افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

عربستان و مدیریت روزهای ناگوار اوپک پلاس آیا قدرت کارتل نفت کم شده است؟

  • کد خبر : 32136
عربستان و مدیریت روزهای ناگوار اوپک پلاس آیا قدرت کارتل نفت کم شده است؟

بازار؛ گروه بین الملل: موسسه مطالعات خاورمیانه اخیراً مقاله ای از دکتر نیکولای کوژانوف، دانشیار پژوهشی مرکز مطالعات خلیج فارس دانشگاه قطر با عنوان «عربستان سعودی و مدیریت روزهای ناخوشایند اوپک پلاس» منتشر کرده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید. تحولات کنونی در اقتصاد جهانی به وضوح به نفع کارتل نفت اوپک پلاس […]

بازار؛ گروه بین الملل: موسسه مطالعات خاورمیانه اخیراً مقاله ای از دکتر نیکولای کوژانوف، دانشیار پژوهشی مرکز مطالعات خلیج فارس دانشگاه قطر با عنوان «عربستان سعودی و مدیریت روزهای ناخوشایند اوپک پلاس» منتشر کرده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

تحولات کنونی در اقتصاد جهانی به وضوح به نفع کارتل نفت اوپک پلاس نیست. تصمیم ماه آوریل این گروه برای کاهش تولید به میزان 1.66 میلیون بشکه در روز از ماه می 2023 منجر به افزایش بلندمدت قیمت نشد. با این حال، در نشست بعدی در 4 ژوئن، کشورهای عضو اوپک پلاس نه تنها تصمیم گرفتند کاهش تولید فعلی خود را تا پایان سال 2024 تمدید کنند، بلکه تغییراتی را در محاسبات سهمیه تولید خود برای سال آینده انجام دادند.

سناریوی منفی

شرط اصلی کارتل اوپک پلاس این است که اقتصاد جهانی همچنان بتواند از رکود جلوگیری کند و همراه با رشد فعال چین، اطمینان حاصل کند که در نیمه دوم سال 2023 نفت در بازار وجود ندارد. به عبارت دیگر، تولیدکنندگان نفت باید تولید خود را کاهش دهند. فداکاری برای تسریع کاهش عرضه برای افزایش قیمت نفت تا اواخر سال 2023 مورد نیاز است. این انتظارات تا حدودی با واقعیت‌های کنونی در تضاد هستند: نشانه‌هایی از انقباض اقتصادی در اروپا، رشد تولید کمتر از حد انتظار در چین.

در حال حاضر عوامل کاهش تقاضای نفت نقش تعیین کننده ای در تعیین وضعیت بازار دارند در حالی که عوامل عرضه در افزایش قیمت ها موثر نیستند. اگر پیشنهاد اوپک پلاس برای کسری بازار در سال 2024 به نتیجه نرسد، عربستان سعودی و شرکای کارتل آن ممکن است تاوان اشتباه را با از دست دادن سهم بازار به سایر تولیدکنندگان بپردازند.

با این حال، این بدان معنا نیست که زیان اعضای اوپک پلاس را فقط می‌توان بر اساس سهم بازار اندازه‌گیری کرد: با توجه به نقش مرکزی بخش نفت در اقتصاد آنها، کاهش مصنوعی تولید به‌طور اجتناب‌ناپذیری شاخص‌های رشد اقتصاد کلان آن‌ها را بدتر می‌کند و مشکلات بودجه ایجاد می‌کند.

صندوق بین المللی پول (IMF) پیش از این انتظارات خود را برای رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال 2023 از 3.1 درصد به 2.1 درصد (از 8.7 درصد در سال 2022) کاهش داده است. و حتی تخمین‌های سخت‌گیرانه‌تری نیز وجود دارد: بر اساس برآوردهای مونیکا مالک، اقتصاددان ارشد در بانک تجاری ابوظبی، اقتصاد عربستان سعودی احتمالاً در سال 2023 به جای 1 درصد، 0.7 درصد رشد خواهد کرد.

