افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

علت دعوای پدر و پسر؛ 7 توصیه برای تقویت رابطه والدین و فرزند

  • کد خبر : 180895
علت دعوای پدر و پسر؛  7 توصیه برای تقویت رابطه والدین و فرزند

دعوای پدر و پسر داستانی تاریخی است که هم در ادبیات و هم در کتاب های تاریخی و هم در هر خانه ای که بچه دارد دیده می شود! جالب‌تر اینکه وقتی مردها پدر پسر می‌شوند، بیشتر از قبل پدر خودشان را درک می‌کنند و احتمالاً تفاوت‌های مشابهی را با پسرشان تجربه می‌کنند. اگر اختلافات […]

دعوای پدر و پسر داستانی تاریخی است که هم در ادبیات و هم در کتاب های تاریخی و هم در هر خانه ای که بچه دارد دیده می شود! جالب‌تر اینکه وقتی مردها پدر پسر می‌شوند، بیشتر از قبل پدر خودشان را درک می‌کنند و احتمالاً تفاوت‌های مشابهی را با پسرشان تجربه می‌کنند. اگر اختلافات به درستی حل نشود، باعث خشم والدین و فرزند می شود و می تواند تأثیرات جبران ناپذیری بر روابط آنها و آینده فرزند بگذارد. در این مقاله به بررسی رابطه پدر و پسر و علت اختلاف آنها می پردازیم و راهکارهایی برای بهبود این رابطه ارائه می دهیم.

اهمیت رابطه سالم پدر و فرزند

ابراز احساسات برای برخی از مردان دشوار است. کودکان تشنه محبت والدین خود هستند و والدین نیز به محبت فرزندان نیاز دارند. در بسیاری از خانواده ها این احساس سرکوب شده و والدین و فرزندان نیاز به این محبت را انکار می کنند. محبت و محبتی که پسر از پدر نمی گیرد، به سرکوب درونی و پنهان تبدیل می شود و بیش از آسیب های روانی آشکار او را آزار می دهد. رابطه ناسالم والد و فرزند تأثیر بسزایی در آینده کودک دارد و باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی عاطفی، کاری و والدینی او می شود. مردان بالغ برای جبران کمبودها و درمان آسیب های روانی دوران کودکی ناشی از ارتباط ناکافی با والدین خود به روان درمانی نیاز دارند.

سلامت رابطه پدر و فرزند تأثیر مستقیمی بر آینده کودک و نقش پدر او در آینده دارد. حتی بهترین والدین نیز ناخواسته به فرزندان خود آسیب می رسانند و این طبیعی است. حتی ممکن است آموزش های مختلفی را برای آماده شدن برای پدر و مادر شدن پشت سر بگذارند، اما باز هم نمی توانند با فرزندشان مخالفت کنند. مهم است که اشتباهات خود را شناسایی کنید، سعی کنید رابطه با فرزند خود را بهبود بخشید و راه حل هایی برای جبران آسیب پیدا کنید. گاهی اوقات پدران و پسران زمانی بهبود می یابند که پسر دیگر یک مرد بالغ است و می تواند با پدرش در مورد آسیب های گذشته صحبت کند.

دلیل دعوای پدر و پسر چیست؟

وقتی فرزندی به دنیا می آید و بزرگ می شود، پدر جوانی خود را در فرزندش می بیند و به دنبال بهترین راه برای تربیت او می گردد. بنابراین سعی کنید کودک را در مسیر درست هدایت کنید و راه و حق را به او نشان دهید تا فرزندش اشتباهات گذشته خود را تکرار نکند. از طرفی کودک تجربه ندارد، می خواهد مستقل باشد، زندگی را آنطور که می خواهد زندگی کند و خودش تصمیم بگیرد. بنابراین به حرف های پدر گوش نمی دهد و فکر می کند پدرش عقاید سنتی دارد یا نمی تواند او را درک کند. در نتیجه پدر و پسر با هم دعوا می کنند.

2 دلیل اصلی تفاوت پدر و پسر عبارتند از:

  • شکاف بین نسل ها: پسر معتقد است که پدرش سنتی است و او را درک نمی کند. پدر هم نسل جدید را جاهل می داند و پسرش کارهای جاهلانه می کند و باید به حرف های او گوش دهد تا زندگی موفقی داشته باشد. حتی گاهی برخی از تصمیمات پسر برخلاف عقاید و محدودیت های پدر است و به همین دلیل سعی می کند جلوی او را بگیرد و با پسرش درگیری پیدا می کند.
  • استقلال: پس از رسیدن به سن بلوغ، کودک به دنبال استقلال است و می خواهد مسیر خود را در زندگی طی کند. استقلال پسر اقتدار پدر را تضعیف می کند و بنابراین اختلافات بین این دو تشدید می شود.

والدین و فرزندان تصور می کنند که به دلیل تفاوت هایشان با یکدیگر بحث می کنند و با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما اکثر کسانی که استدلال های آنها را مشاهده می کنند معتقدند که والدین و فرزندان بیش از آنچه که تصور می کنند شبیه یکدیگر هستند.

چگونه اختلاف پدر و پسر را حل کنیم؟

وقتی پسری پدر می شود، پدرش را درک می کند و حتی ممکن است به او حق بدهد. پس از پدر شدن، مردان مسئولیت ها و چالش های تربیت فرزند را می شناسند و آن وقت است که دلیل اصلی رفتار پدر را درک می کنند. البته برای حل دعوای پدر و پسر داشتن پسر الزامی نیست!

