افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

فاجعه در بازار لوازم خانگی; برند خارجی ساخت ایران! – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 159603
فاجعه در بازار لوازم خانگی;  برند خارجی ساخت ایران!  – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، سال هاست که شاهد حضور و فعالیت برندهای بین المللی در کشور هستیم، نام هایی که در ابتدا برندهای مطرحی به حساب نمی آمدند; اما با گذشت زمان و سیاست صحیح تولید محصولات باکیفیت و صادرات آن به نقاط مختلف دنیا به برندهای معتبری تبدیل شدند. اما این برندهای جهانی با […]

به گزارش خبرنگار مهر، سال هاست که شاهد حضور و فعالیت برندهای بین المللی در کشور هستیم، نام هایی که در ابتدا برندهای مطرحی به حساب نمی آمدند; اما با گذشت زمان و سیاست صحیح تولید محصولات باکیفیت و صادرات آن به نقاط مختلف دنیا به برندهای معتبری تبدیل شدند.

اما این برندهای جهانی با وجود حمایت همه جانبه و به ویژه تسخیر بازار لوازم خانگی کشور، به یکباره بازار ایران را تحت تاثیر تحریم آمریکا ترک کردند. خروج این برندها شرایط پیچیده ای را برای بازار لوازم خانگی ایجاد کرد. بنابراین در سایه ضعف تولید ملی و کمبود تولیدات ملی برای نیاز بازار، کمبود عرضه و افزایش نرخ ارز در کنار هم باعث افزایش قیمت ها برای مصرف کنندگان شد.

البته پس از مدتی و به دلیل اعتماد به تولیدکنندگان ایرانی، شاهد افزایش تولیدات داخلی بودیم که تحت تاثیر خروج سونی، سامسونگ و ال جی، تولید لوازم خانگی ایرانی رشد کرد و در حال حاضر، انواع مختلف شرکت ها انواع مختلفی از محصولات لوازم خانگی را تولید می کنند.

نکته جالب اینجاست که پس از موفقیت شرکت های ملی در تولید لوازم خانگی و کسب سهم بیشتر در بازار این محصولات در کشور، برندهای مطرح کره ای و حتی آلمانی همچنان به صادرات و حفظ سهم خود در بازار ایران ادامه می دهند. ارائه هر گونه خدمات پس از فروش بود، هرچند قانون منع واردات لوازم خانگی مانع از ورود این برندها می شد. ولی گاه و بیگاه واردات تقریبا قانونی این اسامی تجاری از طریق استثناها رویه نوع تجاری تاب خوردن نیز انجام شد.

وفور کالای قاچاق در زمینه لوازم خانگی

تا سال 1396 به دلیل وجود برندهای مختلف در کشور، قاچاق لوازم خانگی کمتر مشاهده می شد. اما پس از خروج این برندها و در عین حال ممنوعیت محصولات مشابه تولید شده در کشور، ناگهان بسیاری از لوازم خانگی قاچاق وارد ایران شد. بر اساس گزارش اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال 2017 ارزش کل بازار لوازم خانگی 3.3 میلیارد دلار بوده که بیش از 2.2 میلیارد دلار آن از طریق قاچاق بوده است.

نکته جالب این است که فعالیت کولبران همچنین به شدت تحت تأثیر واردات غیرقانونی کالاهای خانگی قرار گرفت و در واقع صاحبان قدرت و ثروت کمترین هزینه ممکن را پرداخت کردند. کولبران آنها متقاعد شدند که لوازم خانگی را از سامسونگ، سونی، او آره و بوش را به کشور بیاورند.

این افراد در نهایت دارایی خود را از کولبران قبلاً سایه تأخیر رهبری مبارزه با قاچاق و وزارت را دریافت کرده است سکوتآنها آنها را با قیمت های غیرعادی در بازار داخلی می فروشند.

حرکت مرموز تولیدکننده ملی به سمت فروش تقلبی

ماجرا به همین جا ختم نمی شود و آن این است که اگرچه لوازمی از برندهای مختلف در بازار کشور وجود دارد. اما بسیاری از مصرف کنندگان تحت تاثیر کیفیت پایین و در عین حال قیمت بالای برندهای داخلی، همچنان به دنبال خرید برندهای معروف کره ای و آلمانی هستند.

تحت تاثیر همین عامل برخی شرکت های داخلی با اقدامی عجیب محصولات خود را با برند سونی، سامسونگ و او آره عرضه بازار، عجیب است که وزارت سکوت در مقابل این فروشگاه تقلبی جالب اینجاست که سکوت کرده است.

البته مصرف کننده نهایی نیز از روی ناآگاهی و با فرض شرایط قبلی این برندها را خریداری می کند، بدون اینکه بداند تولید در داخل کشور و تنها از طریق یک برچسبباید یک ژانر باشد جعلی با قیمت بالا ارائه دهید.

بله، در داخل کشور محصولات ملی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند، اما به دلیل ایرانی بودن حتی با نصف قیمت به فروش می رسند. این تناقض عجیب در فروش متاثر از سکوت نهادهای نظارتی بوده و متاسفانه سازمان حمایت از مصرف کننده تا به امروز موضوع را پیگیری نکرده است.

