افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
2

فخری زاده ها راه را به فضا هموار کردند

  • کد خبر : 141187
فخری زاده ها راه را به فضا هموار کردند

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره فعالیت های شهید فخری زاده گفت: رابطه من با شهید فخری زاده به اواخر جنگ و سال 66 برمی گردد که شهید فخری زاده به بخشی که مسئولیت داشتم منتقل شد. این شهید به پاس ممارست خود توانست در […]

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره فعالیت های شهید فخری زاده گفت: رابطه من با شهید فخری زاده به اواخر جنگ و سال 66 برمی گردد که شهید فخری زاده به بخشی که مسئولیت داشتم منتقل شد. این شهید به پاس ممارست خود توانست در مدت کوتاهی پس از پایان جنگ لیسانس فیزیک خود را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کند.

بیشتر بخوانید:

مراسم دومین سالگرد شهادت شهید فخری زاده برگزار شد

وی با بیان اینکه قبل از همکاری با شهید در عملیات رمضان همرزم بودیم، افزود: زمانی که خاطرات جنگ با شهید را مرور کردیم به خاطرات مشترکی رسیدیم و از آنجا متوجه شدیم که بدون شناخت همدیگر. در عملیات رمضان با هم جنگیدند.

وی با اشاره به همکاری خود با شهید از عملکرد و ویژگی های بارز اخلاقی وی گفت و ادامه داد: در طول کار و همکاری با اخلاقی که در شهید دیدم کتابی به او هدیه دادم که شهید فخری زاده با واکنش جالبی گفت: من اینجا هستم تا کتاب قانون را که می دهند بخوانم» و در جواب به او گفتم حاضری با این شرایط کار کنی و او هم قبول کرد.

وی در ادامه به حوزه تخصصی شهید پرداخت و توضیح داد: کار صادقانه شهید در سال های 66 تا 72 باعث شد تا در زمینه تشخیص تشعشعات هسته ای متخصص شود و در این راستا موفق به تشکیل تیمی شد که بتواند تشعشعات را ثبت کند. اما سطح تسلط شهید فخری زاده به حدی بود که مطالب شهید برای استادم در دانشگاه فردوسی مشهد تازگی داشت.

عباسی به ابعاد دیگر شهید پرداخت و بیان کرد: فخری زاده با اشعار حافظ نیز آشنا بود و به دلیل نظمی که در کارهای روزمره داشت، بعد از نماز صبح در کنار مطالعه قرآن به اشعار حافظ نیز توجه داشت.

وی همچنین گفت: شهید فخری زاده در کنار کارهای پژوهشی و آموزشی وارد عرصه اجرایی شد و با توجه به توانمندی در اجرای پروژه های اجرایی توانست در فاصله زمانی کوتاهی بین سال های 73 تا 76 مسئول تهیه نقشه راه هسته ای کشور شود. از این رو متخصصان و بسیاری از اساتید دانشگاه با وی همکاری کردند و توانستند این سند را به دولت خاتمی برسانند تا صنعت هسته ای با هماهنگی و سرعت بیشتری به پیشروی خود ادامه دهد.

عباسی با اشاره به دیگر ویژگی های شخصیتی شهید افزود: شهید فخری زاده دارای شخصیت قوی و روحیه ای بود که می توانست به دیدگاه های مختلف بپردازد و افرادی را که نمی توانستند در کنار هم قرار بگیرند را برای همکاری با او دور هم جمع کند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: شهید فخری زاده از سال 77 علاوه بر مسئولیت دفاع هسته ای به حمایت از صنعت هسته ای پرداخت و با ارتباط نزدیک با مسئولان، مسئولیت رفع موانع را نیز بر عهده گرفت. که مربوط به حوزه های دیگر بود.

وی با اشاره به برنامه های رژیم صهیونیستی برای ترور دانشمندان هسته ای ایران، گفت: مزدوران رژیم صهیونیستی توانستند شهید فخری زاده را در سال 2007 شناسایی و وی را زیر نظر بگیرند و با طرح حذف چند تن از نخبگان برجسته کشور از جمله شهید فخری زاده، وی را زیر نظر بگیرند. دشنتد نتوانست فخری زاده را ترور کند، به همین دلیل با وجود یاد و خاطره شهید، تلاش برای ترور وی 12 سال به طول انجامید.

