افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
2

علائمی که نشان می دهد هپاتیت دارید

  • کد خبر : 159325
علائمی که نشان می دهد هپاتیت دارید

آفتاب نیوز: دست مادرش را محکم گرفته و هر دو منتظر نوبت خود هستند. در ردیف صندلی های چیده شده در راهروی منتهی به مطب، می توانید افراد زیادی را در انتظار ببینید. آنها از التهاب کبد یا هپاتیت رنج می برند. هپاتیت به عنوان یکی از بیماری های کشنده زندگی مدرن شناخته شده است […]

آفتاب نیوز:

دست مادرش را محکم گرفته و هر دو منتظر نوبت خود هستند. در ردیف صندلی های چیده شده در راهروی منتهی به مطب، می توانید افراد زیادی را در انتظار ببینید. آنها از التهاب کبد یا هپاتیت رنج می برند. هپاتیت به عنوان یکی از بیماری های کشنده زندگی مدرن شناخته شده است و متاسفانه هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد. بیماری که هنوز به دلیل علائم مزمن آن جدی گرفته نمی شود و تنها در حد توصیه رسانه ها برای پیشگیری از آن راه حل داده می شود.

زندگی مدرن باعث تشدید شیوع باکتری ها و بیماری های محیطی شده است و عدم رعایت دقیق بهداشت فردی در محیط های عمومی باعث مراجعه افراد زیادی به بیمارستان ها می شود و هپاتیت یکی از مهم ترین بیماری ها در این محیط ها است. بی توجهی به سلامتی بهداشت، که به راحتی می تواند ما را درگیر کند و زندگی ما را مختل کند. برای آشنایی بیشتر با هپاتیت، انواع این بیماری، راه های پیشگیری و درمان آن با دکتر شیرین حاتمی، متخصص داخلی به گفت وگو نشستیم.

تعریف دقیق هپاتیت چیست و چرا آن را یک بیماری مهم می دانند و پزشکان بر درمان و پیشگیری به موقع تاکید دارند؟

همه ما اهمیت و نقش کبد در زندگی را می دانیم. این عضو فرآیندهای ضروری و حیاتی را در بدن انجام می دهد و جایگاه و اهمیت آن در حد قلب است که بدون آن زندگی برای هر فردی غیر ممکن می شود. اولین تعریف کلی هپاتیت التهاب و تورم سلول های کبدی است. هنگامی که فردی به هپاتیت مبتلا می شود، کبد بلافاصله متورم و ملتهب می شود و ممکن است فرد دچار یرقان شود.

حتی ممکن است آسیب شدیدتر باشد و کبد از کار بیفتد. همچنین لازم به ذکر است که باکتری ها و ویروس ها از طریق مواد شیمیایی وارد بدن می شوند زیرا باعث هپاتیت می شوند.

هپاتیت انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها هپاتیت نوع (A)، هپاتیت نوع (B) و هپاتیت نوع (C) است. این بیماری می تواند از همان روزهای اول تولد نوزاد را با احتمال و احتمال ابتلا تا پایان عمر تهدید کند. به این معنی که برای این بیماری نباید محدودیت سنی وجود داشته باشد. همانطور که می دانید در کشور ما بیش از سه میلیون و 500 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند.

مهم ترین علائمی که با آن می توانید متوجه شوید که به این بیماری به خصوص هپاتیت B مبتلا هستید چیست؟

در روزهای اول می توانیم با علائمی مانند بی اشتهایی، ضعف، خستگی، تهوع، استفراغ و درد مبهم در قسمت فوقانی و راست شکم مواجه شویم، البته گاهی تب نیز در بیماران مشاهده می شود، سپس زردی پیشرونده. ظاهر می شود، بنابراین ناحیه ملتحمه (غشای داخلی چشم)، غشاهای مخاطی و پوست تمام قسمت های بدن زرد می شود.

از آنجایی که محل زندگی و تکثیر این ویروس، کبد انسان است و فرآورده های آن پس از تولید توسط گردش خون به نقاط مختلف بدن می رود، بدن انسان در برابر این عفونت ویروسی از خود دفاع می کند و آنتی بادی های لازم را علیه آن تولید می کند. .

در بسیاری از موارد، بدن با دفاع خود عفونت را دفع می کند و تنها آثار آن به عنوان آنتی بادی های مثبت شناسایی می شود. بین 30 تا 40 درصد افراد مبتلا به این بیماری علائم خاصی ندارند. بیشتر علائم حدود یک ماه یا بیشتر پس از ابتلا به ویروس ظاهر می شوند. کمتر از یک درصد افراد مبتلا به این بیماری بسیار شدید و سریع مبتلا می شوند که باعث نارسایی کبد و مرگ می شود.

