افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

عراقچی: آمریکا و ناتو باید مسئول وضعیت فاجعه بار کنونی افغانستان باشند

  • کد خبر : 377805
عراقچی: آمریکا و ناتو باید مسئول وضعیت فاجعه بار کنونی افغانستان باشند

به گزارش رکنا، سید عباس عراقچی در نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه ایران، چین، روسیه و پاکستان در حاشیه هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به منظور بررسی آخرین وضعیت افغانستان برگزار شد، پیامدهای آن را مورد تاکید قرار داد. از 20 سال مداخله ایالات متحده در افغانستان وی گفت: مداخله […]

به گزارش رکنا، سید عباس عراقچی در نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه ایران، چین، روسیه و پاکستان در حاشیه هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به منظور بررسی آخرین وضعیت افغانستان برگزار شد، پیامدهای آن را مورد تاکید قرار داد. از 20 سال مداخله ایالات متحده در افغانستان وی گفت: مداخله آمریکا و حضور نظامی طولانی مدت آن در افغانستان نتیجه ای جز بدبختی و ناامنی نداشته است. این مداخلات جان و سلامت بسیاری از افغان های بی گناه را گرفت و منجر به افزایش تروریسم، مواد مخدر، فساد، فقر و آوارگی شد.

وی ادامه داد: آمریکا و متحدانش در سال 2021 افغانستان را با شرم و ننگ ترک کردند، اما همه آشفتگی ها را برای افغانستان و همسایگانش گذاشتند. هرگز نباید این واقعیت را فراموش کرد که ایالات متحده آمریکا و ناتو مسئول بسیاری از مشکلاتی هستند که امروز افغانستان و همسایگانش با آن روبرو هستند.

وزیر امور خارجه با ابراز نگرانی جدی از وضعیت اقتصادی و انسانی در افغانستان گفت: گروه های تروریستی به ویژه شاخه های داعش از شرایط موجود برای نفوذ بیشتر سوء استفاده می کنند. بیش از 23 میلیون نفر هنوز به کمک نیاز دارند و کاهش کمک های بین المللی یک نگرانی بزرگ برای کشورهای همسایه است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه نزدیک به شدت تحت تاثیر سیل پناهجویان و مهاجران غیرقانونی قرار گرفته است. از زمان خروج ایالات متحده در اوت 2021، مهاجرت انبوه از افغانستان فشار زیادی بر ایران وارد کرده است، در حالی که ما تحت تحریم های غیرقانونی هستیم.

عراقچی با اشاره به میزبانی بیش از 6 میلیون افغانی در ایران و هزینه سالانه بیش از 10 میلیارد دلار برای تامین نیازهای آنها، گفت: جامعه جهانی باید حمایت مستمر از کشورهای میزبان بزرگ مانند ایران داشته باشد. باید بی طرف و بدون دخالت سیاسی باشد.»

وی با انتقاد از تحریم های یکجانبه آمریکا که بر ارائه کمک های بشردوستانه به مهاجران افغانستانی تاثیر منفی گذاشته است، گفت: این اقدام غیرانسانی و غیرقانونی است. دارایی های مسدود شده افغانستان باید بدون قید و شرط بازگردانده شود و تحریم ها نباید مانع بهبود اقتصادی آن شود.

وزیر امور خارجه درباره وضعیت امنیتی افغانستان هشدار داد و گفت: گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده نه تنها مردم افغانستان بلکه امنیت منطقه را نیز تهدید می کنند، کشورهای همسایه نمی توانند اجازه دهند تروریسم و ​​افراط گرایی خشونت آمیز در افغانستان ریشه دوانده باشد.

عراقچی با تاکید بر لزوم همکاری با مقامات افغانستان برای مبارزه با تروریسم گفت: ما باید همکاری خود را در مبارزه با تروریسم تقویت کنیم و یک جبهه متحد در برابر این نیروهای مخرب تشکیل دهیم. پیام ما باید روشن باشد: تروریسم در افغانستان و منطقه ما جایی ندارد.

وی همچنین بر تعهد مشترک برای بهبود شرایط انسانی و اجتماعی-اقتصادی در افغانستان تاکید کرد و تصریح کرد: نباید اجازه دهیم دلایل سیاسی ما را از کمک های حیاتی به مردم افغانستان باز دارد. شرکای غربی ما باید درک کنند که محروم کردن کل جمعیت از نیازهای اولیه خود باعث پیشرفت حقوق بشر یا بهبود وضعیت زنان و دختران نمی شود.

عراقچی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش فعالتر در بازسازی افغانستان خبر داد و از جامعه جهانی خواست در مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و ​​مسئله پناهجویان همکاری بیشتری داشته باشد.

این دیدار چهارجانبه با صدور بیانیه ای با 19 امتیاز به پایان رسید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=377805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.