افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
3

علت سرطان روده بزرگ چیست؟

  • کد خبر : 182778
علت سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان روده بزرگ در واقع بر روده بزرگ و مجرای رکتوم تأثیر می گذارد. سرطان روده بزرگ بیشتر از سرطان روده کوچک است زیرا مدفوع در تماس با پوشش روده است. سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در جهان است و در کشورهای توسعه یافته و صنعتی شایع ترین است. این نوع سرطان به دلیل […]

سرطان روده بزرگ در واقع بر روده بزرگ و مجرای رکتوم تأثیر می گذارد. سرطان روده بزرگ بیشتر از سرطان روده کوچک است زیرا مدفوع در تماس با پوشش روده است. سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در جهان است و در کشورهای توسعه یافته و صنعتی شایع ترین است. این نوع سرطان به دلیل تغییر سبک زندگی در کشور ما رایج شده است.

چه دلایلی می تواند در ایجاد این نوع سرطان نقش داشته باشد؟

دلایل زیادی می تواند در ابتلا به سرطان روده بزرگ نقش داشته باشد که مهم ترین آنها مصرف بیش از حد چربی ها به خصوص چربی های حیوانی و پروتئین ها به ویژه گوشت قرمز است. دلیل دیگری که می تواند به سرطان روده بزرگ کمک کند، مکانیزه شدن زندگی و شهرنشینی است که منجر به عدم تحرک می شود. علاوه بر این، اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

به طور کلی سرطان روده بزرگ در افرادی که در سطح اقتصادی و اجتماعی بالاتری هستند دیده می شود و احتمال ابتلا به این بیماری در افراد دارای سطح پایین اقتصادی و اجتماعی کمتر است. سرطان روده بزرگ معمولا در افراد بالای 50 سال رخ می دهد، اما در افراد زیر 20 سال نیز مشاهده شده است که بسیار نادر است.

افرادی که از سرطان روده بزرگ رنج می برند معمولا چه علائمی دارند؟

در مراحل اولیه سرطان روده بزرگ، علائم شامل وجود خون در مدفوع (این خون ممکن است در مدفوع پنهان باشد)، درد شکم، تغییر در حرکات روده و احساس ضعف و بی حالی است. یکی از علائم مهمی که باید جدی گرفت، کم خونی به خصوص کم خونی در مردان است که باید به دقت بررسی شود. در برخی موارد سرطان روده بزرگ می تواند بدون علامت باشد و فردی با درد شدید شکم، انسداد روده و سوراخ شدن آن، فوراً برای جراحی مراجعه می کند و بعداً مشخص می شود که فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ است.

چند بیماری مختلف می تواند باعث سرطان روده بزرگ شود؟

پولیپ ها (توده های مخاطی در دستگاه گوارش) معمولاً قبل از ظاهر شدن علائم سرطان تشخیص داده می شوند و حدود 80 درصد از سرطان های روده بزرگ توسط پولیپ ایجاد می شوند. حدود 30 درصد افراد زیر 50 سال دارای پولیپ در روده هستند و حدود 40 تا 50 درصد پولیپ ها در افراد بالای 50 سال دیده می شود. البته همه پولیپ ها به سرطان تبدیل نمی شوند و تنها یک درصد از آنها می توانند به سرطان تبدیل شوند.

علاوه بر پولیپ، سرطان نیز می تواند به دلایل ناشناخته ظاهر شود و سلول ها بدون هیچ دلیل مشخصی شروع به تکثیر کنند.

یکی دیگر از دلایلی که می تواند به سرطان روده بزرگ کمک کند ابتلا به بیماری های خاص است، بنابراین برخی از افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو ممکن است به سرطان روده بزرگ مبتلا شوند. گاهی اوقات سرطان مستقیماً روی سطح سلول های روده بزرگ ایجاد می شود و دلیل پیدایش آن به هیچ عامل دیگری بستگی ندارد. ژنتیک ممکن است نقش کمی در این نوع سرطان داشته باشد.

آیا این درست است که برخی بیماران با دیدن خون در مدفوع خود را جدی نمی گیرند و آن را با بیماری های دیگر مرتبط می کنند؟

بله، گاهی اوقات بیماران دلیل وجود خون در مدفوع را با بیماری هایی مانند بواسیر و شقاق مرتبط می دانند و از مراجعه به پزشک خودداری می کنند که در صورت ابتلا به سرطان روده بزرگ می تواند عواقب جدی برای بیمار به همراه داشته باشد. در صورت مشاهده خون در مدفوع و یا حتی مشاهده خون در مقعد، باید با متخصص گوارش مشورت کنید و از خوددرمانی خودداری کنید.