قیمت های عجیب فروشندگان قلابی در بازار لوازم خانگی

بر اساس نیاز وزارت. سکوت با توجه به شناسه محصول، به راحتی می توان اصل یا جعلی پس از مشخص شدن تمامی محصولات، با یک جستجوی ساده در سایت های فروش لوازم خانگی به قیمت های عجیبی برمی خوریم، مثلا تلویزیون 85 اینچی سونی با قیمت نجومی 140 میلیون تومان به فروش می رسد.

فروش محصولات سونی در بازار کشور با قیمت های نجومی; اما آیا واقعا این محصول توسط این شرکت تولید شده و اصل محسوب می شود؟

نکته جالب اینجاست که قیمت جهانی این محصول 2299 دلار است و با فرض اینکه دلار 51000 تومان باشد، ارزش این محصول کمتر از 118 میلیون تومان خواهد بود، یعنی اگر این مدل سونی حتی قاچاق باشد. در کشور با فرض سود 20 درصدی قیمت آن 140 میلیون تومان خواهد بود.

فاجعه در بازار لوازم خانگی;  برند خارجی ساخت ایران!

اطلاعات در مورد یک محصول در سایت اینترنتی به صورت رسمی که نشان می دهد در بازار ایران تقریبا در همین بازه قیمتی عرضه می شود.

البته این قیمت برای محصول است. اصلی شرکت سونی است و با این تفاسیر باید مدل فوق را به عنوان برند در نظر گرفت اما از آنجایی که در سایت سونی فروشگاهی برای فروش این محصول در ایران وجود ندارد. لذا کالای مذکور وارداتی (قاچاق، زغال اخته یا واردات رسمی) در بازار داخلی عرضه شده است.

آنچه باید به آن توجه شود این است که تمامی محصولاتی که به صورت رسمی وارد بازار داخلی می شوند دارای شناسه کالا هستند. جالب اینجاست که تلویزیون های 140 میلیونی در سایت فروش داخلی دارای شناسه کالا نیز هستند و با علامت گذاری در فرم کامل سامانه معاملات می توانید اطلاعات کسب کنید. محصول فوق را مشاهده کردید.

فاجعه در بازار لوازم خانگی;  برند خارجی ساخت ایران!

استعلام یکی از محصولات سونی نشان می دهد که این محصول توسط یک شرکت داخلی در ایران تولید شده است.

همانطور که مشاهده می کنید تلویزیون 85 اینچی سونی ساخت یک سازنده ایرانی به نام “q. به. ش» ساخته شد و به هیچ وجه این تلویزیون اصلی با این تفاسیر محصول فوق مونتاژ ایرانی محسوب نمی شود.

اما در سایت سونی هیچ نمایندگی و نمایندگی برای مونتاژ این برند به ایران واگذار نشده است و شرکت مذکور بدون اخذ مجوز از سونی اقدام به تولید آن کرده است.

فاجعه در بازار لوازم خانگی;  برند خارجی ساخت ایران!

بررسی ها نشان می دهد سونی نمایندگی رسمی برای مونتاژ محصولات در ایران ندارد. در مورد سامسونگ و او آره در ضمن دقیقا تمامی موارد فوق وجود دارد و دو شرکت داخلی با برند برندهای کره ای تولید می کنند که البته مجوز مونتاژ را از شرکت مادر دریافت نکرده اند.

البته مسئولان وزارتخانه. سکوت وی کاملاً از این موضوع آگاه است و در سایه اعطای مجوز به این موسسه این کار را انجام داده است، زیرا در ماه های اخیر بحث تولید تلفن همراه نوکیا و سامسونگ در ایران نیز مطرح شده است. اما وزارت سکوت حاضر به پاسخگویی در این مورد نبود.

به گفته یک شرکت تولیدکننده تلفن همراه ایرانی که از قضا عمر زیادی هم ندارد، بدون کسب مجوز از شرکت مادر سامسونگ و نوکیا، محصولات این شرکت ها را مونتاژ و در بازار کشور به فروش می رساند.

فروش محصولات نوکیا که کشور سازنده آن ایران می باشد در حالی که این شرکت نمایندگی رسمی ثبت شده در کشور ندارد.

فاجعه در بازار لوازم خانگی;  برند خارجی ساخت ایران!

محصولاتی که مصرف کننده از کیفیت و نحوه تولید آنها اطلاعی ندارد و حتی شرکت ذکر شده مشابه شرکت های تولید کننده لوازم خانگی است. جعلینمی خواهد برچسب تولید ایرانی بزند یعنی شاهد تقلب بزرگ در بازار لوازم خانگی و موبایل هستیم.

به گزارش مهر، پیش بینی عاقبت و نتیجه چنین وضعیتی در بازار ایران چندان سخت به نظر نمی رسد. مصرف کننده ای که توانایی تشخیص کالای اصلی را دارد جعلی دیگر نهادهای نظارتی و نظارتی مانند وزارتخانه ندارد سکوت تولید کننده ملی که بی وقفه تلاش کرده است نام تجاری آن را بی فایده و در جریان رقابت نابرابر با برندها می داند جعلی افتاده است؛ در این میان قطعا بیش از هر چیز سیاست حمایت از تولید داخلی آسیب می بیند و سرمایه اجتماعی دولت نیز بیش از پیش آسیب می بیند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=159603

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.