افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

عزم جدی برای افزایش ظرفیت CNG – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 404291
عزم جدی برای افزایش ظرفیت CNG – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر، تنوع سبد سوخت یکی از راهکارهایی است که می تواند کاهش یابد نارضایتی بنزین نقش مهمی دارد و متاسفانه نسبت c در آره می بینم این سبد سوخت چندان مورد استقبال قرار نگرفته به طوری که ظرفیت تولید و عرضه آن حداقل 45 میلیون متر مکعب است. در آره روزانه به […]

به گزارش خبرنگار مهر، تنوع سبد سوخت یکی از راهکارهایی است که می تواند کاهش یابد نارضایتی بنزین نقش مهمی دارد و متاسفانه نسبت c در آره می بینم این سبد سوخت چندان مورد استقبال قرار نگرفته به طوری که ظرفیت تولید و عرضه آن حداقل 45 میلیون متر مکعب است. در آره روزانه به دلیل کمبود تقاضا تقریباً نیمی از این ظرفیت یعنی 20 میلیون مترمکعب استفاده می شود.

چندین سال است که کارشناسان انرژی می گویند بهترین و سریع ترین راه برای حذف است نارضایتی سوخت جایگزین بنزین ج در آره اگرچه دنیا به سمت خودروهای برقی پیش می رود، اما جایگزینی آنها در کشور ما نیازمند یک برنامه ریزی بلندمدت است. چندی پیش محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن GNC در این باره به خبرنگار مهر گفت: راهکار جبران سریع. نارضایتی سوخت جایگزین بنزین ج در آره این است که در حال حاضر بدون نیاز به سرمایه گذاری مجدد، پتانسیل تولید و عرضه روزانه حداقل 20 میلیون مترمکعب بیشتر از ظرفیت عرضه فعلی در کشور وجود دارد.

محمدصادق عظیمی فر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تایید این موضوع، 45 درصد از ظرفیت جایگاه های CNG در سراسر کشور بلااستفاده است. همچنین مصرف روزانه این سوخت پاک در سال های اخیر از 24 میلیون مترمکعب به 19 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، افزایش سطح پوشش جایگاه‌های CNG به‌ویژه در کلان شهرها و جنوب شرق کشور، تمرکز بر ساخت جایگاه‌های سیار و کوچک، پرداخت هزینه است. توجه به اقتصاد جایگاه داران با ایجاد تناسب در حق امتیاز با هزینه های جاری و نگهداری، ارائه خدمات مستمر، تامین و نوسازی تجهیزات با مکانیزم های پشتیبانی و همچنین نظارت و بررسی دوره ای تیم ها علاوه بر افزایش. خوشحالی مصرف کنندگان، تضمین توسعه پایدار و عرضه این سوخت پاک است.

خودروهای غیراستاندارد مشمول قانون نیستند

خودروهای غیر استاندارد را می توان در ردیف جلو شارژ کرد. نارضایتی بنزین مورد توجه قرار گرفت زیرا مصرف بنزین در کشور ما 2 تا 3 برابر بیشتر از سایر کشورها است. میزبان علاوه بر آلودگی هوا نارضایتی بنزین نیز سوخت بوده است، مهرجو همچنین از استاندارد نبودن خودروهای ملی انتقاد کرد و اظهار داشت: در بازار ملی خودرو انحصار چند جانبه وجود دارد؛ در حالی که در بازار خودروهای ملی انحصار وجود دارد. بنابراین ما افراد را در مقابل گزینه های محدود و گران قیمت قرار داده ایم و امیدواریم که رفتار خود را تغییر دهند. گران است دارند

رئیس هیئت مدیره انجمن GNC در این خصوص گفت: بر اساس قوانین و دستورالعمل هایی که در این زمینه وجود داشت و خودروسازان موظف شدند درصد مشخصی از تولید خود را به خودروهای دوگانه اختصاص دهند که متاسفانه شاهد سرپیچی آنها بوده ایم. و در سال 1397 اعلام شد که یک و نیم میلیون خودرو با حمایت دولت با استفاده از ماده 12 قانون رفع موانع تولید با دوگانه سوز آزاد می شود که به دلیل مشکلات موجود تقریباً از کار افتاد. و نزدیک به 400000 خودرو از این طریق دوگانه سوز شدند.

محمدصادق عظیمی فر نفتی هر چند از زمان انتخابش به عنوان مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش بر تنوع سبد سوخت تاکید کرده است، اما در نشست روز گذشته فعالان صنعت CNG گفت: در مسیر توسعه چالش ها و موانع متعددی وجود دارد. از صنعت CNG که در میان این عوامل مواردی مانند قیمت CNG و بهینه نشدن سهمیه اختصاص یافته به ناوگان خودرویی باعث شده است که توسعه این صنعت از نظر اقتصاد رفتاری کند شود. عدم دسترسی آسان به جایگاه ها به ویژه در کلان شهرها و فلج شدن فرآیند تبدیل، تولید و نوسازی ناوگان دوگانه از دیگر عواملی است که باعث کاهش مصرف CNG در کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه همه این چالش ها اقتصاد بخش خصوصی فعال در این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: تلاش خواهیم کرد با ارتباط مستمر با ذی نفعان و رایزنی در سطوح مختلف حاکمیتی علاوه بر اصلاح مدل کسب و کار، این موانع را برطرف کنیم. علاقه مندان، جذابیت سرمایه گذاری در این بخش را برای سرمایه گذاران افزایش دهند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تاکید کرد: تنوع بخشی به سبد سوخت با CNG یکی از برنامه های اولویت دار در حوزه مدیریت مصرف است. بار در ماه گذشته مطالعه دقیقی برای ارزیابی وضعیت موجود و شناسایی عوارض آن انجام شد و برنامه توسعه کوتاه مدت و بلندمدت نیز تدوین شد.

یک پنجم درآمدهای نفتی قربانی عدم تعادل بنزین است

در پنج ماهه نخست امسال 6 میلیارد دلار برای واردات بنزین که معادل یک پنجم درآمد ارزی کشور است، یکی از راه های برون رفت از این وضعیت توسعه ای هزینه شده است. در آره که به گفته کارشناسان می تواند جایگزین 25 میلیون متر مکعب بنزین مصرفی شود نارضایتی برای جبران آن، خروج ارز و افزایش درآمدهای نفتی نیز کاهش می یابد.

بر اساس این گزارش یکی از سریع ترین راه های حذف نارضایتی سوخت جایگزین بنزین ج در آره به این دلیل که سود بیشتری برای مردم دارد و از نظر زیرساختی زیرساخت هایی برای افزایش ظرفیت وجود دارد که تحقق این امر نیازمند همکاری مردم و خودروسازان است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=404291

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.