افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
10

فراتر از نوزادان، عفونت RSV افراد مسن را نیز در معرض خطر قرار می دهد

  • کد خبر : 3357
فراتر از نوزادان، عفونت RSV افراد مسن را نیز در معرض خطر قرار می دهد

5 دسامبر 2022 – «فصل» ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) امسال به دلایلی قابل توجه است، از جمله افزایش نسبتاً زودرس و بزرگ در مواردی که ظرفیت بیمارستان‌های کودکان در سراسر کشور را به چالش می‌کشد. اما توجه به موارد اطفال تحت الشعاع قرار دارد که چگونه این ویروس خطر ابتلا به افراد 65 سال و […]


5 دسامبر 2022 – «فصل» ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) امسال به دلایلی قابل توجه است، از جمله افزایش نسبتاً زودرس و بزرگ در مواردی که ظرفیت بیمارستان‌های کودکان در سراسر کشور را به چالش می‌کشد.

اما توجه به موارد اطفال تحت الشعاع قرار دارد که چگونه این ویروس خطر ابتلا به افراد 65 سال و بالاتر را نیز افزایش می دهد. آن آر. فالسی، MD، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه روچستر در نیویورک، می‌گوید RSV در آمریکایی‌های مسن‌تر «هم توسط پزشکان و هم به‌ویژه عموم مردم کمتر شناخته شده است».

حتی خانواده رئیس بنیاد ملی بیماری های واگیر نیز در امان نبوده اند.

پاتریشیا (پتسی) ای. استینچفیلد، یک پرستار متخصص اطفال، رئیس بنیاد، می‌گوید: «خانواده ما تجربه‌ای معمولی از RSV داشتند – جایی که بچه‌های کوچک ابتدا آن را دریافت کردند.. خانواده نزدیک او شامل او و شوهرش است که هر دو در دهه 60 زندگی خود هستند. دختر و شوهرش در 30 سالگی؛ و دو نوه که 3 سال و 16 ماه دارند.

استینچفیلد و همسرش بیشتر هفته در مراقبت از کودکان کمک می کنند، “بنابراین ما خیلی با بچه ها هستیم.”

زمانی شروع شد که کودک 3 ساله به پیش دبستانی رفت و با سرماخوردگی خفیف به خانه آمد. استینچفیلد می‌گوید: سپس یادداشتی به خانه آمد مبنی بر اینکه تست RSV سه کودک در کلاس او مثبت بوده است، “بنابراین به احتمال زیاد این همان چیزی بود که او داشت، اگرچه هرگز آزمایش نشد.” “روش پیشرفت بیماری بسیار شبیه RSV بود.”

سپس کودک 3 ساله عفونت را به کودک 16 ماهه منتقل کرد. هر دوی آنها تب خفیف، آبریزش بینی و سرفه داشتند، اما خس خس سینه زیاد نداشتند.

استینچفیلد، دخترش و همسرش هرکدام کمتر از یک هفته علائم خفیف داشتند. او می‌گوید: «تمام کار من در اطفال بوده و بچه‌ها مستقیماً در صورتم سرفه می‌کنند، بنابراین فکر می‌کنم آنتی‌بادی‌های RSV بسیار خوبی دارم».

شوهرش آنقدر خوش شانس نبود. شوهرم که 66 سال سن دارد، همین الان، 4 هفته بعد، سرفه اش آرام می شود.

نشان می‌دهد که چگونه RSV می‌تواند در بزرگسالان مسن‌تر جدی‌تر باشد، «او سرفه‌های خس خس سینه زیادی داشت، بدن درد بدی داشت و در واقع چند روز اول در رختخواب بود. او می‌گوید که او واقعاً به سختی نفس می‌کشید.

این برای RSV معمولی است. استینچفیلد می‌گوید: پس از اتمام دوره عفونی و شروع کمی بهتر شدن، می‌توانید به مدت 3 تا 4 هفته سرفه طولانی مدت داشته باشید.

علائم مشابه

تشخیص در افراد جوان و مسن می تواند چالش برانگیز باشد زیرا RSV علائم اغلب با هم همپوشانی دارند آنفولانزا، کووید-19، سرماخوردگی و سایر بیماری ها. سرنخ هایی که به RSV اشاره می کنند عبارتند از خس خس – صدای تنفسی با صدای بلند – و استفاده از معده و سایر عضلات برای کمک به تنفس.

علائم RSV در افراد جوانتر و مسن تر اغلب مشابه است. دکتر ریچارد وندرینک، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو، می گوید: «بسیاری چیزها یکسان هستند، به ویژه برجسته شدن سرفه شدید و بیماری راه هوایی.

وندرینک می‌گوید، اما از آنجایی که کودکان راه‌های هوایی کوچک‌تری نسبت به بزرگسالان دارند، التهاب ناشی از RSV می‌تواند مشکلات بیشتری را در بیماران جوان‌تر ایجاد کند. برای مثال، پاکسازی مخاط افزایش یافته می تواند دشوارتر باشد.

این مقدار مخاط می تواند راه هوایی کودک را مسدود کند و حتی باعث فروپاشی ریه شود. این حالت که به نام آتلکتازیوندرینک می گوید: «یک دلیل اصلی برای پذیرش در بخش مراقبت های ویژه کودکان است

در مقابل، او می‌گوید: «بزرگسالان راه‌های هوایی بزرگ‌تری دارند، بنابراین ما به اندازه‌ای شاهد مسدود شدن مخاط و آتلکتازی نیستیم».

خطرات RSV در افراد مسن

وندرینک می‌گوید افراد مسن بیشتری به دلیل قرار گرفتن در معرض نوه‌هایی که این ویروس را دارند به RSV مبتلا می‌شوند.

