افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 17 October , 2024
0

عراقچی: روابط ایران و مصر در مسیر خودش ادامه دارد

  • کد خبر : 400405
عراقچی: روابط ایران و مصر در مسیر خودش ادامه دارد

وزیر امور خارجه امروز با بیان اینکه نظر مشترک ایران و مصر بر لزوم کاهش تنش و توقف حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه وجود دارد، اظهار داشت: روابط دوجانبه ایران و مصر در مسیر خود قرار دارد و انشاالله در فرصت مناسب پیشروی خواهیم کرد. سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه امروز (پنجشنبه) […]

وزیر امور خارجه امروز با بیان اینکه نظر مشترک ایران و مصر بر لزوم کاهش تنش و توقف حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه وجود دارد، اظهار داشت: روابط دوجانبه ایران و مصر در مسیر خود قرار دارد و انشاالله در فرصت مناسب پیشروی خواهیم کرد.

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه امروز (پنجشنبه) 5 مهرماه در دومین مقصد دور چهارم سفر خود در قاهره در گفت و گو با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر گفت: امروز دیدار بسیار خوبی داشتیم. با رئیس جمهور مصر و مذاکرات مفصلی با وزیر امور خارجه مصر انجام شد. دیدار با آقای السیسی بسیار خوب بود زیرا نظر مشترکی بین دو کشور در مورد لزوم کاهش تنش و لزوم توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و غزه وجود دارد.وی افزود: البته در سرتاسر منطقه و حتی در سطح بین المللی هم اکنون دیدگاه مشترکی وجود دارد. گفتگوهای من با آقای السیسی بسیار صریح، مستقیم و بسیار جدی در مورد وضعیت منطقه بود.عراقچی خاطرنشان کرد: ما دغدغه ها و علایق مشترکی داریم و البته مسائلی هم هست که مورد اختلاف است و این طبیعی است.وزیر امور خارجه گفت: رایزنی های امروز بسیار پربار بود زیرا دیدگاه های دو طرف بسیار به یکدیگر نزدیک است.عراقچی گفت: برای جلوگیری از تشدید تنش و گسترش جنگ به کل منطقه اجماع وجود دارد که این یک نگرانی عمومی است. سفرها و فعالیت هایی که داشتیم را تعریف کردم. رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مصر نیز اقداماتی را که انجام داده اند تشریح کردند و با تلاش منطقه ای، انشالله پیشرفت هایی در جهت کاهش تنش حاصل خواهد شد.

* مواضع دولت مصر

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر ادبیات و مواضع مقامات برخی کشورهای منطقه به نفع مردم فلسطین گفت: به نظر من مواضع دولت مصر در راستای منافع مردم فلسطین بوده است. مردم فلسطین از آغاز بحران غزه و همچنان در راستای منافع مردم لبنان هستند. مهمترین نکته لزوم توقف حملات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان است. ممکن است در مورد روش های اجرایی که به بهترین نحو می تواند جنگ را متوقف کند، اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما در اصل اختلاف نظر وجود ندارد و من معتقدم که دولت مصر و بقیه کشورهای منطقه کمابیش مواضع یکسانی در این زمینه داشتند. موضوع . پایان دادن به درگیری ها ضروری است.

*روابط دوجانبه مسیر خود را طی می کند

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره ارتقای روابط دیپلماتیک ایران و مصر نیز گفت: مسائل دوجانبه ای بین ایران و مصر وجود دارد که طبیعی است درباره آن صحبت شود. اما موضوع اصلی سفر من در آن زمان پرس و جو در مورد منطقه بود.عراقچی با بیان اینکه روابط دوجانبه نیز مورد بررسی قرار گرفت، گفت: فکر می کنم اکنون چشم انداز بهتری وجود دارد و تصمیم گرفتیم در این مسیر حرکت کنیم.وی افزود: هماهنگی در زمینه مسائل بین المللی از جمله منطقه ای بین دو کشور در زمینه رایزنی و رایزنی مهم است و روابط دوجانبه مسیر خود را طی خواهد کرد و انشاءالله در فرصت مناسب پیش خواهیم رفت. ” “