افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

عوارض جانبی پاراستامول و موارد مصرف آن

  • کد خبر : 283243
عوارض جانبی پاراستامول و موارد مصرف آن

بسیاری از ما با پاراستامول آشنا هستیم و احتمالا بارها آن را مصرف کرده ایم. اما آیا می دانیم چگونه از این دارو به درستی استفاده کنیم و آیا از همه چیزهایی که باید به آن توجه کنیم آگاه هستیم؟ استامینوفن مانند سایر داروها دارای عوارض جانبی و تداخل دارویی است و مصرف بیش از […]

بسیاری از ما با پاراستامول آشنا هستیم و احتمالا بارها آن را مصرف کرده ایم. اما آیا می دانیم چگونه از این دارو به درستی استفاده کنیم و آیا از همه چیزهایی که باید به آن توجه کنیم آگاه هستیم؟ استامینوفن مانند سایر داروها دارای عوارض جانبی و تداخل دارویی است و مصرف بیش از حد آن می تواند خطرناک یا حتی کشنده باشد. پس اگر به سلامت خود و خانواده تان اهمیت می دهید و می خواهید در مورد پاراستامول بیشتر بدانید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا روش صحیح مصرف آن، اشکال مختلف دارو را به شما معرفی کنیم. ، اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی این داروی رایج و پرمصرف.

پاراستامول چیست؟

پاراستامول دارویی است که درد را تسکین می دهد و تب را کاهش می دهد. استامینوفن برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط ​​و دردهای متوسط ​​تا شدید مربوط به داروها یا کاهش تب استفاده می شود. مشکلات رایج درمان شده با پاراستامول شامل سردرد، درد عضلانی، آرتریت، کمردرد، دندان درد، سرماخوردگی و تب است.

ما معمولاً استامینوفن را به صورت خوراکی مصرف می کنیم، اما گاهی از این دارو به عنوان تزریق داخل وریدی نیز استفاده می شود.

استامینوفن همچنین در بسیاری از داروهای ترکیبی بدون نسخه (مانند ژل های مایع Actifed، Alka-Seltzer Plus، Cepacol و غیره) و داروهای ترکیبی تجویزی (مانند بوتالبیتال، بوتالبیتال، اندوست، فیوریست و غیره) وجود دارد.

نکاتی که باید قبل از مصرف استامینوفن در نظر بگیرید

اگر به پاراستامول حساسیت دارید یا بیماری شدید کبدی دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. اگر در گذشته به بیماری کبد الکلی یا سیروز مبتلا بوده اید، بدون مشورت با پزشک استامینوفن مصرف نکنید. زیرا در این شرایط بدن شما نمی تواند پاراستامول مصرف کند.

پزشک بی خطر بودن مصرف پاراستامول را در دوران بارداری تشخیص می دهد. بنابراین اگر باردار هستید، بدون نظر پزشک استامینوفن مصرف نکنید.

پاراستامول می تواند وارد شیر مادر شود. بنابراین، مادران شیرده باید قبل از مصرف پاراستامول به پزشک خود اطلاع دهند.

کودکان زیر 2 سال نباید این دارو را بدون مشورت با پزشک مصرف کنند.

چگونه پاراستامول مصرف کنیم؟

در مصرف پاراستامول چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

استامینوفن را دقیقاً طبق دستور روی بسته بندی یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. از مصرف این دارو بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده یا برای مدت طولانی تر از مقدار توصیه شده خودداری کنید.

این دارو را بیش از مقدار توصیه شده مصرف نکنید، زیرا مصرف بیش از حد پاراستامول می تواند به کبد آسیب برساند یا حتی باعث مرگ شود. در صورت ابتلا به بیماری شدید کبدی نباید از این دارو استفاده کنید.