عباسی نقش نیروی انتظامی، تیم حفاظتی نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات را در خنثی سازی طرح ترور سایر دانشمندان مهم دانست و تصریح کرد: با تلاش نیروی انتظامی، طرح ترور شهید فخری زاده انجام شد. در سال 1386 خنثی شد و دشمن نتوانست در این زمینه به نتیجه مطلوب برسد. تیم ترور به نقشه خود علیه سایر دانشمندان هسته ای ادامه داد و با وجود تلاش تیم امنیتی توانست به اهداف شوم خود دست یابد و دانشمندانی مانند علی محمدی را به قتل برساند. شهریاری، رضایی نژاد و احمدی روشن علاوه بر کشتن افراد دیگری از جمله من و خانم شهید شهریاری، هدف این ترور محسوب می شدند که ناموفق بود.

وی با بیان اینکه شهید فخری زاده از سال 1386 تا زمان ترور در پروژه های مختلف به مدیریت علمی و پژوهشی مشغول بود و همچنین توانست چندین مرکز تحقیقاتی را تأسیس کند، اظهار داشت: برجسته: شهید فخری زاده مهارت قابل توجهی در محاسبه و استفاده دارد. نرم افزار هسته ای و به لطف دانش بین رشته ای خود توانست ارتباط خوبی با سایر رشته ها برقرار کند.

وی به علاقه شهید فخری زاده به فلسفه علم اشاره کرد و افزود: فیزیکدانان معمولاً به فلسفه علاقه دارند، از این رو شهید به رشته فلسفه علم نیز علاقه داشت و به عنوان یک کار فرعی، توانست با اساتید این رشته تبادل نظر کند. زمینه ای که در زمینه کاری خود به این موضوع اختصاص دهند.

عباسی به مسیر شهادت شهید فخری زاده اشاره کرد و افزود: روزی که شهید فخری زاده به شهادت رسید، در راستای حوزه کاری خود مشغول انجام ماموریت بود و از آنجایی که دشمن توانسته بود اطلاعاتی از الگوهای حرکتی شهید به دست آورد، توانست از آن محافظت کند. شهید بر اثر سهل انگاری وی را مجروح کرد و خودروی شهید را متوقف کرد و پس از بیرون کشیدن شهید از خودرو، این دانشمند برجسته هسته ای را با هدف قرار دادن وی کشت.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی درباره نحوه دریافت پایان نامه دکتری شهید نیز گفت: سطح بالای علم و نظم در سبک زندگی شهید این امکان را به وی داد که در زمان مشخص شده، فعالیت های پژوهشی خود را برای پایان نامه دکتری خود انجام دهد و مقالات علمی خود را در آن زمان منتشر کند. وی علاوه بر اشتغال به امور مدیریتی، انتشار در نشریات داخلی و بین المللی و کسب استاندارد لازم برای دفاع از پایان نامه دکتری خود، در نهایت در سال 1395 توانست دکترای خود را به طور مشترک از دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه امیر کبیر دریافت کند.

وی همچنین اصرار شهید علی محمدی و شهریاری را دلیل تشویق شهید به ادامه تحصیل در مقطع دکتری عنوان کرد و ادامه داد: شهید مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال 1370 از دانشگاه صنعتی اصفهان گرفت و با توجه به اینکه در رشته های مدیریتی و اجرایی فعالیت می کرد، نه به اندازه کافی بود. برای اخذ مدرک دکترا، اما با اصرار شهدای هسته ای و پس از ترور آنان، تلاش خود را برای اخذ مدرک دکترا از سال 1388 با موضوع ثبت اطلاعات ذرات نوترینو آغاز کرد.

