افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

عراقی ها سفارت سوئد در بغداد را به آتش کشیدند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

  • کد خبر : 31964
عراقی ها سفارت سوئد در بغداد را به آتش کشیدند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، بامداد پنجشنبه در ادامه خشم عمومی علیه دولت سوئد، هواداران جنبش صدر در عراق سفارت سوئد در بغداد را به آتش کشیدند و به مقر آن حمله کردند. حمله به سفارت سوئد در عراق در پی خشم عمومی علیه این کشور به دلیل اعطای مجوز برای سوزاندن […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، بامداد پنجشنبه در ادامه خشم عمومی علیه دولت سوئد، هواداران جنبش صدر در عراق سفارت سوئد در بغداد را به آتش کشیدند و به مقر آن حمله کردند.

حمله به سفارت سوئد در عراق در پی خشم عمومی علیه این کشور به دلیل اعطای مجوز برای سوزاندن کتب آسمانی و به ویژه قرآن کریم صورت گرفت.

این دومین حمله به سفارت سوئد در عراق در کمتر از یک ماه گذشته است. کمتر از یک ماه پیش که سوئد مجوز سوزاندن قرآن کریم را صادر کرد. در آن زمان و در اعتراض به آتش زدن قرآن کریم؛ صدها تن از هواداران مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر در عراق، شبانه به ساختمان سفارت سوئد در منطقه صالحیه در مرکز بغداد حمله کردند.

عراقی ها در حالی به سفارت سوئد حمله کردند که روز گذشته وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در گفتگوی تلفنی با همتای سوئدی خود توبیاس بیلستروم درباره تهدید به تکرار هتک حرمت به قرآن کریم توسط فردی که در سوئد هتک حرمت کرده است به بحث و بررسی پرداخته است.

فواد حسین با اشاره به خطر چنین اقدامات وحشیانه ای از دولت سوئد خواست از بی احترامی های مکرر به مقدسات اسلامی خودداری کند.

وی بر اهمیت وجود یک موضع بین المللی محکم بر اساس قوانین و آداب و رسوم بین المللی که از بی احترامی و تعرض به ادیان، کتب مقدس و عقاید جلوگیری می کند، تاکید کرد. زیرا چنین اقداماتی در قالب آزادی بیان گنجانده نشده است.

وزیر امور خارجه عراق بر توجه دولت و ملت عراق به ایمنی و سلامت دفاتر دیپلماتیک در بغداد از جمله سفارت سوئد در این کشور تاکید کرد و احترام به آزادی بیان بر اساس موازین قانونی و عدم بی احترامی به مذاهب و آزادی عقیده را مهم دانست.

از سوی دیگر توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد نیز به نمایندگی از دولت سوئد این اقدام را محکوم کرد و این گونه اقدامات ضد اسلامی را غیرقابل قبول خواند.

وی تاکید کرد که دولت سوئد به هر حال از این اقدامات حمایت یا تایید نمی کند و خود را موظف به حمایت از سفارت عراق در استکهلم می داند.

از سوی دیگر، هفته گذشته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنان خود با اشاره به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، گفت: فردی که قرآن کریم را در سوئد به آتش کشید، مربوط به موساد است و هدف او از این اقدام ایجاد تفرقه بین مسلمانان و مسیحیان است.

در 8 ژوئیه، یک شهروند تندرو سوئدی با حمایت مقامات سوئد، قرآن کریم را در مقابل مسجدی در استکهلم، پایتخت سوئد هتک حرمت کرد. این تندرو در حضور حدود 200 نفر سعی کرد صفحات قرآن کریم را پاره کند و آن را به آتش بکشد. در همین حال حاضران با فریاد الله اکبر به این اقدام موهن اعتراض کردند و فردی قصد داشت به سمت وی ​​سنگ پرتاب کند که پلیس او را دستگیر کرد. پیش از این پلیس سوئد اعلام کرده بود که به تظاهرات افرادی که قصد سوزاندن قرآن کریم در مقابل مسجد اصلی شهر استکهلم را در اولین روزهای عید قربان داشتند، مجوز داده است. این اقدام شنیع واکنش های گسترده ای را در پی داشته است.

همزمان، دولت عراق حادثه سوزاندن قرآن در استکهلم، پایتخت سوئد، توسط افراط گرایان را محکوم کرد. در بیانیه دفتر نخست وزیر عراق به نقل از باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق، آمده است: دولت عراق سوزاندن قرآن کریم توسط برخی افراد مبتلا به بیماری های روانی را که اغلب توسط افراد دارای روح و روان بیمار و تندروها انجام می شود، با نقض آشکار و نفرت انگیز تمام ارزش های انسانی به شدت محکوم می کند..

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=31964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.