  • بزرگسالان و نوجوانان با وزن حداقل 110 پوند (50 کیلوگرم): آنها نباید بیش از 1000 میلی گرم در یک زمان و بیش از 4000 میلی گرم در 24 ساعت پاراستامول مصرف کنند.
  • کودکان زیر 12 سال: آنها نباید بیش از 5 بار در 24 ساعت استامینوفن مصرف کنند. کودکان فقط باید مقدار داروی توصیه شده را متناسب با وزن و سن خود مصرف کنند. دستورالعمل های مندرج در بروشور دارو را دقیقا دنبال کنید.
  • اگر استامینوفن مصرف می کنید، مصرف آن را متوقف کنید. سایر داروهای ترکیبی حاوی استامینوفن (گاهی اوقات به اختصار APAP نامیده می شود) باید اجتناب شود زیرا می تواند باعث مصرف بیش از حد و مرگ شود.

برای درمان کودکان باید از استامینوفن به طور خاص برای آنها استفاده شود. فقط از قطره چکان یا سرنگ مخصوص خوراکی که همراه داروی کودکان است استفاده کنید. دستورالعمل های مربوط به دوز دارو را به دقت دنبال کنید.

برای اندازه گیری مصرف استامینوفن مایع از سرنگ، قاشق یا پیمانه اندازه گیری که در بسته دارویی موجود است استفاده کنید. اگر ابزار اندازه گیری در بسته بندی دارو وجود ندارد، می توانید آن را از داروخانه تهیه کنید.

پاراستامول که مخصوص نوزادان است دارای دو غلظت متفاوت است که هر کدام با قطره چکان یا سرنگ خوراکی مخصوص به خود عرضه می شود. ابزار اندازه گیری برای غلظت های مختلف یکسان نیست و برای هر غلظت باید از ابزار خاصی استفاده کرد، زیرا استفاده از ابزار نادرست می تواند باعث مصرف بیش از حد دارو در کودک شود. هرگز ابزارهای اندازه گیری را برای فرمولاسیون های مختلف استامینوفن کودک مخلوط نکنید و آنها را به جای هم استفاده نکنید.

گاهی لازم است هر بار که دارو را مصرف می کنید آن را تکان دهید. نسخه را به دقت بخوانید و دنبال کنید.

قرص های جویدنی را قبل از قورت دادن کاملاً بجوید.

هنگام استفاده از قرص های متلاشی کننده استامینوفن حتما دست های خود را خشک کنید. قرص را روی زبان خود قرار دهید و بلافاصله در دهان شما حل می شود. قرص را به طور کامل قورت ندهید و اجازه دهید بدون جویدن در دهان حل شود.

برای استفاده از قرص های جوشان استامینوفن، ابتدا یک قرص جوشان را در حداقل 4 اونس (125 گرم) آب حل کنید. محلول به دست آمده را تکان دهید و بلافاصله آن را بنوشید. برای اطمینان از مصرف کامل قرص، مقداری آب داخل لیوان بریزید، آن را به آرامی تکان دهید و بلافاصله بنوشید.

شما باید مصرف پاراستامول را قطع کنید و در موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • اگر بعد از 3 روز از مصرف پاراستامول همچنان تب دارید.
  • اگر پس از 7 روز (5 روز در کودکان) از مصرف پاراستامول، درد هنوز ناپدید نشده است.
  • اگر بثورات پوستی، سردردهای مداوم، قرمزی یا تورم دارید.
  • اگر علائم شما بدتر شده یا علائم جدیدی دارید.

مصرف این دارو ممکن است بر نتایج برخی از آزمایشات مربوط به میزان گلوکز (قند) در ادرار تأثیر بگذارد. بنابراین، در صورت مصرف پاراستامول، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

استامینوفن را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

اگر مصرف یک نوبت دارو را فراموش کردیم چه کنیم؟

از آنجایی که پاراستامول معمولاً در صورت نیاز مصرف می شود، نیازی به مصرف آن طبق برنامه نیست. اما اگر باید این دارو را به طور منظم مصرف کنید، به محض یادآوری نوبت فراموش شده، آن را مصرف کنید. اما اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، نیازی به مصرف دوز فراموش شده نیست. هرگز برای جبران دوز فراموش شده داروی اضافی مصرف نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد پاراستامول چه اتفاقی می افتد؟

علائم اولیه مصرف بیش از حد استامینوفن شامل از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، درد معده، تعریق، گیجی یا ضعف است. علائم بعدی ممکن است شامل درد در قسمت فوقانی معده، ادرار تیره و زرد شدن پوست یا سفیدی چشم باشد.