سناریوی مثبت

اوپک پلاس و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) رشد تقاضای بازار نفت را بیش از 2 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کردند که متعاقباً منجر به کمبود عرضه در بازار در نیمه دوم سال 2023 خواهد شد. حتی اگر این پیش‌بینی محقق شود، کارتل همچنان در مشکل خواهد بود.

از آنجایی که اعضای اوپک پلاس ظرفیت واقعی برای پوشش کسری بودجه را خواهند داشت، این کارتل تحت فشار شدید مصرف کنندگان از جمله ایالات متحده قرار خواهد گرفت. بسیاری از قانونگذاران آمریکایی لایحه نوپک را فراموش نکرده اند که در صورت تصویب، مقامات آمریکایی تولیدکنندگان اوپک پلاس را به دلیل دستکاری قیمت نفت تحت پیگرد قانونی قرار می دهند.

اگرچه تلاش‌های اوپک پلاس برای حمایت از قیمت‌های بالای نفت در سال جاری از طریق کاهش بی‌سابقه تولید تا حد زیادی شکست خورده است، گزینه‌های اقدام علیه اوپک بار دیگر توسط کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در ماه می 2023 مورد بحث قرار گرفت. در بلندمدت، کاهش تولید مصنوعی اوپک پلاس، همراه با قیمت‌های بالای جهانی نفت، ممکن است انتقال کشورهای در حال مصرف انرژی سبز را تسریع کند.

بسیاری از قانونگذاران آمریکایی لایحه نوپک را فراموش نکرده اند که در صورت تصویب، مقامات آمریکایی تولیدکنندگان اوپک پلاس را به دلیل دستکاری قیمت نفت تحت پیگرد قانونی قرار می دهند.

تحلیلگران با برجسته کردن حقیقت تلاش‌های عربستان سعودی برای بالا بردن قیمت نفت، اغلب این کارتل و رهبران آن را به‌عنوان دولت‌های سرکشی معرفی می‌کنند که تنها هدفشان سود است، نه تمرکز بر دلایل زیربنایی چنین رفتاری. اما در واقع، اقدامات اوپک پلاس عمدتاً واکنشی و با هدف حفظ رفاه اعضای خود است: تقریباً یک سال است که قیمت جهانی نفت در حال کاهش است و این سازمان مجبور به اقدام و تلاش برای جلوگیری از سقوط بیشتر آنها شده است.

علاوه بر این، در کشورهای عربی تولیدکننده نفت خلیج فارس، سطح قیمت فعلی یا نقطه سر به سر بودجه دولتی آنها نزدیک شده یا به زیر آن رسیده است. این به نوبه خود آینده برنامه های بلندپروازانه تحول اقتصادی او را مورد تردید قرار می دهد.

تولیدکنندگان سنتی نفت برای ادغام موفقیت‌آمیز در سیستم اقتصادی جدید «پس از نفت» و تضمین تقاضای گسترده برای منابع هیدروکربنی، باید برنامه‌های اقتصادی بلندپروازانه و پیچیده‌ای را آغاز کنند که شامل اقداماتی برای کربن زدایی تولید نفت، گاز و پتروشیمی است. اقتصاد خود را متنوع کنیم، منابع انرژی پایدار را توسعه دهیم و سیستم های انرژی خود را بازسازی کنیم.

همه این اهداف نیازمند منابع مالی قابل توجهی است که دولت ها تصور می کردند از درآمدهای نفتی به دست می آیند. با این حال، وضعیت کنونی نمی تواند جریان ثابت درآمد آنها را تضمین کند.

نگرانی رهبران اوپک پلاس و مهمتر از آن عربستان سعودی، تلاش برای دستیابی به بازاری باثبات و قیمت های بالا و سود مازاد نیست، بلکه نگران موقعیت آینده این کشورها در جهان است.

در این شرایط، نگرانی سران اوپک پلاس و مهمتر از آن عربستان سعودی، تلاش برای دستیابی به بازاری باثبات با قیمت‌های بالا و سود مازاد نیست، بلکه نگرانی از موقعیت آینده این کشورها در جهان است.

