوره دیو به کارگردانی داریوش عیاری بود. او در اواسط دهه 60 در نقش مادر علی کوچولو در سریال علی کوچولو به کارگردانی امیرحسین گهرایی که از شبکه دوم سیما پخش می شد ظاهر شد.

کابلی علاوه بر بازی در تئاتر و سینما و رقص، رقص هایی را نیز صرفاً برای تماشاگران زن اجرا می کرد. انتشار فیلمی از یکی از کلاس های رقص او در سال 1374 دلیل کناره گیری او از عرصه هنر بود و از آن زمان برای چندین سال به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا به تحصیل در رشته رقص مدرن پرداخت.

فرزانه کابلی

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.