در صورت مصرف بیش از حد، سریعا به مراکز اورژانس مراجعه کنید یا با مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم 1490 و 190 (بدون پیش شماره) تماس بگیرید. مصرف بیش از حد پاراستامول را جدی بگیرید، زیرا ممکن است کشنده باشد.

هنگام مصرف استامینوفن از مصرف چه داروهایی پرهیز کنیم؟

قبل از مصرف هرگونه داروی سرماخوردگی، آلرژی، مسکن یا داروهای خواب از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. پاراستامول (گاهی اوقات به اختصار APAP) نیز در بسیاری از داروهای ترکیبی یافت می شود. مصرف برخی داروها با هم می تواند باعث مصرف بیش از حد پاراستامول شود و این مصرف بیش از حد می تواند کشنده باشد. بروشور بسته را بررسی کنید تا ببینید آیا حاوی پاراستامول یا APAP است.

از نوشیدن الکل خودداری کنید زیرا ممکن است خطر آسیب کبدی ناشی از استامینوفن را افزایش دهد.

عوارض جانبی پاراستامول چیست؟

درد در قسمت بالای معده یکی از عوارض جانبی پاراستامول است.

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به پاراستامول پیچیده شده در کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو. بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

در موارد نادر، پاراستامول می‌تواند باعث یک واکنش جدی پوستی شود که می‌تواند کشنده باشد. گاهی اوقات این وضعیت زمانی رخ می دهد که شما در گذشته این دارو را مصرف کرده اید و هیچ واکنش پوستی نداشته اید. اگر دچار قرمزی پوست یا بثورات پوستی شدید که به مرور زمان افزایش می یابد و تاول یا پوسته پوسته شدن ایجاد می شود، مصرف دارو را قطع کرده و فورا با پزشک خود تماس بگیرید. اگر پس از مصرف پاراستامول متوجه چنین واکنش هایی شدید، در آینده نباید از هیچ دارویی حاوی پاراستامول استفاده کنید.

اگر علائم زیر را مشاهده کردید، مصرف استامینوفن را قطع کنید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • حالت تهوع، درد بالای معده، خارش، از دست دادن اشتها؛
  • تعریق بیش از حد و خستگی شدید؛
  • ادرار تیره، مدفوع خاک رس؛
  • زردی (زردی پوست یا چشم).

شایع ترین عوارض جانبی پاراستامول عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ؛
  • سردرد؛
  • بیخوابی.

البته موارد ذکر شده فهرست کاملی از عوارض جانبی پاراستامول نیست و ممکن است عوارض دیگری نیز رخ دهد. در مورد سایر عوارض جانبی استامینوفن با پزشک خود صحبت کنید. عوارض جانبی دارو را می توانید با شماره تلفن 1490 و 190 (بدون پیش شماره) به مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم گزارش دهید.

چه داروهایی بر پاراستامول تأثیر می گذارد؟

سایر داروهایی که مصرف می کنید (از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی) ممکن است با استامینوفن تداخل داشته باشند. به پزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید و اینکه چه داروهایی را شروع کرده یا متوقف کرده اید، بگویید.

آخرین کلمه

به یاد داشته باشید که همیشه پاراستامول و سایر داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. هرگز داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و فقط برای درمان مشکلی که برای آن تجویز شده استامینوفن مصرف کنید.

با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که اطلاعات این مقاله در مورد وضعیت شما صدق می کند.

برگرفته از: drugs.com

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=283243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.