افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

عواقب عدم درمان به موقع تیروئید چیست؟

  • کد خبر : 413158
عواقب عدم درمان به موقع تیروئید چیست؟

آفتاب نیوز: بهترین زمان برای درمان این بیماری روزهای اول تولد به خصوص تا شش هفته است. زمانی که زمان درمان به تعویق بیفتد، ضریب هوشی نوزاد کاهش می یابد و هرچه درمان زودتر شروع شود، ضریب هوشی به مقدار طبیعی نزدیکتر می شود. مثلا اگر از 3 ماهگی درمان را شروع کنیم، در نتیجه […]

آفتاب نیوز:

بهترین زمان برای درمان این بیماری روزهای اول تولد به خصوص تا شش هفته است. زمانی که زمان درمان به تعویق بیفتد، ضریب هوشی نوزاد کاهش می یابد و هرچه درمان زودتر شروع شود، ضریب هوشی به مقدار طبیعی نزدیکتر می شود. مثلا اگر از 3 ماهگی درمان را شروع کنیم، در نتیجه ضریب هوشی طبیعی نخواهیم داشت، مگر اینکه کم کاری مادرزادی تیروئید خیلی شدید نباشد. موارد شدید کم کاری مادرزادی تیروئید یا درمان پس از 3 ماهگی نوزاد باعث عقب ماندگی ذهنی می شود.

در نتیجه عقب ماندگی ذهنی و اختلال رشد از مهمترین عوارض عدم درمان به موقع این بیماری است.

آیا احتمال عود پس از درمان این بیماری وجود دارد؟

اگر ثابت شود که کم کاری مادرزادی تیروئید به دلیل عدم وجود غده تیروئید است و در واقع پزشک تشخیص داده است که کم کاری تیروئید موقتی نیست، در چنین مواردی درمان باید تا پایان عمر ادامه یابد و در نتیجه دارو باید مصرف شود. هرگز متوقف نشود، اما در صورت تشخیص کم کاری مادرزادی تیروئید، باید تا 3 سال تحت درمان قرار گیرند.

در سال اول هر یک تا سه ماه یکبار و در سال دوم هر سه ماه یکبار آزمایش تیروئید تکرار می شود تا مقدار دارو در حد مناسب بماند. اگر همکاری والدین درست باشد، با درمان، آزمایشات به حالت عادی باز می گردد.

در کودکانی که نتایج آزمایش تیروئید آنها در طول درمان هرگز به سطح نرمال نمی رسد، دارو باید تا پایان عمر ادامه یابد، اما کودکانی که نتایج آزمایش تیروئید و رشد آنها در سه سال اول درمان، در سن 3 سالگی خوب است. به مدت 6 هفته درمان را قطع می کنیم و اگر بعد از قطع درمان در آزمایشات آنها کم کاری تیروئید نشان داده شود باید درمان را تا آخر عمر ادامه دهند و اگر بعد از 3 سال هنوز آزمایشات نرمال بود پس از قطع درمان کم کاری تیروئید موقتی تلقی می شود و دیگری نیازی به درمان ندارد، مگر اینکه توسط پزشک تشخیص داده شود و سایر مشکلات و علائم این بیماری وجود داشته باشد.

آیا راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد؟

در مورد کم کاری مادرزادی تیروئید، اگر علت آن کمبود ید باشد، می توان با دادن ید به مادر قبل از بارداری از آن پیشگیری کرد، اما در مواردی که علت آن نبود غده تیروئید باشد، پیشگیری نمی شود.

مادری که تست بارداری مثبت دارد نمی تواند ید رادیواکتیو یا داروهایی که باعث کم کاری تیروئید در نوزاد می شود تجویز کند، زیرا می تواند باعث کم کاری تیروئید در جنین شود. به یاد داشته باشید که تشخیص به موقع برای جلوگیری از عوارض بسیار مهم است. خوشبختانه در برنامه های وزارت بهداشت انجام برنامه غربالگری نوزادان پیشنهاد شده است.

آیا برای درمان این بیماری مشکل دارید؟

خوشبختانه از آنجایی که داروهای کافی در کشور برای درمان این بیماران وجود دارد، با مشکل خاصی مواجه نیستیم و در واقع والدین باید تا حد امکان برای درمان بهتر کمک کنند و در ماه های اول هر یک یا دو بار. ماه . و بر اساس توصیه پزشکان آزمایش تیروئید را انجام دهید و بلافاصله پس از مشاهده اولین علائم به پزشک اطلاع دهید.

شرط موفقیت درمان، ارتباط پزشک و والدین این کودکان است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=413158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.