بنابراین، رفتار کارتل ها به طور فزاینده ای تنها منعکس کننده منافع تولیدکنندگان خلیج فارس است. اگر اوپک پلاس در دوران پیش از همه‌گیری بیشتر به بازاری باثبات با قیمت‌های نسبتاً بالا علاقه‌مند بود که منعکس‌کننده نظر اجماع اکثر شرکت‌کنندگان در کارتل بود، تصمیم برای کاهش تولید از می 2023 بیشتر مرهون تمایل سنتی عربستان سعودی و نزدیک‌ترین شرکای آن در خلیج‌فارس برای افزایش قیمت‌ها تا حد امکان برای تامین مالی برنامه‌های بلند پروازانه‌شان بود.

با تطبیق بازار نفت با واقعیت های جدید، به نظر می رسد اثربخشی اهرم اوپک پلاس در حال کاهش است، در حالی که تعداد عوامل شکل دهنده بازار خارج از کنترل آن افزایش یافته و پیچیده تر می شود.

با این حال، کارتل آنقدر که ادعا می کند قدرتمند نیست. با تطبیق بازار نفت با واقعیت های جدید، به نظر می رسد اثربخشی اهرم اوپک پلاس در حال کاهش است، در حالی که تعداد عوامل شکل دهنده بازار خارج از کنترل آن افزایش یافته و پیچیده تر می شود.

بنابراین، طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، به نظر می رسد مطالعات مداوم در مورد تضعیف شرایط اقتصاد جهانی، ریسک درک شده در بخش بانکداری جهانی و تورم پایدار از جمله عواملی هستند که از افزایش قیمت نفت جلوگیری کردند.

در واقع، اوپک پلاس ممکن است ابزارهای در اختیار خود را برای تأثیرگذاری بر بازارها به پایان رسانده باشد. کاهش تولید ابزاری نیست که بتوان به طور مکرر از آن استفاده کرد. با در نظر گرفتن خطرات و عوارض جانبی احتمالی، همه اعضای اوپک پلاس نمی توانند حجم تولید را به صورت ماهانه تنظیم کنند. بنابراین، در ماه مه 2023، تنها هشت عضو اوپک پلاس تصمیم به کاهش داوطلبانه تولید گرفتند و در ژوئن، تنها عربستان سعودی آماده کاهش تولید نفت بود.

باید دید آیا اقدامات ژوئن به اوپک پلاس کمک می کند تا نفوذ خود را در بازار جهانی نفت بازیابد یا خیر. عربستان بار دیگر ثابت کرد که رهبر اصلی کارتل است و آماده است مسئولیت تصمیمات گرفته شده را بپذیرد.

اگر انتظارات اوپک و آژانس بین المللی انرژی مبنی بر کسری بازار تا پایان سال 2023 برآورده شود، اوپک پلاس ممکن است حتی تولید را برای جلوگیری از درگیری با مصرف کنندگان افزایش دهد.

علیرغم شکست تلاش می برای افزایش قیمت‌ها، ریاض با تعدیل حجم تولید از تاکتیک‌های نفوذ فعال در بازار عقب‌نشینی نمی‌کند، حتی اگر پادشاهی را مجبور به اقدام به تنهایی کند.

با این حال، شانس اوپک پلاس برای پیروزی در این نبرد در حال حاضر نامشخص است زیرا بسیاری از عوامل تعیین کننده قیمت نفت خارج از کنترل این کارتل هستند. دو سه ماه آینده تعیین کننده خواهد بود. اگر انتظارات اوپک و آژانس بین المللی انرژی مبنی بر کسری بازار تا پایان سال 2023 برآورده شود، اوپک پلاس ممکن است حتی تولید را برای جلوگیری از درگیری با مصرف کنندگان افزایش دهد.

در غیر این صورت اعضای گروه باید واقعیت های جدید را بپذیرند و هزینه گام های قبلی خود را متقبل شوند. در این سناریوی منفی، هیچ چیز دیگری امکان پذیر نخواهد بود زیرا کاهش بیشتر توسط سایر اعضای اوپک پلاس به سختی امکان پذیر خواهد بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=32136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.