افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
0

فاجعه معدن طبس; تجارت بدن در ایران منابع آبی مردم محلی را خشک کرده و باغ ها را بایر کرده است.

  • کد خبر : 374745
فاجعه معدن طبس; تجارت بدن در ایران منابع آبی مردم محلی را خشک کرده و باغ ها را بایر کرده است.

به گزارش رکنا، فاجعه معدن زغال سنگ طبس با جان باختن نزدیک به 50 معدنچی یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که در روزهای اخیر تجربه کرده ایم. اخبار زیادی درباره آن شنیده ایم و بسیاری از فعالان محیط زیست و کارگری به آن انتقاد کرده اند. از این رشته اما چرا مردم محلی هرگز […]

به گزارش رکنا، فاجعه معدن زغال سنگ طبس با جان باختن نزدیک به 50 معدنچی یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که در روزهای اخیر تجربه کرده ایم. اخبار زیادی درباره آن شنیده ایم و بسیاری از فعالان محیط زیست و کارگری به آن انتقاد کرده اند. از این رشته اما چرا مردم محلی هرگز از فعالیت معدنی در منطقه خود استقبال نمی کنند و آن را دلیلی بر توسعه منطقه خود نمی دانند؟ بسیاری از فعالان محیط زیست بر این باورند که فعالیت معدنی به دلیل نفوذ، آب و خاک منطقه و امنیت آنها را از بین برده است. کارگران خارجی را به خطر انداخته است.

مسعود امیرزاده، فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار رکنا درباره اهمیت حفظ منابع معدنی در رابطه با منافع اقتصادی اظهار کرد: معادن علاوه بر کارایی در چرخه اقتصادی، دارای ابعاد زیست محیطی، حاکمیتی و انسانی هستند.

وی با اشاره به اینکه مین ها ابعاد مختلفی دارند، گفت: آنچه این روزها در حادثه انفجار معدن طبس جامعه را درگیر کرده است بعد انسانی مین است که منجر به فجایع انسانی شده است و وقوع چنین حوادثی اولین بار نیست و نخواهد بود. اولین بار است این آخرین باری است که این اتفاق در معدن یورت آزاد در سال 1395 رخ داد، اما به جامعه آموزش نداد و تأثیری بر روند تصمیم‌گیری‌ها نداشت و مانند گذشته ادامه دارد.

امیرزاده با تحلیل ابعاد مخرب زیست محیطی فعالیت های معدنی گفت: نظام توسعه یا سیستم توسعه زیربنایی در کشور ما منجر به تخریب منابع می شود، از سدسازی گرفته تا پتروشیمی و فولاد و عمران شهری که هر یک از این بخش ها دارای یک اثر مخرب اثر بر آنها طبیعت را پشت سر می گذارند.

وی با اشاره به اینکه زشت ترین و خشن ترین تخریب های زیست محیطی در حوزه معدن صورت می گیرد، گفت: در بخش معدن می توان شاهد بزرگترین بلایا و آسیب ها به طبیعت، محیط زیست و منابع طبیعی کشور و در واقع معدنکاری بود. زمین را تحت تاثیر قرار می دهد و به اندام های حیاتی زمین آسیب می رساند. خام فروشی معادن نوعی ارگان فروشی است که جایگزینی ندارد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت معدنی حتی با توجیه اقتصادی هم قابل قبول نیست، ادامه داد: ضرر فعالیت معدنی به طبیعت بیش از ایجاد اشتغال و تولید ارز وابسته است.

وی با انتقاد از بدنه فروشی پیکره سرزمین هیچچ گفت: ابهامات زیادی در صدور مجوز معادن وجود دارد، نحوه کنترل آنها و پایین بودن درآمد ارزی حاصل از این خام فروشی از دلایلی است که می توان بر توقف فعالیت های معدنی تاکید کرد. . به علاوه از این فعالیت جز زباله های معدنی و آلودگی محیط زیست چیزی باقی نمانده است.

امیرزاده افزود: این اظهارات بر اساس ادعای فعالان معدنی مرکز پژوهش های مجلس است. در این شرایط باید پرسید چه کسی باید منبع درآمد فعالیت های معدنی باشد؟

این فعال محیط زیست با اعلام اینکه مردم منطقه پس از بهره برداری از این معدن باغات خود را از دست دادند، می گوید: از سوی دیگر باید دید مردم منطقه چه سودی از این معادن می برند که آیا برای مردم منطقه اشتغال ایجاد کرده است. جمعیت ? به هیچ وجه. ایجاد شغل بدون امنیت به فاجعه ای برای زندگی کارگران و مردم منطقه تبدیل شده است و معیشت پایدار منطقه باغداری و دامپروری در کوه های کرکس که یکی از تاریخی ترین و قدیمی ترین مناطق است را از بین برده است. در مناطق نطنز، در طبس، مردم محلی با آب اندک کوهستانی زندگی می کنند. کرکس ها تمدن هایی ساخته اند که همین آب را خشک کرده و باغ ها را عقیم کرده اند.

امیرزاده فعالیت های معدن طبس را مخرب خواند و افزود: فعالیت این معدن تعادل اکولوژیکی منطقه را بر هم زده است. آنها در زندگی مردم دخالت کرده و راه های مواصلاتی مردم را ویران کرده، خارجی ها را به منطقه آورده و باعث آزار و اذیت مردم شده اند.

در ادامه این فعال اجتماعی تصریح کرد: کوه، جنگل و دشت از عناصر هویتی مردم یک منطقه است. وقتی عناصر هویتی یک قوم را در هم می کوبید، آنها فرو می ریزند و شما هویت آنها را از بین می برید.

وی همچنین تاکید کرد: در هیچ جای دنیا از فعالیت های معدنی استقبال نمی شود. معادن آثار مخرب اجتماعی بر جامعه دارد، در کشور خودمان مردم در مناطقی که معدن کشف می شود توسعه نمی بینند، بنابراین از فعالیت خود راضی نیستند و گاو و گوسفندان را برای معادن نمی کشند.

امیرزاده می گوید: بسیاری از کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که استخراج معادن را متوقف کنند زیرا هزینه تخریب آن غیرقابل جبران و جبران ناپذیر است، برداشت بی رویه از منابع معدنی ضرر هنگفتی است که نمی تواند توجیهی برای استخراج این منابع ارزشمند داشته باشد.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه مجوزهای استخراج معادن سخت گیرانه نیست، ادامه داد: سخت ترین اقدامات و مجازات ها برای غصب منابع طبیعی که با مجوزهای معدن انجام می شود باید در نظر گرفته شود چرا که این منابع در بیابان نیست بلکه در دل زمین است. کوه ها و جنگل های ما وجود دارد. در این جنگل هیرکانی مین های متعددی فعالیت می کنند و چه ویرانی به بار می آورند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.