افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

علاقه به موسیقی و تمدن ایرانی در بهشهر – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 237118
علاقه به موسیقی و تمدن ایرانی در بهشهر – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه استانی: شهرستان بهشهر واقع در شرق مازندران با جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان گردشگران نوروزی را به خود جذب می کند، این منطقه زادگاه باغ ها است. غیر عجیب و غریب ایرانی و حاوی آثار ارزشمندی است. در میان جنگل های سرسبز شمال کشور مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر قرار دارد، […]

خبرگزاری مهر، گروه استانی: شهرستان بهشهر واقع در شرق مازندران با جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان گردشگران نوروزی را به خود جذب می کند، این منطقه زادگاه باغ ها است. غیر عجیب و غریب ایرانی و حاوی آثار ارزشمندی است.

در میان جنگل های سرسبز شمال کشور مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر قرار دارد، این مجموعه دارای باغ های متعدد، کاخی در دل آب و دو برج آجری در عباس آباد بهشهر است.

این مجموعه تاریخی که به دستور شاه عباس اول صفوی در سال های 1020 و 1021 میلادی ساخته شده و در حال حاضر مهمترین باغ غیر کویری ایران به شمار می رود، شامل دریاچه، کاخ، برج، حمام و … است.

وسعت دریاچه عباس آباد بهشهر بیش از 10 هکتار است که در مرکز آن عمارتی به ارتفاع 18 متر قرار دارد و دریاچه در فصل جمع آوری آب به زیر آب می رود. گاهی فقط سقف آن از آب بیرون می آید اما در فصول خشک تمام بنا از آب نمایان است اما شگفت انگیز است. الهام بخش این ساختمان بیش از نیمی از سال را در زیر آب می گذراند، اما پس از آن سال ها مدت زیادی است که ایستاده است.

منطقه تاریخی عباس آباد بهشهر یکی از مکان های معروف استان مازندران و عمارت میان آب دریاچه عباس آباد است.

در کنار دریاچه عباس آباد بهشهر، باغ بزرگ 140 هکتاری عباس آباد با امکانات تفریحی مانند رستوران، چایخانه و نمازخانه، بازدید و اقامت در این دریاچه را آسان می کند.

مکانیزم آبیاری که در دوره صفویه در این منطقه ایجاد شد بسیار منحصر به فرد است و یکی از ویژگی های ثبت این باغ در فهرست جهانی مکانیسم منحصر به فرد در باغ مربوط به گردش آب است.

حجم آب استخر در فصول مختلف سال به حدی تغییر می کند که در برخی فصول عمارت داخل استخر به طور کامل زیر آب می رود و در برخی مواقع در حالت کمبود آب کاملاً نمایان می شود. فصل تابستان با این حال، با کمال تعجب، با وجود همه این تغییرات که به طور متوالی تکرار می شود، این ساختمان همچنان ایستاده است تا بازدیدکنندگان را شگفت زده کند.

همچنین دو برج آجری در ضلع جنوب غربی باغ تاریخی عباس آباد به فاصله 169 متری محوطه گلباغ وجود دارد. ایستگاه توزیع آب با قطر 7 متر و ارتفاع 14 متر و همچنین در فاصله 186 متری از یکدیگر ساخته شده است.

سایت موزه گوهر تپه

در فاصله 20 کیلومتری مرکز شهرستان بهشهر تپه ای باستانی وجود دارد. نکته جالب در مورد این تپه باستانی این است که محل زندگی افراد ماقبل تاریخ پس از سکونت در غارها بوده است. در این منطقه کوزه ها یا کوزه هایی یافت می شد که اجساد نوزادان یا کودکان در آن قرار می گرفت.

قبرستان سفید

قبرستان “سفید یا سفید»، جایی در شهر سفید در بهشهر در دل جنگلباشگاه «سر» و به نظر می رسد شهرت اصلی این شهر به دلیل وجود همین قبرستان باشد.

آرامگاه و گورستان تاریخی سفید چاه گورستانی با سنگ های ایستاده خاکستری و کنده کاری های عجیب است. این سنگ ها عنوان اولین گورستان مسلمانان ایران را یدک می کشند.

بر اساس روایات، در روستای سفید چاه مرسوم است که سنگ قبر مردگان را بر حسب شغل تراشیده می‌کنند، اما پس از مرگ آخرین سنگ‌تراشان و منبت‌کاران بازمانده، عمر حکاکی بر روی سنگ‌ها به پایان رسیده است.

این گورستان با بین 15 تا 20 هزار تخته سنگ محراب شکل، بزرگترین گورستان روستایی استان مازندران نیز به شمار می رود.

بهشهر، زادگاه موسیقی خنیاگر در نواحی ایران

بهشهر به عنوان زادگاه موسیقی سنتی و نواحی مازندران و چهره های برجسته نیز شناخته می شود. آه تو در عرصه فرهنگ و هنر کشور فعالانه فعالیت می کنند که از جمله آنها می توان به استاد محمدرضا اسحاقی گرجی متولد 23 آبان 1375 در روستای گرجی بهشهر، نوازنده و نوازنده دو تار ایرانی-گرجی اشاره کرد.

علاقه به موسیقی و تمدن ایرانی در بهشهر

او موسیقی را از 11 سالگی شروع کرد. تنبک با استاد «حسن علیپور» شروع کرد و پس از مدتی آموخت برای luau پرداخت تا زمانی که او در مورد ساز دوبل یاد گرفت. این هنر رو به فراموشی بود اما با همت استاد اسحقی دوباره احیا شد.

استاد اسحقی تلاش های زیادی برای فراگیری و فراگیری موسیقی نواحی مختلف استان مازندران داشته است و در حال حاضر یکی از نقالی های معتبر موسیقی و آوازی نواحی شرق مازندران است.

او را علاوه بر توانایی در نواختن دوتار و ویولن و ساخت آنها و تسلط بر مقام های موسیقی، احیاگر موسیقی مازندران نیز می دانند. پس اسحقی را می توان آخرین راوی و وارث موسیقی خنیاگری مازندران دانست.

سازمان میراث فرهنگی نام استاد محمدرضا اسحاقی گرجی را به عنوان گنجینه زنده انسانی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رساند.

از سالهای اخیر به همت استاد اسحاقی گورجی بنای زیبا با حمام باستانی در حیاط منزل ایشان ساخته شده است که با اخذ مجوز میراث فرهنگی میراثی ارزشمند برای دوستداران فرهنگ و موسیقی مازندران به شمار می رود. و سازمان گردشگری به عنوان موزه موسیقی. به دلیل مشکلات اقتصادی، ساخت این بنای زیبا و بسیار سازگار با سنت و محیط زیست منطقه به پایان نرسیده است.

بهشهر جاذبه های فراوانی در کوهستان، دشت و دشت دارد و در فصول مختلف پذیرای مسافرانی از مناطق مختلف کشور است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=237118

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.