خطرات در افراد 65 سال و بالاتر عمدتاً به دلیل سیستم ایمنی ضعیف تر مرتبط با پیری و سایر شرایط سلامت متفاوت است. وندرینک در الف اشاره کرد مطالعه 2017 وی گفت: “با افزایش تعداد افراد مسن و مبتلایان به بیماری های مزمن پزشکی، بار عفونت های تنفسی ویروسی افزایش می یابد.”

فالسی می‌گوید افرادی که مشکلات قلبی و ریوی دارند در معرض خطر بالاتری قرار دارند. به عنوان مثال، عفونت می تواند بیماری مزمن انسدادی ریه، آمفیزم، نارسایی قلبی یا آسم را بدتر کند.

فالسی از نویسندگان مشترک الف بررسی و تحلیل ژوئن 2022 از 14 مطالعه که نشان داد، بسته به وضعیت سلامتی، افراد مسن تر از 65 سال که برای RSV به دنبال مراقبت های پزشکی بودند، 28 برابر بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان بودند، در مقایسه با افراد همسن و سال بدون بیماری مزمن پزشکی.

ردیابی علائم

مهم است که مراقب فردی مبتلا به RSV در هر سنی باشید تا مطمئن شوید که این بیماری وجود دارد علائم بدتر نمی شودn، فالسی می گوید. به عنوان مثال، اگر یک فرد مسن مبتلا به RSV “بسیار ضعیف، مسن یا دارای مشکلات جدی سلامتی است، در یک یا دو روز پیگیری لازم است تا مطمئن شوید که دچار مشکل نمی شود و به مراقبت های پزشکی نیاز دارد.”

نرخ هفتگی RSV بر اساس گروه سنی گزارش شده توسط CDC نشان می دهد که بستری شدن RSV در بیمارستان وجود دارد بیش از 10 برابر بیشتر احتمال دارد برای کودکان زیر 5 سال، در مقایسه با بزرگسالان 65 سال و بالاتر. نرخ برای هفته منتهی به 19 نوامبر 36 بستری شدن در بیمارستان به ازای هر 100000 نفر در گروه جوان تر، در مقایسه با 3 مورد در 100000 در گروه مسن تر بود.

اما حتی اگر کمتر رایج است، RSV می تواند در برخی از افراد مسن جدی باشد. CDC نیز برآورد می کند 60000 تا 120000 آمریکایی مسن هر سال با عفونت های RSV در بیمارستان بستری می شوند و حدود 6000 تا 10000 نفر از این عفونت جان خود را از دست می دهند.

استینچفیلد می‌گوید: «چیزی که ما در مورد افراد مسن نگران هستیم این است که گاهی اوقات، ممکن است به یک عفونت باکتریایی ثانویه تبدیل شود که در یک قسمت از ریه شما ته نشین می‌شود، باعث ابتلا به ذات‌الریه می‌شود و شما را به بیمارستان می‌برد.» “این جایی است که ما برخی از این اعداد شگفت‌انگیز را در مورد بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر در افراد 65 سال و بالاتر دریافت می‌کنیم.”

استینچفیلد نیز یک نکته کاربردی را به اشتراک گذاشت. RSV ویروسی است که روی سطوح، به ویژه سطوح صاف مانند میزهای آشپزخانه، میزها و ریموت‌ها – آن سطوح با لمس بالا، بسیار بادوام است. او می‌گوید: اگر فردی در خانواده شما مبتلا به RSV است، تمیز کردن مکرر با دستمال‌های ضد ویروسی می‌تواند به کاهش شیوع کمک کند.

واکسن های بالقوه RSV

بدون هیچ گونه ضد ویروسی خاصی که برای درمان عفونت RSV تایید شده است، برای بسیاری از افراد مراقبت های حمایتی تجویز می شود. این به معنای درمان مستقیم علائم و نه بیماری است.

«تا ما [had] درمان‌ها یا پیشگیری‌های خاص، تمایز بین انواع مختلف عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی مهم نبود. درمان‌های آنفولانزا و SARS-CoV-2 این وضعیت را تغییر داده است.»

واکسن های متعددی برای جلوگیری از عفونت RSV در حال توسعه هستند و انتظار می رود ابتدا برای بزرگسالان تایید شوند.

فالسی می‌گوید از جنبه مثبت، RSV بیشتر تشخیص داده می‌شود، زیرا آزمایش‌هایی که پزشکان برای تشخیص آنفولانزا و COVID-19 استفاده می‌کنند اغلب RSV را نیز تشخیص می‌دهند.

نمایش منابع

منابع:

Ann R. Falsey، MD، استاد پزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه روچستر، نیویورک.

پاتریشیا (پتسی) A. Stinchfield، پرستار متخصص اطفال. رئیس بنیاد ملی بیماری های عفونی

ریچارد G. Wunderink، MD، استاد پزشکی، بخش ریوی و مراقبت های ویژه، دانشکده پزشکی Feinberg دانشگاه نورث وسترن، شیکاگو.

کلینیک های بیماری های عفونی آمریکای شمالی: “عفونت های ویروسی تنفسی شدید: شواهد جدید و الگوهای در حال تغییر.”

انجمن باز بیماری های عفونی: “میزان RSV پزشکی در میان بزرگسالان ایالات متحده: یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز.”

CDC: «داشبورد تعاملی RSV-NET»، «تحقیق و نظارت RSV».

© 2022 WebMD, LLC. تمامی حقوق محفوظ است. سیاست حفظ حریم خصوصی و اطلاعات اعتماد را مشاهده کنید



منبع

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=3357

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.