افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
1

غذاهای خوش طعم و لذیذ از استان سیستان و بلوچستان / اصالتی که غریب و ناشناخته می ماند

  • کد خبر : 275641
غذاهای خوش طعم و لذیذ از استان سیستان و بلوچستان / اصالتی که غریب و ناشناخته می ماند

در ادامه میتوانید مقاله فوق را مطالعه نمایید: به شایانوز: غذاهای محلی پر از رمز و راز و هیجان جذاب. اگر شما هم جزو علاقه مندان به آشپزی هستید، حتما از شنیدن دستور پخت خانم ها و آقایان شهر متعجب خواهید شد. وقتی از طعم ها با عشق و علاقه صحبت می کنند… هر نقطه […]

در ادامه میتوانید مقاله فوق را مطالعه نمایید:


به

شایانوز: غذاهای محلی پر از رمز و راز و هیجان جذاب. اگر شما هم جزو علاقه مندان به آشپزی هستید، حتما از شنیدن دستور پخت خانم ها و آقایان شهر متعجب خواهید شد. وقتی از طعم ها با عشق و علاقه صحبت می کنند… هر نقطه از ایران زیبا فرهنگ غذایی خودش را دارد که دنیایی بی نهایت است! برخی از این دنیاها بیشتر شناخته شده اند، مانند غذاهای گیلانی، بوشهری، اصفهانی و… اما برخی دیگر کمتر شناخته شده و ناشناخته هستند. یکی از استان های زیبای ایران که مملو از جاذبه های فرهنگی و طبیعی است. استان سیستان و بلوچستان از نظر فرهنگ خوراک شناسی بسیار غنی و بدیع است. در این مقاله در مورد غذای این استان صحبت می کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

فرهنگ غذایی سیستان بر پایه محصولات ارگانیک است.

مردم صبور و قانع سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه در مکانی محروم از بسیاری از امکانات مدرن شهری و رفاهی واقع شده اند، با شکرگزاری و رضایت زندگی می کنند و با تلاش و کوشش مضاعف روز خود را سپری می کنند. با کشاورزی و دامداری سفره خود را غنی می کنند و کسب درآمد می کنند. به همین دلیل است که غذاهایی که سر سفره می آورند ارگانیک، سالم و ارزشمند است. گندم، جو، حبوبات و گوشت مواد اصلی پخت و پز در این منطقه از ایران است و تنوع بی نظیری دارد. سبزیجات و ادویه های محلی نقش پر رنگی در آشپزی سیستان و بلوچستان دارند و طعم بی نظیری به غذاهای اینجا می دهند.

سیستان و بلوچستان 8

اهمیت نان در فرهنگ غذایی سیستان و بلوچستان

مردم جنوب شرق ایران برای نان ارزش زیادی قائل هستند و انواع نان و شیرینی را از محصولات خود می پزند. از انواع نان این منطقه می توان به لواش، خمر، گرده، سیسرک، پونری، هله کاری، دوتینی و تیموش اشاره کرد.

سیستان و بلوچستان 9

لاندو، تچگی، کلوچه زابلی، حلوای خرمای بلوچی، حلوا مسقطی، کاچی سیستانی، حلوای چنگال و شیرگی که از شیره خرما تهیه می شود، از معروف ترین شیرینی های استان سیستان و بلوچستان هستند.

سیستان و بلوچستان 6

سیستان و بلوچستان 1

سیستان و بلوچستان 5

آبگوشت سیستانی; غذای معروف جنوب شرقی ایران

آبگوشت سیستانی یکی از معروف ترین غذاهای محلی سیستان و بلوچستان است که با گوشت بره یا گاو با استخوان، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، روغن حیوانی و ادویه آچار طبخ می شود.

در روش اصلی پخت آبگوشت سیستانی، پیاز را ریز خرد کرده و در روغن محلی سرخ می کنند. طبق عرف سیستانی، گوشتی که در غذا استفاده می شود باید با استخوان باشد. وقتی پیاز طلایی شد گوشت را اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا گوشت آب پیاز را بگیرد.

بعد از تفت دادن گوشت زردچوبه و ادویه آچار اضافه می کنند. در مرحله بعد گوجه فرنگی ها را تقریبا خرد کرده، مقدار کمی رب گوجه فرنگی اضافه کنید و تفت دهید تا کاملا نرم و له شوند. سپس آب گرم را به اندازه ای که روی گوشت را بپوشاند به غذا اضافه می کنند. وقتی آبگوشت به جوش آمد حرارت را کم کنید تا آرام آرام بپزد. وقتی گوشت پخت، سیب زمینی ها را پوست گرفته، چهار قاچ کرده و همراه با نمک داخل آبگوشت بریزید.

سیستان و بلوچستان 4

آبگوشت سیستانی بسیار لذیذ است و در بسیاری از جشن های مردم سیستان و بلوچستان به عنوان غذای اصلی سرو می شود. تنورچه یکی دیگر از غذاهای جذاب این استان است که از غذاهای اشرافی و بسیار پرطرفدار است.

توستر؛ کباب خوشمزه بلوچ

تنورچه یا ترونچه یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای منطقه بلوچستان است. جالب است بدانید برای تهیه این غذا ابتدا روی تکه های درشت گوشت گوسفند نمک و فلفل بزنید و روی سیخ های چوب خرما قرار دهید. سپس سیخ ها را در فر ذغالی قرار می دهند. برای آبدار شدن کباب یک ظرف آب روی ذغال های فر گذاشته و سیخ ها را به صورت ایستاده دور ظرف آب می گذارند. سپس در فر را می بندند و با نی می پوشانند تا فر به مدت یک ساعت بپزد.

سیستان و بلوچستان 2

در روش دیگری که اغلب در مهمانی های بزرگ استفاده می شود، کل بره را در فر گذاشته و کباب می کنند. برای پخت به این روش، چندین ساعت طول می کشد تا بره کاملا پخته و برشته شود.

سیستان و بلوچستان 7

خوردن سبزی و کره در کنار غذاهای سالم مردم سیستان

مردم سیستان و بلوچستان بیشتر از سبزیجات، ترشی انبه و ترشی لیمو بلوچی در کنار غذاهای لذیذ و سالم استفاده می کنند. کره محلی و خوشمزه نیز نوشیدنی مورد علاقه آنهاست.



لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=275641

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.