افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
0

عربستان: سهمیه اضافی برای حج نمی دهیم

  • کد خبر : 402567
عربستان: سهمیه اضافی برای حج نمی دهیم

آفتاب نیوز: در حالی که 700 هزار سهمیه در حج گذشته خالی مانده بود، نماینده حج عربستان سعودی می گوید «در حال حاضر برنامه ای برای افزایش سهمیه حج کشورها نداریم». 900 هزار ایرانی فیش حج دارند. با توجه به اینکه سالانه تنها حدود 87 هزار نفر می توانند به حج مشرف شوند، اعزام همه […]

آفتاب نیوز:

در حالی که 700 هزار سهمیه در حج گذشته خالی مانده بود، نماینده حج عربستان سعودی می گوید «در حال حاضر برنامه ای برای افزایش سهمیه حج کشورها نداریم».

900 هزار ایرانی فیش حج دارند. با توجه به اینکه سالانه تنها حدود 87 هزار نفر می توانند به حج مشرف شوند، اعزام همه سپرده گذاران بیش از 10 سال طول می کشد.

رئیس سازمان حج می گوید: «در صورت افزایش سهمیه عربستان، انتظار تشرف نیز کاهش می یابد». این در حالی است که بسیاری از سپرده گذاران بالای 65 سال سن دارند و از سوی دیگر یکی از شروط ادای حج، داشتن ظرفیت جسمانی است.

17 سال است که ثبت نام حج انجام نشده و دارندگان بلیت بسته به اولویت و سهمیه باید 10 سال دیگر برای زیارت صبر کنند.

بر اساس اعلام سازمان حج، ثبت نام در حج 1404 به زودی انجام می شود، اما نه تنها تفاهم نامه حج با عربستان امضا نشده، بلکه سهمیه نهایی ایران هنوز مشخص نیست.

البته سید عباس صالحی وزیر ارشاد از مذاکره با سعودی ها برای افزایش سهمیه ایران در حج آینده خبر داده است. با این حال، عبدالفتاح بن سلیمان مشاط، معاون وزیر حج عربستان سعودی می گوید: «در حال حاضر هیچ برنامه ای برای افزایش سهمیه حج کشورها نداریم». این در حالی است که سال گذشته علیرغم درخواست ایران برای افزایش سهمیه از 2000 نفر به 5000 نفر، سعودی ها تنها 20000 سهمیه مازاد به اندونزی دادند.

نه تنها ایران بلکه کشورهای دیگری مانند مالزی نیز امسال درخواست افزایش سهمیه دارند. سهمیه مالزی حدود 32000 نفر است و بر اساس تقاضا، هر زائر مالزیایی باید بیش از 40 سال برای انجام مناسک حج صبر کند. در ایران این زمان حدود 30 سال است.

ابوطاهر دبیرکل امور مذهبی بنگلادش با اشاره به جان باختن بیش از 1300 زائر در حج گذشته، اظهار داشت: با توجه به گرمای شدید عربستان در ایام حج، تعداد زائرانی که نمی توانند برای مدت طولانی راه بروند. افزایش می یابد “زمان در گرما عاقلانه نیست.”

از سوی دیگر، عبدالوهاب سومرو، مدیرکل حج پاکستان با اشاره به خالی بودن 700 هزار سهمیه در حج گذشته، می گوید: 13 سال پیش بیش از 3 میلیون نفر به حج رفتند، اکنون که عربستان برای افزایش تعداد گردشگران برنامه ریزی کرده است، چطور ممکن است حتی 2.5 میلیون زائر پذیرفته نشود؟

کارشناسان امور زیارتی می گویند عربستان باید زیرساخت های مورد نیاز در ایام تشریق به ویژه اراضی منا و عرفات را افزایش دهد و در صورت تکمیل نشدن سهمیه حج برخی کشورها به کشورهای متقاضی واگذار شود.

همچنین مسلمانان باید برای افزایش سهمیه کشورها در سازمان همکاری اسلامی برنامه ریزی و اقداماتی انجام دهند. مدیر کاروان حج، رضا مقدم نیز بیان می کند: «باید افراد مسن و البته توانمند جسمی در اولویت اعزام شوند».

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=402567

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.