هنگامی که بیماری رخ می دهد، چگونه این ویروس می تواند باعث اتفاقات خطرناک برای بدن شود؟

اگر سیستم ایمنی پس از شش ماه نتواند با بیماری کنار بیاید، بیمار علائم مزمن و البته گاهی اوقات علائم حاد خواهد داشت. به طور معمول، افرادی که چندین سال به این بیماری مبتلا هستند، دارای گروهی از علائم اضافی هستند. این علائم شامل کهیر، بثورات، آرتریت، سوزش یا سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها (پلی نوروپاتی) است.

بیایید در مورد شایع ترین نوع این بیماری در جهان صحبت کنیم.

طبق آمار، امروزه بیماری هپاتیت B در کشورهای مختلف شایع است.

یکی از خطرناک ترین انواع ویروس ها، هپاتیت (B) است، فرد مبتلا به این بیماری ممکن است احساس خستگی، ضعف و بی اشتهایی داشته باشد. زردی یا یرقان تنها در 30 درصد بیماران دیده می شود.

ممکن است ادرار غلیظ تر و مدفوع سبک تر از حد معمول به نظر برسد. در مواردی که فرد هیچ علامتی ندارد، تنها راه تشخیص بیماری از طریق آزمایش خون است. 10 نفر از هر 100 نفر مبتلا به هپاتیت B ویروس را برای چندین سال در خون خود حفظ می کنند. به نظر می رسد این افراد سالم هستند و حتی ممکن است از این بیماری اطلاعی نداشته باشند، اما به راحتی می توانند دیگران را مبتلا کنند.

از چه راه هایی می توانیم به این بیماری مبتلا شویم؟

تماس با یک قطره خون آلوده می تواند فرد سالم را به این بیماری مبتلا کند، سرنگ ها و سوزن های مشترک آلوده، تماس جنسی با همسر آلوده، فرزند متولد شده از مادر آلوده به ویروس، سوراخ کردن گوش و خالکوبی و ختنه غیربهداشتی. (همچنین آرایش تزئینی و ناسالم) با ابزار آلوده به ویروس، استفاده مشترک از تیغ و مسواک آلوده به ویروس و استفاده از ابزارهای دندانپزشکی آلوده به ویروس و ناسالم از مهم ترین راه های انتقال این بیماری است.

راه های پیشگیری از این بیماری چیست؟

شروع بیماری در سنین پایین احتمال و احتمال شیوع آن را در بین افراد افزایش می دهد. به همین منظور تمامی مراکز بهداشتی و درمانی تمامی نوزادان در بدو تولد، 1.5 ماهگی و 9 ماهگی را واکسینه می کنند و باید از آنها بخواهم اطلاعات کاملی در این زمینه ارائه دهند.

زنان مبتلا باید از بارداری اجتناب کنند و در صورت ابتلا، قبل از زایمان با پزشک خود مشورت کنند تا درمان های پیشگیرانه بیشتری برای جلوگیری از انتقال به نوزاد دریافت کنند. علاوه بر این، این افراد باید از استفاده مشترک از وسایلی که باعث ایجاد خراش روی پوست می شوند، خودداری کنند.

امروزه می توان از هپاتیت B با واکسیناسیون و تزریق ایمونوگلوبولین پیشگیری کرد. واکسن هپاتیت B به صورت عضلانی در سه دوز (صفر، یک ماه پس از اولین دوز و شش ماه پس از اولین دوز) تزریق می شود. اغلب، این شکل از واکسیناسیون فرد را تا 10 سال از هپاتیت B محافظت می کند. تزریق این واکسن در این مدت در سیستم واکسیناسیون کودکان گنجانده شده است اما بزرگسالان نیز باید تزریق این واکسن را دریافت کنند.

آیا درمان های خاصی برای این بیماری شناخته شده است؟

با نگاهی علمی به این موضوع می توان دریافت که عدم درمان دارویی هپاتیت و بی اثر بودن این داروها در بسیاری از بیماران و یا به دلیل عوارض جانبی نامطلوب این داروها (به ویژه اینترفرون)، تعداد زیادی از این داروها بیماران از روش‌های دیگری برای درمان هپاتیت استفاده می‌کنند و از درمان‌های غیردارویی به عنوان درمان جایگزین استفاده می‌شود. بسیاری از این درمان ها به میزان محدودی آزمایش شده اند و در بیشتر موارد استفاده از آنها اساساً بر اساس گزارش خود بیمار یا تحقیقات ناکافی است.

استفاده از ترکیبات گیاهی، مکمل های غذایی و ترکیبات هورمونی از جمله روش های درمانی جایگزین هستند.

آیا می توانید به چند روش درمان گیاهی در این زمینه اشاره کنید؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی های علمی روش های درمانی جدیدی برای درمان این بیماری بررسی شده است.

