افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
4

علائم ناباروری در مردان و زنان + آشنایی با روش های درمان آن.

  • کد خبر : 117224
علائم ناباروری در مردان و زنان + آشنایی با روش های درمان آن.

ناباروری یک مقوله استرس زا برای افرادی است که تصمیم به بچه دار شدن دارند. بسیاری از مردم فکر می کنند که هیچ درمانی برای ناباروری وجود ندارد، اما این درست نیست و ناباروری بسیاری از افراد قابل درمان است. بیش از 48 میلیون زوج در جهان نابارور هستند، بنابراین مشکل ناباروری در سراسر جهان […]

ناباروری یک مقوله استرس زا برای افرادی است که تصمیم به بچه دار شدن دارند. بسیاری از مردم فکر می کنند که هیچ درمانی برای ناباروری وجود ندارد، اما این درست نیست و ناباروری بسیاری از افراد قابل درمان است. بیش از 48 میلیون زوج در جهان نابارور هستند، بنابراین مشکل ناباروری در سراسر جهان بسیار رایج است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با علائم ناباروری در مردان و زنان بیشتر آشنا شوید.

چه عواملی باعث ناباروری می شود؟

عوامل متعددی باعث ناباروری می شود. برخی از این عوامل بر یکی از زوجین تأثیر می گذارد و برخی دیگر بر هر دو طرف تأثیر می گذارد. برخی از شایع ترین علل ناباروری در مردان و زنان عبارتند از:

علائم ناباروری در زنان

1. احساس درد در هنگام روابط جنسی

مقاربت دردناک یا دیسپارونی ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد که بر باروری زن تأثیر می گذارد. این بیماری ها شامل اندومتریوز و فیبروم های رحمی است.

2. قاعدگی طولانی یا دردناک

زنانی که دوره های قاعدگی طولانی و بسیار دردناک دارند ممکن است به اندومتریوز مبتلا شوند. اندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت سطحی رحم در بقیه بدن تشکیل می شود.

3. خون قاعدگی روشن یا تیره.

اگر خون قاعدگی تیره تر از موارد قبلی باشد، ممکن است نشانه بیماری باشد. علاوه بر این، اگر رنگ خون در ابتدای سیکل قاعدگی بسیار تیره باشد، احتمال آندومتریوز وجود دارد. به طور معمول، خون قاعدگی در ابتدای سیکل قرمز روشن است و به تدریج تیره تر می شود.

4. چرخه قاعدگی نامنظم

طول دوره قاعدگی برای هر فردی متفاوت است و در طول زمان تغییر می کند. اما اگر فاصله بین سیکل های قاعدگی یکسان نبود یا هر ماه پریود نمی شوید به این معنی است که تخمک گذاری شما نامنظم بوده و احتمال ناباروری وجود دارد. تخمک گذاری نامنظم می تواند ناشی از سندرم پلی کیستیک، کمبود وزن و اضافه وزن یا مشکلات تیروئید باشد.

5. تغییرات هورمونی

علائم تغییرات هورمونی معمولاً غیرقابل تشخیص است و اگر مشکلات هورمونی دارید باید با پزشک مشورت کنید. به دلیل نوسانات هورمونی، معمولاً موارد زیر رخ می دهد:

6. مشکلات اساسی

برخی از عوارضی که بر باروری زنان تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • آسیب به لوله های فالوپ یا تخمدان ها؛
  • یائسگی زودرس؛
  • سندرم پلی کیستیک (PCOS)؛
  • اندومتریوز؛
  • سرطان و درمان سرطان.

7. اضافه وزن شدید

طبق تحقیقات، چاقی مفرط بر ظرفیت تولید مثل انسان تأثیر می گذارد. زنانی که اضافه وزن دارند کمتر باردار می شوند. این افراد در صورت باردار شدن بیشتر از سایر زنان در معرض مشکلات هستند.

علائم ناباروری در مردان

1. اختلالات هورمونی

تستوسترون یکی از مهم ترین هورمون ها برای باروری مردان است. هر گونه اختلال در عملکرد غده هیپوفیز که این هورمون را تولید می کند، می تواند باعث ناباروری مردان شود.

2. اختلال نعوظ

تغییرات هورمونی و مشکلات روانی یا جسمی می تواند باعث اختلال نعوظ شود. اگر اختلال نعوظ دائمی باشد، ممکن است نشانه بیماری باشد.

3. اختلال انزال

مشکل انزال یا هرگونه تغییر در انزال در مردان می تواند نشانه ناباروری در مردان باشد. به عنوان مثال، کاهش تعداد اسپرم یکی از تغییراتی است که باید به عنوان یک هشدار در نظر بگیرید.

4. هرگونه تغییر در بیضه ها.

بیضه های سالم نقش مهمی در باروری مردان دارند. مهم است که هر گونه تغییر در آنها را جدی بگیرید. به عنوان مثال، بیضه های کوچک و سفت می تواند نشانه مشکلات هورمونی باشد و بیضه های دردناک، متورم یا نرم نشان دهنده یک بیماری پنهان مانند عفونت است و می تواند باعث ناباروری شود.

5. اضافه وزن شدید

محققان نشان داده اند که چاقی با ناباروری مردان نیز مرتبط است. اضافه وزن بر کیفیت اسپرم و اختلال عملکرد جنسی و در نتیجه بر باروری مردان تأثیر می گذارد.