یکی از علائم سرطان روده بزرگ، درد شدید شکم است. آیا افراد در صورت داشتن شکم درد باید نگران باشند و به پزشک مراجعه کنند؟

در رابطه با ابتلا به شکم درد کوتاه مدت که بیش از یک یا دو روز طول نمی کشد جای نگرانی نیست، اما در شرایطی که درد شکم یک یا دو هفته طول می کشد، به خصوص در موقعیت ها باید جدی گرفته شود. جایی که با علائم دیگری همراه است. به طور کلی درد به ما نشان می دهد که اتفاقی در بدن افتاده است و نباید آن را نادیده گرفت.

اشاره کردید که سرطان روده بزرگ همیشه با علائم همراه نیست، در چنین شرایطی چگونه می توان سرطان را تشخیص داد؟

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، کولونوسکوپی برای تشخیص به موقع سرطان روده بزرگ انجام می شود. همه افراد بالای 50 سال که سن شیوع این نوع سرطان است باید غربالگری شوند. آزمایش سالانه خون مخفی مدفوع نیز ضروری است، اما کولونوسکوپی روش دقیق تری در نظر گرفته می شود.

افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، باید 10 سال زودتر کولونوسکوپی شوند، یعنی از سن 40 سالگی شروع شود. زمانی که فرد علائمی نداشته باشد و به بیماری خاصی مبتلا نباشد، با صلاحدید پزشک می تواند تکرار این کار را تا 10 سال بعد از کولونوسکوپی موکول کند.

اگر فردی مصمم به سرطان روده بزرگ باشد، درمان آن چگونه است؟

درمان کاملاً به مرحله سرطان و بخشی از روده تحت تأثیر سرطان بستگی دارد. اگر سرطان در مراحل اولیه فقط مخاط را درگیر کرده باشد، برداشتن قسمتی از مخاط که سرطانی شده است با کولونوسکوپی انجام می شود، اما اگر سرطان از مخاط عبور کرده و به سلول های دیگر رسیده باشد، می توان بخشی از مخاط را برداشت. روده باید با جراحی برداشته شود.

گاهی اوقات باید روده به طور کامل برداشته شود و یک کیسه (روده مصنوعی) به جای روده قرار گیرد. در صورت وجود متاستاز (سرطان سایر قسمت های بدن به دلیل پیشرفت بیماری)، باید شیمی درمانی نیز انجام شود. اگر رکتوم سرطان داشته باشد، علاوه بر شیمی درمانی، پرتودرمانی نیز ضروری است.

اگر منشا سرطان روده بزرگ در جای دیگری از بدن باشد، درمان آن چیست؟

اگر سرطان روده بزرگ با متاستاز اتفاق بیفتد، یعنی تخمدان، رحم یا پروستات سرطانی شود و به روده بزرگ متاستاز دهد، در چنین شرایطی درمان دشوارتر می شود زیرا منشا سرطان روده بزرگ نیست و همه چیز بستگی به منشا دارد. از سرطان درمان در چنین شرایطی بسیار متفاوت خواهد بود.

به عنوان آخرین سوال، اگر سرطان روده بزرگ تشخیص داده شود و درمان شود، آیا امید به زندگی بیمار به این شکل خواهد بود؟

این موضوع به شدت سرطان روده بزرگ نیز بستگی دارد، اگر سرطان کولون زود تشخیص داده شود و فقط مخاط روده را درگیر کند، امید به زندگی این دسته از افراد با افراد عادی تفاوتی ندارد، اما در مورد متاستاز پس از درمان، در 5 سال و تنها 20 درصد شانس زنده ماندن وجود دارد.

رابطه بین مصرف سبزیجات و سرطان

سرطان روده بزرگ می تواند مشکلات زیادی را برای افرادی که از آن رنج می برند ایجاد کند. در زیر برخی از باورهای مرتبط با این سرطان آورده شده است.

سیگار کشیدن و استعمال دخانیات می تواند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش دهد. برخی معتقدند سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. این باور درست است.

بسیاری از مردم تصور می کنند که مصرف میوه و سبزیجات می تواند از سرطان روده بزرگ پیشگیری کند، این یک باور غلط است و سبزیجات و میوه ها تاثیر مستقیمی در پیشگیری از سرطان ندارند و تنها به این دلیل که کالری کمتری به بدن جذب می کنند و چربی وارد بدن نمی شود. بدن بدن می تواند نقش داشته باشد.

تحرک و ورزش می تواند از سرطان روده بزرگ پیشگیری کند، این باور درست است و افراد باید حداقل 20 دقیقه در روز پیاده روی کنند.

سرطان روده بزرگ در بین روستاییان و کارگران کمتر دیده می شود، این باور درست است و دلیل آن به جابجایی بیشتر و مصرف کمتر غذاهای چرب و پرکالری برمی گردد.

برخی افراد بر این باورند که ابتلا به آپاندیسیت یا سرطان معده می تواند باعث سرطان روده بزرگ شود، این یک باور غلط است و هیچ ارتباطی بین این بیماری ها و این نوع سرطان وجود ندارد.

خوردن فست فود و غذاهای کنسرو شده می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد این باور کاملا درست است و افراد باید مصرف خود را محدود کنند.

۲۳۳۲۳۳

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=182778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.