افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
0

عرضه ناپایدار بنزین سوپر در جایگاه های شمال شهر

  • کد خبر : 375072
عرضه ناپایدار بنزین سوپر در جایگاه های شمال شهر

بازار؛ گروه آب و انرژی: با گذشت حداقل 6 ماه از توقف، عرضه بنزین سوپر تنها در برخی جایگاه های پایتخت آغاز شده است. فعالان این اتحادیه تاکید می‌کنند که تعداد جایگاه‌هایی که بنزین با اکتان بالا توزیع می‌شود به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و میزان اختصاص یافته به این جایگاه‌ها در شمال شهر […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: با گذشت حداقل 6 ماه از توقف، عرضه بنزین سوپر تنها در برخی جایگاه های پایتخت آغاز شده است. فعالان این اتحادیه تاکید می‌کنند که تعداد جایگاه‌هایی که بنزین با اکتان بالا توزیع می‌شود به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و میزان اختصاص یافته به این جایگاه‌ها در شمال شهر به شدت محدود است.

آنطور که سخنگوی انجمن پمپ بنزین های کشور به بازار می گوید: چند روزی است که عرضه سوپر بنزین به صورت محدود آغاز شده است اما نمی توان گفت که عرضه ثابت است.

آن طور که این فعال صنفی می گوید هنوز در شهرهای بزرگ دیگر خبری از بنزین فوق العاده نیست و همین عرضه های محدود دامن گیر پایتخت نشینان نیز می شود.

به گفته سخنگوی جایگاه داران، در بهترین و ایده آل ترین حالت، نسبت بنزین سوپر در سبد سوخت کشور 3 تا 4 درصد خواهد بود. یک محاسبه ساده نشان می دهد که در صورت کمبود بنزین، تنها بین 3.6 تا 4.8 میلیون لیتر بنزین با کیفیت و حدود 115 میلیون لیتر بنزین یورو 3 و یورو 4 در کشور توزیع می شود.

میانگین مصرف بنزین در کشور حدود 120 میلیون لیتر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید به گفته سخنگویان پمپ بنزین، در بهترین و ایده آل ترین حالت، نسبت سوپر بنزین در سبد سوخت کشور 3 تا 4 درصد است. یک محاسبه ساده نشان می دهد که در صورت عدم کسری بنزین، تنها بین 3.6 تا 4.8 میلیون لیتر بنزین با کیفیت و حدود 115 میلیون لیتر بنزین یورو 3 و یورو 4 در کشور توزیع می شود.

پالایشگاه ها را مجبور به عرضه بنزین با کیفیت پایین کند

میزان عرضه سوپر بنزین با میزان مصرف رابطه مستقیم دارد. کمبود بنزین در اوج مصرف تابستان، تولید بنزین با کیفیت بالا را از بین برده بود. بابک عقحی مدیرعامل سابق تاپیکو پیش از این به بازار گفته بود که ما مجبور به تولید بنزین با اکتان پایین 87 هستیم و اجازه تولید بنزین با کیفیت و یورو 5 را در پالایشگاه هایی مانند ستاره خلیج فارس نداریم.

در 6 ماه گذشته بنزین سوپر به صورت متناوب در پمپ بنزین های تهران عرضه می شد که به دلیل کمبود و مصرف زیاد بنزین چندان دوام نیاورد و خیلی زود متوقف شد.از

البته سخنگوی انجمن جایگاه داران نیز می گوید که در 6 ماه گذشته بنزین فوق العاده به صورت متناوب در جایگاه های تهران عرضه می شد اما به دلیل کمبود و مصرف زیاد بنزین چندان دوام نیاورد و خیلی زود متوقف شد.

عرضه سوپر بنزین تا کی ادامه دارد؟

در حال حاضر نیز چندان امیدی به ادامه عرضه بنزین یورو 5 نیست.

وی با بیان اینکه تا زمانی که مصرف بنزین زیاد است، پالایشگاه ها نمی توانند خطوط تولید خود را به تولید بنزین با اکتان بالا اختصاص دهند و مجبور به تولید بنزین یورو 4 و معمولی هستند، ادامه داد: با کاهش مصرف بنزین در کشور، این پالایشگاه ها قادر خواهند بود بنزین فوق العاده تولید کند

سخنگوی اتحادیه پمپ بنزین خاطرنشان کرد: پمپ بنزین ها به طور مستمر درخواست تحویل بنزین سوپر را دارند اما کاهش شدید تولید این نوع بنزین باعث شده تا پمپ بنزین ها اکثر روزها با بنزین سوپر مواجه شوند.

زیرا هم اکنون میانگین مصرف بنزین در کشور 120 میلیون لیتر و حجم تولید آن حدود 110 میلیون لیتر است. حتی با فرض واردات بین 5 تا 9 میلیون لیتر بنزین، کشور همچنان با کسری مواجه است و بعید است تولید و عرضه سوپر بنزین ادامه پیدا کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=375072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.