افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
3

«غیر نظامیان» چگونه می توانند «وام زایمان» بگیرند؟

  • کد خبر : 30360
«غیر نظامیان» چگونه می توانند «وام زایمان» بگیرند؟

بر اساس قانون بودجه سال جاری (1402) تسهیلات موضوع تبصره 16 این قانون که شامل وام ازدواج و زایمان است از شمول ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی است. مطابق ماده 10 قانون خدمات کشوری، دریافت هرگونه وام مستلزم اثبات صلاحیت برای خدمت وظیفه عمومی است. اما چند سالی است که سربازی وظیفه دیگر […]

بر اساس قانون بودجه سال جاری (1402) تسهیلات موضوع تبصره 16 این قانون که شامل وام ازدواج و زایمان است از شمول ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی است.

مطابق ماده 10 قانون خدمات کشوری، دریافت هرگونه وام مستلزم اثبات صلاحیت برای خدمت وظیفه عمومی است. اما چند سالی است که سربازی وظیفه دیگر شرط بازپرداخت وام ازدواج نیست و بازپرداخت وام ازدواج به مردان از این شرط خارج است.

این در حالی است که در یک سال و نیم اخیر پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانان و الزام بانک ها به پرداخت کمک های زایمانی، چالش نظام وظیفه مردان برای بانک ها و مشمولان این تسهیلات بیشتر شده است. برجسته

اگرچه سال گذشته بانک مرکزی درخواست کرده بود که این وام را از شرایط مذکور خارج کند اما در نهایت به نتیجه نرسید و مردانی که به سربازی نرفته بودند در یک سال و نیم گذشته نتوانستند وام زایمان دریافت کنند. . .

در همین راستا حدود یک سال پیش نمایندگان شورای اسلامی طرح دو فوریتی «الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانان» را با هدف رفع منع قانونی استفاده از تسهیلات ازدواج و زایمان تدوین کردند. توسط مشمولان غایب نظام وظیفه.

تا پیش از این مشمولان غایب نظام وظیفه و یا مشمولان بدهی بانکی و بدهی مالیاتی نمی توانستند از تسهیلات ازدواج و زایمان استفاده کنند و نمایندگان مجلس با تدوین این طرح قصد داشتند ممنوعیت های موجود در قوانین منع آنها را حذف کنند. از دریافت وام وام ازدواج و زایمان برای این دسته از افراد. مردم را می توان بیرون انداخت.

دو روز پیش هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که این طرح خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشده است و از این پس افراد غیرفعال نیز می توانند از ازدواج و مادری استفاده کنند. . امکانات

ابلاغ قانون «الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانان»

رئیس مجلس امروز «قانون الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت» را ابلاغ کرد. بر اساس این قانون از این پس محدودیت بند ب ماده 10 قانون خدمات کشوری شامل متقاضیان تسهیلات ازدواج و زایمان نخواهد بود و در صورتی که متقاضیان مشمول این قانون بدهی مالیاتی معین یا غیر معین داشته باشند. بدهی جاری نزد بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی یا چک های بدون وجوه بانک ها و مؤسسات اعتباری مکلفند به درخواست متقاضی تسهیلات موضوع این قانون را اعطا و پس از انحلال معادل 50 درصد آن را پرداخت کنند. گفت بدهی همچنین دستورالعمل اجرایی این بند ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ می شود. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی نیز موظفند با رعایت مهم‌ترین مواردی که هیأت وزیران در خصوص سایر وظایف قانونی و با رعایت الزام ضمانت‌نامه‌ها و ضمانت‌نامه‌ها به آن رسیدگی می‌کند، پرداخت تسهیلات موضوع این قانون را در اولویت قرار دهند. اولویت با بررسی حساب یارانه اشخاص حقیقی یا سایر دارایی های مالی اشخاص حقیقی از جمله سهام پذیرفته شده در بازار سرمایه باشد.

وام ازدواج چقدر است؟

بر اساس قانون بودجه سال جاری میزان وام ازدواج که پرداخت آن در ماده 68 قانون جمعیت جوانان نیز مشخص شده است. امسال (1402) برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال 220 میلیون تومان و برای بقیه 180 میلیون تومان اختصاص یافته است. این تسهیلات به زوجینی تعلق می گیرد که تاریخ ازدواج آنها بعد از 1397/01/01 باشد و مدت بازپرداخت آن 10 سال باشد.

وام زایمان چقدر است؟

بر اساس قانون بودجه سال جاری میزان وام زایمان که در ماده 10 قانون جمعیت جوانان نیز بر آن تاکید شده است. در این سال (1402) تسهیلات وام زایمان برای فرزند اول 30 میلیون تومان، فرزند دوم 60 میلیون تومان، فرزند سوم 90 میلیون تومان، فرزند چهارم 120 میلیون تومان و فرزند پسر 150 میلیون تومان است. پسر پنجم و بیش از میلیون ها تومان باید بپردازد. چنین وامی برای فرزندانی است که بعد از سال 1400 به دنیا آمده اند و متقاضیان می توانند تا دو سال پس از تولد فرزند، نسبت به دریافت وام فرزندآوری اقدام کنند.

ضامن چیست؟

پس از احراز اعتبار متقاضیان تسهیلات موضوع، در صورت عدم تامین اعتبار آنها، برای تامین ضامن، بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند حساب یارانه یا سهمیه اجتماعی متقاضیان یا بستگان آنها را در درجه اول اعتبار سنجی کنند. طبقه اول یا سایر دارایی های مالی آن یا فقط دریافت سفته و ضمانت برای پرداخت تسهیلات. شبکه بانکی کشور در راستای اجرای قانون حمایت از جوانان جمعیت از ابتدای سال جاری تاکنون 41.2 حمت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به 204 هزار متقاضی پرداخت کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد افزایش داشته است. همچنین امسال 190 هزار فقره تسهیلات اعتباری کودک به مبلغ 11.5 حمت به متقاضیان پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 93 درصد افزایش داشته است. از تیرماه 1401 تاکنون 277 هزار و 536 پرونده برای تسهیلات سپرده مسکن تشکیل شده است که از این تعداد 243 هزار و 685 نفر معادل 2/14 درصد تسهیلات دریافت کرده اند.



لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=30360

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.