افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

غزه وضعیت وحشتناکی را تجربه می کند. همدردی کافی نیست – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 132753
غزه وضعیت وحشتناکی را تجربه می کند.  همدردی کافی نیست – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره وضعیت غزه افزود: غزه وضعیت وحشتناکی را تجربه می کند و مردم غزه در حال تجربه هستند. شاهد جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط رژیم […]

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره وضعیت غزه افزود: غزه وضعیت وحشتناکی را تجربه می کند و مردم غزه در حال تجربه هستند. شاهد جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی. سرزمین آنها در اشغال است و علیرغم درخواست جهانی برای آتش بس، از جمله درخواست مجمع عمومی و شورای امنیت برای توقف بشردوستانه، همچنان از جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه آنها رنج می برند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در چنین شرایطی همدلی کافی نیست. انتظار عمومی این است که محورهای اصلی قطعنامه مجمع عمومی که با اکثریت 121 عضو تصویب شد، به ویژه نکته مهم ضرورت فوری آتش بس فوری و پایدار، در محتوای شورای امنیت نیز تکرار شود. وضوح. .

ایروانی تصریح کرد: متاسفانه برخی از اعضای شورای امنیت با وجود اینکه به قطعنامه مجمع عمومی رای مثبت دادند، به دلیل تهدید به وتوی قطعنامه شورای امنیت، با اصلاحیه ای که آتش بس به این قطعنامه اضافه شد، موافقت نکردند. در نتیجه این اقدام، قطعنامه شورای امنیت فاقد مفاد کافی برای پایان دادن به جنگ است که می توانست جلوی جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان غزه را بگیرد.

وی گفت: اما پس از تصویب این مصوبه چه شد؟ آیا تعداد حملات علیه مظلومان کاهش یافته است؟ آیا این کمک های بشردوستانه کافی برای مردم غزه فراهم کرده است؟ خیر

نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: در عوض نماینده رژیم اشغالگر در همان جلسه گفت هر کاری بخواهند انجام می دهند. این رژیم از اولین قسمت این نشست (سه روز پیش) به طور مستقیم به دو مدرسه آنروا که هزاران خانواده آواره فلسطینی را در خود جای داده است، حمله کرده است. همه اینها به دلیل مشکل اساسی این مصوبه است که ضمانت اجرایی در این زمینه ارائه نمی کند. این قطعنامه (به دلیل اینکه در فصل 7 منشور گنجانده نشده است) اجرای قانونی کافی را تضمین نمی کند.

ایروانی تصریح کرد: ما معتقدیم مجمع عمومی باید از قدرتی که منشور به آن اعطا کرده است استفاده کند و در این زمینه حرف اول را بزند. در دو سال گذشته از ظرفیت مجمع عمومی برای حل مسائل مربوط به صلح و امنیت استفاده شده است و اکنون جامعه بین المللی نیز همین انتظار را دارد. برای کمک به مردم فلسطین در این وضعیت ناگوار باید از ظرفیت مجمع عمومی مجددا استفاده کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست فوق‌العاده خود درباره فلسطین در 27 اکتبر 2023 و 5 نوامبر این ماه، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی درباره درگیری‌های بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را تصویب کرد و خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه شد. توقف درگیری ها در غزه این قطعنامه با 120 رای موافق در مقابل 14 رای مخالف و 45 رای ممتنع تصویب شد و آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد.

پس از اصلاح رای ممتنع عراقی ها به این قطعنامه و تبدیل آن به رای مثبت، آرای نهایی به شرح زیر است: 121 رای موافق، 13 رای مخالف و 45 رای ممتنع.

این قطعنامه پس از چهار بار تلاش شورای امنیت برای تصویب آن در مجمع عمومی تصویب شد اما ناکام ماند. با افزایش نگرانی ها در مورد تشدید جنگ، مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه خود بر “اهمیت جلوگیری از بی ثباتی بیشتر و تشدید خشونت در منطقه” تاکید کرد.

این مجمع همچنین از «همه طرف‌ها می‌خواهد حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از همه کسانی که بر احزاب نفوذ دارند می‌خواهد در راستای این هدف تلاش کنند». قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنین “هر گونه تلاش برای انتقال اجباری غیرنظامیان فلسطینی را به شدت رد می کند.”

شورای امنیت سازمان ملل متحد سرانجام پس از گذشت 40 روز از آغاز درگیری بین گروه های مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل در 7 اکتبر و بمباران نوار غزه توسط تل آویو در 24 نوامبر 1402 برابر با 15 نوامبر 2023 موافقت کرد. تلافی عملیات حمله به الاقصی که توسط حماس انجام شد و برای اولین بار “وقفه بشردوستانه” چند روزه درگیری در غزه به جای “آتش را متوقف کنید” تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل متحد، قطعنامه تصویب شده توسط کشور اروپایی مالت پیشنهاد و تنظیم شد که با رأی 12 عضو از 15 عضو شورای امنیت بدون مخالفت و وتو، اما سه عضو دائمی این سازمان رأی دادند. شورای امنیت، به ویژه ایالات متحده، روسیه و بریتانیا از این قطعنامه خودداری کردند.

تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مستلزم 9 رای بدون حق وتو از اعضای دائم شورای امنیت است و قطعنامه پیشنهادی مالت با 12 رای مخالف و بدون حق وتو به تصویب رسید.

قطعنامه پیشنهادی کشور اروپایی مالت که به تصویب رسید، از حمایت ۲۲ کشور عربی از جمله امارات متحده عربی که یکی از اعضای منتخب شورای امنیت است، برخوردار است. پیش از آن مصوبه برزیل در حال بررسی بود که به دلیل اختلافات فراوان بر سر این قطعنامه از دستور کار شورای امنیت خارج شد و قطعنامه مالت بررسی و در نهایت پس از اصلاحات فراوان به تصویب رسید.

این قطعنامه خواستار توقف چند روزه بشردوستانه در درگیری و ایجاد کریدورهای فوری و طولانی بشردوستانه در سراسر نوار غزه برای دسترسی کامل، سریع، ایمن و بدون مانع توسط آژانس های بشردوستانه سازمان ملل، مطابق با قوانین بشردوستانه بین المللی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سازمان ملل متحد، بند این قطعنامه درباره توقف فوری بشردوستانه برای «تعداد روز کافی» این سوال را مطرح کرده است که هدف تهیه کنندگان این قطعنامه چند روز است، اما نکته مثبت آن این است که با وجود این ابهام، بسته به شرایط می توان آن را گسترش داد.

این در حالی است که به گفته برخی منابع دیپلماتیک، پیش نویس اولیه این قطعنامه می خواست حملات را برای پنج روز متوالی و ظرف 24 ساعت پس از تصویب متن قطعنامه متوقف کند، اما اکنون چنین چیزی وجود ندارد. مهلت در حل و فصل

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی زندانیان از جمله کودکانی است که توسط حماس در غزه نگهداری می شوند.

این قطعنامه از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی، از جمله حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌المللی حقوق بشر، پایبند باشند.

ریاض منصور، سفیر و نماینده فلسطین در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت گفت: قطعنامه شورای امنیت نباید فقط مرکب روی کاغذ باشد، بلکه باید برای مردم فلسطین یک واقعیت باشد.

وی تاکید کرد: برنامه دولت فعلی «اسرائیل» ادامه آوارگی مردم فلسطین است. قطعنامه شورای امنیت بمباران بی رویه غزه یا کشته شدن حدود 5000 کودک فلسطینی را محکوم نکرده است.

این دیپلمات فلسطینی تاکید کرد: بمباران و تجاوز باید هم اکنون متوقف شود و کمک ها وارد نوار غزه شود. در بیمارستان های نوار غزه آب آشامیدنی وجود ندارد.

اما این دیپلمات اسرائیلی در واکنش به قطعنامه شورای امنیت، این قطعنامه را «بی معنا و بی ارتباط با واقعیت» خواند و گفت: اسرائیل بدون توجه به تصمیمات شورای امنیت، به تبعیت از قوانین بین‌المللی و مبارزه با تروریست‌های حماس ادامه می‌دهد. این قطعنامه را بخوانید. خواهد داد.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل گفت: مایه شرمساری است که شورای امنیت حتی به کشتاری که حماس در اسرائیل انجام داد اشاره ای نکرده و هنوز هم از محکومیت آن خودداری می کند.

این دیپلمات اسرائیلی تصریح کرد: راهبرد حماس بدتر کردن عمدی اوضاع انسانی در غزه و افزایش تلفات فلسطینی ها، متقاعد کردن شورای امنیت برای توقف اسرائیل است، اما این اتفاق نمی افتد و اسرائیل تا نابودی حماس و آزادی حماس اقداماتی را انجام خواهد داد. گروگان ها ادامه خواهند داد

به گزارش ایرنا، گروه های مقاومت فلسطین از روز شنبه 15 اکتبر 2023 برابر با 16 مهر 2023 از غزه (جنوب فلسطین) عملیات غافلگیرانه موسوم به “طوفان الاقصی” را علیه مواضع رژیم صهیونیستی آغاز کردند. به ویژه گروه حماس تمام گذرگاه های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه هستند.

حمایت نظامی و امنیتی غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا از اسرائیل به بهانه دفاع از خود، عملاً به این رژیم چراغ سبز و مجوز کشتار کودکان و زنان فلسطینی داد که اکنون پس از 40 روز و با با تصویب قطعنامه تعلیق بشردوستانه شورای امنیت سازمان ملل متحد، امید است که این درگیری ها حداقل به طور موقت متوقف شود و کمک به مردم مظلوم غزه تسریع شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=132753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.