اولین چیزی که باید بدانید این است که هیچ پدر و مادر و فرزندی در دنیا وجود ندارد که اختلاف نظر نداشته باشد. همه مردها وقتی با پدرشان مخالفت می کنند قول می دهند آنچه را که در رابطه پدر و پسرشان تجربه کرده اند نداشته باشند اما وقتی پدر می شوند معتقدند که اختلافات اجتناب ناپذیر است و حتی به فرزندانشان آسیب می زنند. توجه به نقش پدر در تربیت فرزند و انجام وظایفش در قبال او علیرغم اختلاف نظر بسیار مهم است.

برای حل اختلاف پدر و پسر، هر یک از طرفین باید بپذیرند که در این رابطه اشتباه کرده اند. سپس باید موافقت کنند که در مورد گذشته و احساسات خود صحبت کنند، آنها را بپذیرند و زخم ها را التیام بخشند. اگر ملاقات پدر و پسر توسط روانشناس خانواده مدیریت شود، بازده بیشتری خواهد داشت.

البته گاهی والدین می توانند به کار خود ادامه دهند. برخی از والدین بر این باورند که به فرزند خود آسیبی نرسانده اند و هر آنچه را که نیاز دارد برای او فراهم کرده اند. وقتی فرزندشان از آسیب های گذشته صحبت می کند، حالت تدافعی به خود می گیرد و حتی ممکن است بگویند که فرزندشان درباره گذشته اغراق می کند. در چنین شرایطی کودک باید برای التیام زخم های درونی خود و جبران زخم های دوران کودکی خود با کمک روان درمانی اقداماتی انجام دهد. این افراد ممکن است گاهی در جلسات روان درمانی بگویند: از پدرم متنفرم!

پیشنهاداتی برای والدین دارای فرزند

حل اختلاف پدر و پسر: در آغوش گرفتن پدر و پسر

اگر پدر و مادر یک کودک هستید و در حال خواندن این مقاله هستید، به این معنی است که برای رابطه خود با فرزندتان ارزش قائل هستید و با وجود تفاوت هایی که دارید، به دنبال راهی برای بهبود رابطه خود با فرزندتان هستید. در زیر چند پیشنهاد ساده و موثر برای شما آورده شده است.

  • با ملایمت تر انتقاد کنید و نظرات خود را بدون بحث و جدل بیان کنید.
  • حتی اگر با فرزندتان بحث می کنید، به او برچسب «احمق» یا «احمق» نزنید. این برچسب‌ها برای همیشه در ذهن کودک شما باقی می‌مانند و حتی ممکن است آن‌ها را در بزرگسالی برای خود به کار ببرند.
  • وقتی هر دو عصبانی هستید، گفتگو را به زمان دیگری موکول کنید. چون وقتی عصبانی هستید، هر یک از شما فقط سعی می کند حرف هایش را روی صندلی بگذارد و به حرف دیگری توجهی نمی کند.
  • فرزند شما به تایید و تشویق شما نیاز دارد، پس آن را از او پنهان نکنید.
  • نظر فرزندتان را ارزیابی کنید. گاهی والدین به محض اظهار نظر فرزندشان او را سرکوب و مخالفت می کنند. دلیلش این است که فکر می کنند پسرشان اقتدار آنها را در خانه خدشه دار کرده است و با مخالفت با آنها می توانند اقتدار از دست رفته را دوباره به دست آورند. در نظر بگیرید که گاهی حق با فرزند شماست و شما اشتباه می کنید.
  • در طول روز یا هفته، زمان هایی را برای فعالیت های والدین و فرزندان در نظر بگیرید و اختلاف نظرها را کنار بگذارید. به عنوان مثال، می توانید با هم به باشگاه بروید یا حتی یک فیلم کمدی تماشا کنید. هیچ طرحی در این آثار وجود ندارد و فقط رابطه پدر و پسری را تقویت می کند.
  • مادر نقش واسطه را در جدال پدر و پسر ایفا می کند. او از بیرون به رابطه شما نگاه می کند و احتمالاً راه حل های سازنده ای برای هر دوی شما دارد. بنابراین وقتی همسرتان در مورد رابطه والدین و فرزندتان صحبت می‌کند، با ذهنی باز به او گوش دهید و از او مشاوره بگیرید.

آخرین کلمه

عشق پدر و پسر یکی از عجیب ترین شکل های عشق است. خیلی وقت ها کودک فکر می کند که پدرش او را دوست ندارد زیرا دائماً با او بحث می کند و رابطه بین آنها همیشه تلخ است، اما پدر فقط به دلیل علاقه ای که به پسرش دارد و به روش خودش تلاش می کند با او بحث می کند. تا او را در مسیر هدایت کند. آهسته در هر خانه ای دعواهای عادی بین والدین و فرزندان وجود دارد، اما اگر شدت این مشاجرات در خانه شما زیاد است و یا باعث عصبانیت طولانی مدت بین والدین و فرزند می شود، بهتر است از روانشناس خانواده کمک بگیرید. مشاور خانواده به والدین و فرزندان می آموزد که چگونه روابط خود را بهبود بخشند و نظرات خود را بدون بحث و جدل بیان کنند حتی اگر اختلاف نظر داشته باشند.

اگر شما هم تجربه ای در مورد دعوای پدر و پسر دارید و توانسته اید اختلافات خود را حل کنید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.


فروشگاه اسمارتک نیوز بود؟  مجموعه ای از روابط عاطفی و ازدواج.

رفتار صحیح با شریک عاشقانه چیست؟

حق با کدام طرف است؟

پاسخ این سوالات را در این مجموعه بیابید.


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=180895

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.