از جمله دانشمندانی که در حال تحقیق برای یافتن محیط کشت سلولی مناسب برای رشد هپاتیت C هستند

آنها می توانند داروهایی را کشف کنند که از تکثیر ویروس ها جلوگیری می کند. در این میان دو داروی ضد ویروسی به نام‌های آدفوویر و لوباکاویر در حال بررسی است که ساختار آنها بسیار شبیه به بخشی از ویروس هپاتیت است و حاوی پروتئین‌های DNA و RNA است.

دانشمندان بر این باورند که به دلیل همین شباهت، ویروس هپاتیت به اشتباه به جای DNA و RNA از آدفوویر و لوباکاویر برای تولید مثل استفاده می کند و در نتیجه ویروس می میرد. از سوی دیگر، آدفوویر قادر است جهش های ویروسی مقاوم به سایر داروها را از بین ببرد. علاوه بر این، دانشمندان متعددی بر موضوع «چند درمانی» در درمان این بیماری تمرکز کرده‌اند و معتقدند با توجه به جهش‌های مکرر و سریع ویروس هپاتیت و مقاومت سریع آن در برابر داروها، می‌توان از ترکیبی از چندین داروی ضد ویروسی، مانند داروهای مورد استفاده در درمان ایدز.

در چین از داروهای گیاهی به عنوان درمان اصلی این بیماری استفاده می شود.

گیاه خرشیری بیش از همه داروهای گیاهی دیگر برای درمان هپاتیت استفاده می شود. این گیاه اولین بار در روم باستان استفاده شد، این گیاه به کبد کمک می کند تا با اثرات مضر سموم مبارزه کند و بازسازی کبد را تسریع کند و در عین حال تجمع چربی در کبد را کاهش دهد. این اثر احتمالاً به دلیل وجود مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و مواد شیمیایی آنتی سمی در گیاه است. از جمله این مواد «گلوتاتیون» است که از کبد در برابر آسیب های ناشی از سموم محافظت می کند.

بعلاوه در دانه های شیرخشت ماده ای به نام «سیلیمارین» وجود دارد که باعث تقویت کبد می شود. این گیاه RNA را تقویت می کند و در نتیجه به بازسازی کبد کمک می کند.

گزنه علائمی مانند خستگی، بی اشتهایی و درد کبد را کاهش می دهد و ممکن است عملکرد کبد را بهبود بخشد و امید به زندگی بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن و سیروز را افزایش دهد.

در سال 1986، وزارت بهداشت آلمان اثرات خرشیری را در درمان آسیب کبدی ناشی از هپاتیت تایید کرد. بیشتر این گیاه به صورت کپسول دو یا سه بار در روز مصرف می شود. ریشه شیرین بیان دارای مقدار زیادی اسید گلیسیریزیک است که می تواند التهاب کبد را کاهش دهد. کارشناسان معتقدند که این اثر ریشه شیرین بیان به دلیل افزایش طبیعی تولید اینترفرون در بدن است. دانشمندان چینی از مخلوطی از گیاهان برای درمان هپاتیت استفاده کرده اند و یکی از این داروهای گیاهی ترکیبی ممکن است “Bingganling” نام داشته باشد، مخلوطی از 10 تا 15 گیاه چینی مختلف که برای درمان هپاتیت C استفاده می شود. استفاده از مکمل ها، مانند ویتامین ها و مواد معدنی، می توانند با افزایش موادی که به دلیل اختلال عملکرد کبد تخلیه می شوند و همچنین از بین بردن ویروس، به درمان هپاتیت الکلی کمک کنند. اینها شامل ویتامین B کمپلکس، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین K، کلسیم، روی، کبالت و منگنز هستند و بیشتر به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.

باید دانست که داروهای گیاهی می توانند عوارضی مانند استفراغ، سکته مغزی، بیماری های قلبی، آلرژی، سردرد، قرمزی پوست و تورم ایجاد کنند. چندین محقق استفاده از هورمون ترشح شده توسط تیموس را در درمان هپاتیت موثر دانسته اند. تیموس غده کوچکی است که در قسمت بالایی قفسه سینه قرار دارد که در دوران کودکی بزرگ است اما با افزایش سن کوچک شده و از بین می رود.

ترکیبی از مواد شیمیایی و آنزیم های به دست آمده از تیموس گاو به صورت کپسول یا آمپول ساخته شده و در برخی تحقیقات به ویژه برای درمان هپاتیت B و C مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج همه این تحقیقات یکسان نیست و تایید قطعی اثر درمان مذکور ممکن نیست. استفاده از حجامت و خون گیری برای درمان این بیماری یکی از روش هایی است که موافقان و مخالفان زیادی دارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=159325

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.