افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
2

فدراسیون علیه فوتبال!

  • کد خبر : 163125
فدراسیون علیه فوتبال!

آفتاب نیوز: در حالی که چند هفته است چند باشگاه لیگ برتری منتظر رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد شکایت خود از باشگاه استقلال مبنی بر تجاوز این باشگاه از سقف بودجه – فارغ از اینکه استقلال مرتکب تخلف شده است یا خیر – هستند. کمیته استیناف فدراسیون فوتبال رای عجیبی صادر کرد که […]

آفتاب نیوز:

در حالی که چند هفته است چند باشگاه لیگ برتری منتظر رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد شکایت خود از باشگاه استقلال مبنی بر تجاوز این باشگاه از سقف بودجه – فارغ از اینکه استقلال مرتکب تخلف شده است یا خیر – هستند. کمیته استیناف فدراسیون فوتبال رای عجیبی صادر کرد که آب سردی بر سر تمام باشگاه های لیگ برتری انداخت.

کمیته استیناف فدراسیون فوتبال امروز (سه شنبه) رای تجدیدنظرخواهی دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس در مورد تخلف از بخشنامه های حاکم بر قراردادها را صادر کرد که بر اساس آن، کسر چهار و یک امتیاز به سپاهان و پرسپولیس محکوم شد. لغو شد اما جریمه مالی 40 و 10 میلیارد تومانی این دو باشگاه به قوت خود باقی ماند.

صدور چنین رأیی از سوی کمیته استیناف بر اساس «لزوم حفظ یکپارچگی در رقابت های لیگ برتر و تعیین نتایج درون زمینی» بوده است، اما آیا چنین ادعایی از سوی کمیته استیناف 100 درصد قابل قبول است؟

آیا نهادهای انضباطی فدراسیون فوتبال (نه فقط کمیته استیناف) با اقدامات خود در این پرونده حس بازدارندگی را در بین باشگاه ها ایجاد کرده اند یا مسیری را برای تخلفات بعدی نشان داده اند؟

وقتی شروع به خواندن چنین تصمیمی از کمیته استیناف می کنیم، چیزی که برای تماشاگران و باشگاه های فوتبال به ذهن می رسد این است که همه باشگاه ها به ویژه باشگاه های ثروتمند توانایی خرید قانون را دارند، زیرا در بسیاری از موارد به ویژه در ماجرای باشگاه سپاهان که تخلفات متعددی در آن صورت گرفته، با پرداخت جریمه 40 میلیاردی مشکل حل شده است.

در این شرایط از فصل های بعد، باشگاه ها می توانند با این تصور که قرار است یک بازیکن دیگر جذب کنند، تیم خود را تشکیل دهند و پول آن بازیکن فرضی را برای جرایم اقتصادی فرار از قانون بگذارند.

تصور کنید اگر باشگاهی برای بستن تیمش 700 میلیارد تومان هزینه کرد، آیا پرداخت 50 میلیارد تومان جریمه برای آنها بازدارنده است؟

علاوه بر این، اصل یکپارچگی مورد استناد کمیته استیناف فدراسیون فوتبال یک مفهوم کلی و تا حدی انتزاعی است که نمی توان آن را به صورت موردی طبقه بندی کرد. اما در مجموع می توان به هر موردی که موجب اختلال در روند عادلانه و سالم مسابقات فوتبال شود، به عنوان یکی از موارد عدم رعایت صحت مسابقات اشاره کرد. آیا صدور چنین رأیی برای تیم هایی که قانون را رعایت کرده اند شرایط مساوی ایجاد کرده است؟

در نهایت باید گفت که عملکرد نهادهای قضایی فدراسیون فوتبال در این مورد ناامیدکننده بود زیرا نه رای کسر امتیاز کمیته انضباطی و نه رای استرداد امتیاز کمیته استیناف قابل دفاع نیست. این آرا باعث شد یکپارچگی رقابت های لیگ برتر به هم بریزد و ادامه پیدا کند.

شاید بهتر بود نهادهای قضایی فدراسیون فوتبال به جای برداشتن سنگ بزرگ، پنجره نقل و انتقالات را از ابتدا با توجه به تخلفات می بستند که متناسب با نوع تخلف جریمه نقدی بود.

حال این سوال پیش می آید که آیا باید نگران رعایت بخشنامه های حاکم بر قراردادها در پنجره های نقل و انتقالات بعدی و همچنین بقیه بخشنامه ها در فصول آینده باشیم یا فاتحه انطباق با قانون را بخوانیم؟ این قانونی است که تا به حال نیمه کاره بوده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=163125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.