وی فعالیت های شهید شهریاری را گامی موثر در ترویج و توسعه استفاده از تشعشعات عنوان کرد و گفت: بدون حمایت شهید فخری زاده توسعه استفاده از تشعشعات در کشور امکان پذیر نبود به همین دلیل امروز ما شاهد توسعه هستند. استفاده از رادیوداروها و استفاده از ایزوتوپ ها در صنعت نفت و پتروشیمی.

عباسی هدف از کشتار دانشمندان هسته ای را تضعیف جمهوری اسلامی در دستیابی به علوم پیشرفته عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این جنایت ها برای این بود که جمهوری اسلامی به مرزهای دانش نرسد اما با شهامتی که دانشمندان ما به خرج دادند، ما این کار را انجام دادیم. در حالی که دانشمندان هسته ای تمام مطالعات خود را در داخل کشور به پایان رساندند و با حضور در محافل بین المللی توانستند ظرفیت علمی خود را به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: دشمن با حذف شهید فخری زاده نتوانست جلوی ما را در عرصه علم بگیرد و همانطور که دانشمندان برای نشر علم تلاش زیادی کردند، این دانش را به نسل جدید نیز منتقل کردند، بنابراین امروز هیچ احساسی وجود ندارد. کمبود در کشور

عباسی درباره اصرار آژانس انرژی اتمی برای دیدار با شهید فخری زاده گفت: آژانس درخواست ملاقات با دانشمندان هسته ای را داشت، اما از آنجایی که شهید فخری زاده فرد موثری بود، اصرار بر این دیدار مهم داشت زیرا آژانس در پشت صحنه به دنبال دسترسی به اطلاعات مهم درباره این موضوع بود. برنامه انرژی هسته ای کشور بود، اما چنین دیداری با اساتید و کارشناسان کشور به آرزوی دست نیافتنی آژانس تبدیل شد.

وی در خصوص فعالیت های مختلف شهید فخری زاده گفت: مقابله با کرونا موضوع مهمی بود اما فعالیت های مربوط به واکسن و کیت تشخیصی کرونا یکی از مسائل جزئی حوزه فعالیت وی محسوب می شد. علاوه بر این، در میان سایر فعالیت‌ها، می‌توان آن را ساخت قطعات لازم برای صنعت هسته‌ای و کنترل پروژه، تأثیر بر رفع موانع علمی، لیزرهای قدرت در موضوعات الکترومغناطیسی، ساخت شتاب‌دهنده‌های ذرات باردار مورد استفاده در ساخت X- تعریف کرد. دستگاه های تولید اشعه با کاربرد در بازرسی گمرکی. .

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اسنادی را که نتانیاهو ادعا کرده است مرتبط با برنامه هسته ای ایران است را کذب خواند و گفت: تلاش رژیم صهیونیستی در جهت به چالش کشیدن فعالیت های هسته ای ایران در جهت غیر صلح آمیز و معرفی آن به عنوان یک جهانی است. تهدید.

عباسی درباره انتقام گیری ایران گفت: با ضایعه ای که کشور به دلیل کمبود شهدای هسته ای متحمل شد، معتقدیم دانشمندان سرمایه بشریت هستند و به همین دلیل متقابل نخواهیم کرد، اما باید بتوانیم به سمت ایران قدرتمند حرکت کنیم. با افزایش سطح بازدارندگی به منظور جلوگیری از هرگونه اقدام آمریکا جنایتکار و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی.

وی سخنان عده ای را که تحریم های بین المللی را نتیجه سیاست هسته ای کشور می دانند ناشی از تفکر غربی خود دانست و تصریح کرد: صنعت هسته ای موجب رشد سایر علوم می شود علاوه بر این که تنها راه دسترسی به فضا علاوه بر ارسال ماهواره از طریق صنعت هسته ای است. ما به ICBM نیاز داریم، در حالی که غربی ها استفاده از موشک های بالستیک را تلاشی برای شروع جنگ می دانند، اما این گفته خلاف واقعیت است، بنابراین مسئله موشک علاوه بر اینکه ابزاری برای دفاع از تمامیت افقی است، ضربه محکمی خواهد بود. در برابر تهدیدات دشمنان متخاصم جمهوری اسلامی. دستیابی به فضا نیز مهم است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=141187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.