چه زمانی برای تشخیص ناباروری باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کمتر از 35 سال سن دارید و حدود یک سال است که برای باردار شدن تلاش کرده اید، باید با پزشک مشورت کنید. زنان 35 ساله و بالاتر باید پس از 6 ماه تلاش برای باردار شدن به پزشک مراجعه کنند. معمولاً برای تشخیص مشکل آزمایش خون، ادرار، تصویربرداری و اسپرم انجام می شود. پیشنهاد می کنیم موارد زیر را یادداشت کرده و قبل از مراجعه به پزشک به پزشک ارائه دهید:

  1. داروهایی که مصرف می کنید، از جمله ویتامین ها و مکمل های غذایی؛
  2. چند بار بدون کاندوم رابطه جنسی دارید؟
  3. تاریخ آخرین باری که رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و مدت زمانی که برای باردار شدن تلاش کرده اید.
  4. تغییرات فیزیکی یا علائمی که متوجه می شوید؛
  5. سابقه هر گونه درمان و جراحی در گذشته (به ویژه موارد مربوط به دستگاه تناسلی).
  6. جلسات رادیوتراپی یا شیمی درمانی؛
  7. مصرف دخانیات، الکل و هر گونه مواد مخدر؛
  8. سابقه بیماری های مقاربتی (STDs)؛
  9. هر گونه مشکل و بیماری ژنتیکی مانند دیابت و تیروئید که شما یا خانواده تان از آن رنج می برید.

روش های درمان ناباروری زنان

  • اصلاح سبک زندگی: افزایش یا کاهش وزن، ترک سیگار یا مصرف مواد مخدر و بهبود سلامت شانس باردار شدن را افزایش می دهد.
  • دارودرمانی: داروهای باروری تخمدان ها را برای تخمک گذاری تحریک می کنند و شانس بارداری را افزایش می دهند.
  • عمل جراحی: با جراحی می توان لوله های رحمی مسدود شده را باز کرد و پولیپ ها، گوشت اضافی و فیبروم های رحم را از بین برد.

روش های درمان ناباروری مردان

  • دارودرمانی: برخی از داروها باعث افزایش تستوسترون یا سایر هورمون ها می شوند. همچنین داروهایی برای اختلال نعوظ وجود دارد که به کاربر کمک می کند نعوظ خود را در حین مقاربت حفظ کند.
  • عمل جراحی: برخی از مردان برای رفع انسداد مجاری حامل اسپرم نیاز به جراحی دارند. جراحی واریکوسل همچنین سلامت اسپرم را بهبود می بخشد و شانس باروری را افزایش می دهد.

درمان ناباروری با تکنولوژی کمک باروری

فناوری کمک باروری (ART) به هر درمانی که باعث تغییرات در اسپرم یا تخمک می شود اشاره دارد. اگر راه حل های قبلی نتیجه مطلوب را نداشت، معمولاً از روش های کمک باروری زیر استفاده می شود:

  • تلقیح مصنوعی (IVF): در این روش تخمک ها با اسپرم در محیط آزمایشگاه بارور می شوند. سپس متخصص 1 تا 3 تخمک را به رحم منتقل می کند.
  • میکرو تزریق (ICSI): این فرآیند را می توان در طی لقاح مصنوعی انجام داد. متخصص اسپرم را مستقیماً به تخمک تزریق می کند. سپس تخمک بارور شده به رحم منتقل می شود.
  • تلقیح داخل رحمیآی یو آی): متخصص از یک لوله بلند و نازک برای انتقال مستقیم اسپرم به رحم استفاده می کند.
  • جوجه کشی کمکی: جوجه کشی یک فرآیند آزمایشگاهی است که در آن لایه خارجی جنین (مرحله اولیه تشکیل جنین) باز می شود تا راحت تر بتواند در دیواره رحم لانه گزینی کند.
  • بازتولید با کمک اشخاص ثالث (هنر شخص ثالث): برخی از زوج ها ممکن است از تخمک، اسپرم یا جنین اهدایی استفاده کنند. برخی به رحم جایگزین نیاز خواهند داشت.

نکاتی برای جلوگیری از ناباروری

  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.
  • سیگار نکشید، مواد مخدر مصرف نکنید و الکل مصرف نکنید.
  • بیماری های مقاربتی را درمان کنید.
  • کمتر در معرض سموم محیطی قرار بگیرید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید، اما زیاده روی نکنید.
  • بارداری را به سنین بالا موکول نکنید.
  • به اشکال کمک باروری، از جمله انجماد تخمک و اسپرم توجه کنید.

تو بگو

امروزه با روش های مختلفی که وجود دارد، احتمال باردار شدن برای افرادی که از ناباروری رنج می برند بسیار زیاد است. با این حال، بهتر است با یک سبک زندگی سالم از بروز چنین مشکل استرس زا پیشگیری کنید. همیشه به بدن خود گوش دهید و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در بدن خود با پزشک مشورت کنید. در این مقاله با علائم ناباروری در مردان و زنان آشنا شدید. آیا علائم ذکر شده را در خود مشاهده کرده اید؟ برای حل مشکل چه کرده اید؟


فروشگاه اسمارتک نیوز؟  مجموعه ای از ارتباطات موثر.

گامی برای تسلط بر مهارت های ارتباطی شما


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=117224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.